Willem-Albert Bol: Azerion wil het Europese alternatief voor Big Tech zijn

[Marketing Report TV] Country Director van Azerion over positionering, perceptie en het bouwen aan een gezond advertentie-ecosysteem

Willem-Albert Bol is sinds kort Country Director Nederland bij Azerion. In gesprek met Peter Wybenga bij Marketing Report TV vertelt hij over zijn overstap, de ambities van het snelgroeiende mediabedrijf en zijn missie om Azerion steviger op de kaart te zetten in Nederland.

Bekijk de video hier:

Een carrière die als een handschoen past

Willem-Albert Bol heeft in zijn loopbaan uiteenlopende functies bekleed, van Vodafone en DPG Media tot Abovo Maxlead. Toch kwam er nooit een vastomlijnd plan aan te pas. “De vraag is altijd: zat het als een handschoen, of heb ik het als een handschoen laten aansluiten? Het was geen masterplan. Het is me overkomen, maar ik was er wel bij. Op een gegeven moment weet je welke klussen, bedrijven en rollen bij je passen.”

Voor het eerst in zijn loopbaan nam Bol een korte pauze tussen twee banen. “Iedereen zei: ‘Ga lekker genieten, doe even niks.’ Nou, daar ben ik heel slecht in. Ik werd er juist onrustig van. Ik wilde weer aan de slag. Toen kwam Azerion om de hoek. In drie weken zat ik van het eerste gesprek tot het contract. Dat voelde zó goed. Die scherpte, die openheid, dat past bij mij.”

Azerion wil bekender worden in Nederland

Veel mensen kennen Azerion vooral van games, maar dat beeld doet het bedrijf tekort, vertelt Bol. “Azerion is een beursgenoteerde organisatie met duizend medewerkers in zestien landen en een omzet van 550 miljoen euro. Een club waar Nederland trots op mag zijn. Alleen, in onze thuismarkt worden we lager gepercipieerd dan in andere landen. In Frankrijk staan we bijvoorbeeld veel sterker op de kaart.”

Die perceptie wil hij bijstellen. “We moeten zorgen dat de werkelijkheid en de perceptie met elkaar in balans zijn. Natuurlijk mag ik dat als marketeer een beetje oprekken, maar dan moet de dienstverlening ook meebewegen. Anders creëer je lucht. Mijn taak is om die club op de kaart te zetten en tegelijkertijd onze propositie verder te versterken.”

‘Ik werk graag voor de underdog’

De Country Director heeft in zijn carrière vaker gekozen voor organisaties die volgens de buitenwereld een inhaalslag moesten maken. “Toen ik van Vodafone naar de Persgroep ging, zei men: ‘Dat is toch een krant, dode bomen?’ En bij Abovo Maxlead: ‘Dat zijn toch die boefjes in Hoorn?’ Beide bleken fantastische bedrijven. Ik werk graag voor de underdog en help die om sterker te worden. Azerion is natuurlijk geen echte underdog met zo’n omzet, maar in Nederland hebben we nog groeipotentie.”

Een breed aanbod vraagt om heldere positionering

Wat Azerion onderscheidt, is het brede scala aan mediamogelijkheden. Willem-Albert Bol: “Wij kunnen alle mediumtypen aanbieden: van digital out of home tot display, van Connected TV tot branded content en online radio. Het hele spectrum hebben we in huis. Dat maakt het soms ingewikkeld communiceren: waar wil je dan om bekendstaan?”

Azerion heeft partnerships met diverse platforms, waaronder Funda, Marktplaats en Mediahuis, die via de eigen advertentietechnologie kunnen worden ingekocht. “Daarnaast zit gaming nog steeds in ons DNA – daar komen we vandaan – maar het is nog maar veertig procent van onze omzet. We hebben dus veel te vertellen. En juist dat moeten we beter vermarkten.”

Een Europees alternatief voor Big Tech

Bol ziet het als zijn missie om samen met andere partijen te bouwen aan een gezonder advertentie-ecosysteem. “85 procent van alle advertentie-euro’s gaat naar de grote techbedrijven. Dat is op zich logisch, want ze hebben iets heel goeds neergezet. Maar het is aan ons om daar een alternatief voor te bieden. Azerion wil op Europees niveau dat alternatief zijn. Niet omdat we anti-Big Tech zijn, maar omdat we willen dat er een evenwichtig systeem blijft bestaan waarin ook lokale uitgevers en contentmakers kunnen verdienen.”

Volgens Bol vraagt dat om meer samenwerking in de markt. “Die versnippering maakt het moeilijk om een vuist te maken. Daarom juich ik toe dat partijen als Mediahuis met onze advertentietechnologie werken. Soms moet je als marktpartijen samenwerken om die advertentietaart anders te verdelen.”

Ambitie en energie

Hij kijkt met veel energie naar de toekomst bij Azerion. “Ik tref een gemotiveerd team dat soms baalt dat we niet altijd serieus genoeg worden genomen, terwijl we zóveel kunnen. Maar dat is precies de uitdaging waar ik blij van word. We gaan bouwen aan een heldere positionering, meer zichtbaarheid en een sterker merk in Nederland.”

www.azerion.com

Marketing Report TV is powered by IRON Films en Abovo Maxlead

 

IRON Films is een creatief productiebedrijf gespecialiseerd in Virtual Production, Motion Control en visuele pre-productie. Vanuit onze Pop-Up studio's in Nederland (co)produceren we commercials voor televisie en online. We combineren technische expertise met creatieve visie en helpen organisaties bij de implementatie van toekomstgerichte productietechnieken, zoals led-volumes, real-time rendering en pre-visualisatie. Naast producties bieden we ook advies, trainingen en tools voor onderwijsinstellingen en mediaprofessionals.

 

Wij zijn Abovo Maxlead; 230 specialisten in marketing en media, gevestigd in Hoorn en Oegstgeest. We zijn het grootste onafhankelijke marketing- en mediabureau van Nederland. We zijn eigenzinnig. Eigenzinnig in marketing en media.

Van een full funnel, crossmediale marketingcampagne tot een nieuwe website, en van een verse huisstijl tot een complete omnichannel marketingstrategie; we kunnen het allemaal voor je maken. We zijn continu op zoek naar de meest effectieve marketing- en mediamix, in nauwe samenwerking met onze klanten. Omdat we alle disciplines onder één dak hebben zijn de lijnen kort en kunnen we je optimaal bedienen. We kennen elke markt als onze broekzak.

www.abovomaxlead.nl


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Mark Veenman: Metro geeft adverteerders een captive audience

01-12-2025 | 14:56:00
In het gesprek met Bas Vlugt vertelt Mark Veenman over het bereik van de metro’s, de kracht van digitale schermen en het vernieuwde buitenreclameonderzoek

The Family 2.0: door fusie ontstond ander type bureau

01-12-2025 | 12:20:00
Het gesprek laat zien hoe creativiteit en gedragswetenschap elkaar versterken en hoe de fusie leidde tot een bureau met een scherpere strategische basis.

Imco van Elk: Marketplaces worden strategisch belangrijk

01-12-2025 | 09:03:54
Tijdens het gesprek vertelt hij hoe marketplaces zijn uitgegroeid tot een volwassen onderdeel van de totale commerciële strategie

Anja Froeling: Selmore werkt aan bureau van de toekomst

27-11-2025 | 12:19:00
Froeling vertelt hoe Selmore zijn creatieve fundament behoudt, waarom guiding ideas belangrijker zijn dan ooit en hoe de samenwerking met DotControl moet leiden tot een bureau dat in Nederland nog niet bestaat.

Sjoerd van der Meijden: We maken contentcampagnes schaalbaar

27-11-2025 | 12:07:00
In het gesprek vertelt Van der Meijden hoe het smart content distribution platform Headline ontstond, waarom het redactionele contentcampagnes toegankelijker maakt en hoe zowel publishers als adverteerders profiteren van een transparant en schaalbaar model.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Saskia van Weert

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.