Merken500, new Currency for Brands

De eerste editie van de Merken500 wordt bekendgemaakt tijdens het M100 Event op 3 december

De wereld in 2025 verandert razendsnel en de plaats die merken in die wereld innemen, verandert al even snel mee. Net als hoe consumenten naar merken kijken. Dat is al lang niet meer een goed product of een goede dienst voor een redelijke prijs, hoewel nog heel wat merken hardnekkig in deze propositie blijven ronddobberen.

Consumenten verwachten iets van merken. Wat dan? Nou, heel wat en steeds meer. Consumenten verwachten natuurlijk een goed product en een goede dienst voor een redelijke prijs, maar ook dat merken zich inspannen voor samenleving en milieu. Dat merken zich uitspreken voor een inclusieve samenleving.

Maar ook dat merken inspiratie bieden, bij een levensstijl passen. Merken laten kracht zien, zijn innovatief, lopen voorop, excelleren binnen de categorie.

Merken500, new Currency for Brands

Marketing Report lanceert na lange en intensieve voorbereiding de Merken500, een nieuwe Currency for Brands. De Merken500 meet de invloed die merken hebben. Ben je als merk relevant? Doe je ertoe, heb je toegevoegde waarde? Ben je als merk innovatief, likeable, sociaal betrokken? Hoeveel investeer je als merk in advertising, met welke kracht en met welk sentiment kom je als merk in de media? Hoe verhoudt jouw aanwezigheid op social media zich met die van de concurrentie? En wat zeggen de AI Agents over de invloed van jouw merk?

Marketing Report werkt in de Merken500 2025 samen met partners die alle vier een enorme investering doen in tijd en resources om de eerste editie van de Merken500 mogelijk te maken.

Deze bedrijven zullen tot in het eind der dagen hun status als founding partners van de Merken500 behouden, waarmee Marketing Report grote ambities heeft.

Van 100 naar 500 merken

In 2024 is de eerste editie van de Merken100 verschenen. Het aantal merken dat werd gemeten sloot niet goed aan bij de ambities van de organisatoren. Daarom dit jaar 500 merken. Dat zijn niet alleen vijf keer zoveel merken, maar biedt ook een verdieping in de benchmarks, wat de Merken500 meer waarde geeft.

Bekendmaking eerste editie Merken500 tijdens M100 Event op 3 december

De eerste editie wordt bekendgemaakt tijdens het M100 Event op 3 december.

Marketeers in het algemeen en marketeers van de Merken500-brands in het bijzonder moeten hier natuurlijk bij zijn. Koop hier jouw kaarten.

Vier datapartners

Vier gerenommeerde partners leveren de data op basis waarvan de Merken500 wordt samengesteld.

File:Nielsen New Logo 2021.png - Wikimedia Commons

Nielsen is wereldwijd marktleider in het meten van advertentiebestedingen op merkniveau.

Nielsen bleek bereid zich aan de Merken500 te verbinden en van alle 500 merken vast te stellen wat de advertentiebestedingen zijn. Dit zegt iets over de kracht waarmee merken zichzelf in de markt zetten en presenteren.

 

De media monitoring specialist | Media Info GroepMedia Info Groep is in Nederland de autoriteit op het gebied van mediamonitoring.

Voor de Merken500 heeft Media Info Groep voor alle 500 opgenomen merken een query uitgeschreven. Als resultaat weten we nu van alle genomineerde merken met welke kracht ze in de media verschijnen, in welke media en wat het sentiment van de berichtgeving is.

 


Springbok is een gelukkig huwelijk tussen een digital powerhouse en een creative studio.

Voor de Merken500 analyseert Springbok van alle 500 gemeten merken de performance op social media: aantal volgers per medium, aantal posts, interactie met de markt. Dit heeft een unieke en ongekend rijke dataset opgeleverd.

 

ainigma ontwikkelt geïntegreerde AI-strategieën, begeleidt interne innovatiesprints en voert veranderprogramma’s uit die elke medewerker nieuwe vaardigheden bijbrengen en betrokkenheid op alle niveaus stimuleren. 

Ainigma analyseert hoe verschillende AI-agents oordelen over de invloed die de 500 gemeten merken van de Merken500 hebben. Antwoorden die voor alle betrokken merken meer dan relevant zijn: welk merk loopt voorop, welk merk spreekt zich uit over maatschappelijke kwesties, welk merk is het groenst, welk merk is het beste in de benchmark?

 

Onderzoeksrapport

Marketing Report biedt de Merken500-brands aan een tailor made merkenrapportage aan te schaffen met daarin alle relevante onderzoeksresultaten, in benchmarks waar mogelijk. Merken met interesse voor hun merkenrapportage melden zich bij [email protected].

Organisatie

De Merken500 is een initiatief van Media Meetings & Magazines en wordt uitgevoerd door Marketing Report.

Kaarten

Marketeers in het algemeen en marketeers van de Merken500-brands in het bijzonder moeten hier natuurlijk bij zijn. Koop hier jouw kaarten

De Merken500 merken

50+ mobiel Lotto
711.nl LU
A.Vogel M&M's
ABN Amro Mandemakers
Action Marcel's Green Soap
Adecco Marktplaats.nl
Adlår Matt Sleeps
Adobe Max Badkamers
Airbnb Mazda
Airhelp McDonald's
Albert Heijn MediaMarkt
Aldi Mensenlinq
Alfa Romeo Mentos
Alibaba.com Mercedes-Benz
Allianz Direct Metakids
Allround Automotive Solution Meubelzorg
Allsafe Miele
Almhof Milieudefensie
Alohas Milka
Always Mini
Alzheimer Nederland Ministerie van I&W
Amazon Ministerie van EZ
Amslod Ministerie van J&V
Amstel Ministerie van Oc&W
Andrélon Ministerie van Szw
ANWB Ministerie van LVVN
Ariel Ministerie van Defensie
Arla Ministerie van VWS
Arriva Mitsubishi
ASN Mobiel.nl
a.s.r. Mogelijk
Audi Mojo
Auping Molenaar
Autotaalglas Mora
Autotrack Moulin Rouge
AXE Mr Marvis
Ayvens Mubi.com
Basic-Fit Mutti
Beekse Bergen Nationale Nederlanden
Belastingdienst Nationale Postcode Loterij
Belsimpel.nl Natuurmonumenten
Ben NCOI
Bergman Clinics Nederlandse Loterij
Besured Nespresso
Beter Bed Netflix
Beter Horen Neutrogena
BetMGM New Faith Network
Betnation New York Pizza
Bever NHA
BiFi NHL Stenden
BIO Nike
Biodermal Nintendo
BLAKELY Nissan
Blue Home Nivea
BMW NLZIET
bol NOC*NSF
Bolderman NPO
Bolletje NRV
BONNE NS
Brand New Day NTI
BridgeFund Nurofen
Brugman Nutella
Budget Mobiel NuWegExclusief.nl
Burger King Odido
Businesswise Inspiring People OHRA
Butternut Box Oostenrijks Verkeersbureau
BYD Opel
C&A Optimel
Campina Oral B
Canal+ Oranje Fonds
CAPS Otolift
Carglass Otrivin
CASEFiFTY Oxxio
Center Parcs Paard
Centraal Beheer Pall Mall
CEWE Pampers
Chanel Pandora
Chocomel Paradiso
Cider Parodontax
Citroen Parrano
Cloudpillo Pathé
Coca-Cola Payward
Colgate PDPAOLA
Concertgebouw Pearle
Coolblue Pepsi
Corendon Peugeot
Côte d'Or Philips
crisp Pickwick
Crivit Picnic
Cupra Planetproof
Dacia PLUS
De Baak Polestar
De Koffiejongens PostNL
De Nederlandse Kluis Praxis
Decathlon Preston Palace
Deel Prijsvrij.nl
Degiro Primera
Dekamarkt Pringles
Dekbed-Discounter.nl Prominent
DELA Promovendum
Delta Qmusic
Destin Travel Group Quooker
DFDS Rabanne
DHL Rabobank
Dierenlot Radio 10
Dior Radio 538
Dirk Radio Veronica
Disney Raisin
Disneyland Randstad
Dolce Gusto Red Bull
Domino's Regiobank
Donald Duck Remia
Doritos Renault
Douglas Rentokil
Douwe Egberts Revolut Bank
Dove RevolutionRace
DPG Media Rijksoverheid
Dr. Oetker Ring
Dreft Rituals
D-Reizen Robijn
Drukwerkdeal.nl Rolfstone
DS Rosefield
Duracell Samsung
Dyson Sanex
Education First Save The Children
Effeweg.nl Sawadee Reizen
Elmex Scapino
Emma Schoonenberg
Eneco Schwarzkopf
Energiedirect Seat
Engie Seats & Sofas
Enjoy Hotels Senseo
ERU Sensodyne
ESPN SHEIN
Essent Shopify
Etos Simpel
Eurojackpot Simyo
Europarcs Skechers
Exact Skoda
Expert Sky Radio
Eye Wish Skyshowtime
FBTO Smint
Ferrero Smulderstextiel.nl
Fiat Snickers
Finish SNS
Fletcher Hotel Social Deal
Fleuril Sodastream
Flexa SOS Kinderdorpen
Ford SPA
Frank Energie Specsavers
Freestyle Sportcity
Friesche Vlag Staatsloterij
Frozen De Musical Stella
Fuze Tea Stip Reizen
Gall & Gall Storytel
Gamma Strato
Garnier Sultana
Gaslicht.com Sun
Gaspedaal.nl Sunweb
Geberit Superkeukens
Geld.nl Suzuki
Gillette Swappie
Google Swiffer
Grand'Italia Swiss Sense
Grolsch Syoss
G-Star Taft
Gymshark Talpa
Hans Anders Tempur
Hansaplast Temu
HappyBed Tena
Haribo The Flower Farm
HBO Think Big Act Now
Head & Shoulders Thuisbezorgd.nl
Heineken Tivoli
HelloFresh Tonzon
HelloTV totaalBED
HEMA TOTO
Hennes & Mauritz Toyota
Hewlett Packard Transavia
Hill's Traveldeal.nl
Holland & Barrett Trekpleister
Holland America Line Trivago
Holland Casino Tropicfeel.com
Hollands Nieuwe TUI
Hoogvliet Turks Verkeersbureau
Hornbach Uber
Hubo Uitgekookt
Hugo Boss Uitvoeringsorg. Statiegeld
Hunkemöller Unibet
HUUS Univé
Hypotheker Unox
Hyundai Vacier.com
ICI PARIS XL dé VakantieDiscounter
Iglo Vakgarage
IKEA Vakgarage Nederland
Indeed vanHaren
Independer Van Mossel
ING Vandebron
Inshared Vanish
Instagram Vattenfall
International Welness Velderhof
Interpolis Veloretti
Intratuin Velux
Jack & Jones Veneta.com
Jack's Casino Vereniging Eigen Huis
Jeep Verisure
JOE Verkade
Johma VGZ
Jumbo Viaplay
JYSK Vichy
Kamer Van Koophandel Vicks
Kärcher vidaXL
Karwei Videoland
KeukenConcurrent Villapinedo
Keukenkampioen Vinted
KFC Vitaepro
Kia Vitakruid
KiKa VIAVIA
Kinder Vodafone
Kiosk VodafoneZiggo
Kippie Volkswagen
Kleertjes.com Voltaren
Klene Volvo
KLM Vomar
Knab Voordeeluitjes
Knorr VriendenLoterij
KPN VVV
Krasloterij Walibi
Kruidvat War Robots
Kwantum Wecycle
KWF Weerplaza.nl
La Souris Wehkamp
Lay's Welkoop
Lebara Wijkopenautos
Leen Bakker WithLove
Lego Witte Reus
Lenor Woonsquare
Leovegas X2O Badkamers
Lexus Yakult
LG Youfone
Libresse Yves Saint Laurent
Libris.nl Zadkine Media
Lidl Zalando
Liga Zeeman
Lindt Zelesta
Lipton Ziggo
LOI Zilveren Kruis
Look-O-Look Zonneplan
L'OR ZorgKiezer.nl
L'Oréal Zuivel


Kaarten

Marketeers in het algemeen en marketeers van de Merken500-brands in het bijzonder moeten hier natuurlijk bij zijn. Koop hier jouw kaarten

 

www.nielsen.com

www.mediainfogroep.nl

www.springbokagency.com

www.ainigma.co


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Bob Koigi: Van AI-hype naar harde besluiten voor CMO’s

28-11-2025 | 11:51:00
AI wordt in rap tempo de bepalende kracht achter de transformatie van marketing­leadership en prioriteiten voor 2026.

[Vacatures] Serviceplan Amsterdam zoekt een Digital Campaign Manager bij Mediaplus

28-11-2025 | 08:46:00
Serviceplan Amsterdam is per direct op zoek naar Digital Campaign Manager bij Mediaplus

The Fat Lady Agency of the Year op de BOCA’s 2025

27-11-2025 | 14:17:00
The Fat Lady heeft de titel Agency of the Year gewonnen bij de Belgische BOCA’s 2025. Bij de vierde editie van de BORAs, de Best of Reputations Awards won Whyte Corporate Affairs de titel Agency of the Year. Bij de 34° editie van de BOA’s, de Best of Activation Awards won Happiness Brussels de Agency of the Year Award

Sanne Houterman: Zo bouwt Cheil aan Nongshim in Europa

27-11-2025 | 14:01:23
In dit interview spreken we Sanne Houterman, Strategy Director van Cheil Benelux, over de keuzes achter die samenwerking.

Filmha.ai brengt kerstcommercial volledig tot leven met AI

27-11-2025 | 12:55:00
De studio wil met deze productie laten zien dat technologie een rol kan spelen in het ondersteunen van menselijkheid en emotie.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Bas Vlugt

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.