Willem-Albert Bol: Azerion wil het Europese alternatief voor Big Tech zijn

[Marketing Report TV] Country Director van Azerion over positionering, perceptie en het bouwen aan een gezond advertentie-ecosysteem

Willem-Albert Bol is sinds kort Country Director Nederland bij Azerion. In gesprek met Peter Wybenga bij Marketing Report TV vertelt hij over zijn overstap, de ambities van het snelgroeiende mediabedrijf en zijn missie om Azerion steviger op de kaart te zetten in Nederland.

Bekijk de video hier:

Een carrière die als een handschoen past

Willem-Albert Bol heeft in zijn loopbaan uiteenlopende functies bekleed, van Vodafone en DPG Media tot Abovo Maxlead. Toch kwam er nooit een vastomlijnd plan aan te pas. “De vraag is altijd: zat het als een handschoen, of heb ik het als een handschoen laten aansluiten? Het was geen masterplan. Het is me overkomen, maar ik was er wel bij. Op een gegeven moment weet je welke klussen, bedrijven en rollen bij je passen.”

Voor het eerst in zijn loopbaan nam Bol een korte pauze tussen twee banen. “Iedereen zei: ‘Ga lekker genieten, doe even niks.’ Nou, daar ben ik heel slecht in. Ik werd er juist onrustig van. Ik wilde weer aan de slag. Toen kwam Azerion om de hoek. In drie weken zat ik van het eerste gesprek tot het contract. Dat voelde zó goed. Die scherpte, die openheid, dat past bij mij.”

Azerion wil bekender worden in Nederland

Veel mensen kennen Azerion vooral van games, maar dat beeld doet het bedrijf tekort, vertelt Bol. “Azerion is een beursgenoteerde organisatie met duizend medewerkers in zestien landen en een omzet van 550 miljoen euro. Een club waar Nederland trots op mag zijn. Alleen, in onze thuismarkt worden we lager gepercipieerd dan in andere landen. In Frankrijk staan we bijvoorbeeld veel sterker op de kaart.”

Die perceptie wil hij bijstellen. “We moeten zorgen dat de werkelijkheid en de perceptie met elkaar in balans zijn. Natuurlijk mag ik dat als marketeer een beetje oprekken, maar dan moet de dienstverlening ook meebewegen. Anders creëer je lucht. Mijn taak is om die club op de kaart te zetten en tegelijkertijd onze propositie verder te versterken.”

‘Ik werk graag voor de underdog’

De Country Director heeft in zijn carrière vaker gekozen voor organisaties die volgens de buitenwereld een inhaalslag moesten maken. “Toen ik van Vodafone naar de Persgroep ging, zei men: ‘Dat is toch een krant, dode bomen?’ En bij Abovo Maxlead: ‘Dat zijn toch die boefjes in Hoorn?’ Beide bleken fantastische bedrijven. Ik werk graag voor de underdog en help die om sterker te worden. Azerion is natuurlijk geen echte underdog met zo’n omzet, maar in Nederland hebben we nog groeipotentie.”

Een breed aanbod vraagt om heldere positionering

Wat Azerion onderscheidt, is het brede scala aan mediamogelijkheden. Willem-Albert Bol: “Wij kunnen alle mediumtypen aanbieden: van digital out of home tot display, van Connected TV tot branded content en online radio. Het hele spectrum hebben we in huis. Dat maakt het soms ingewikkeld communiceren: waar wil je dan om bekendstaan?”

Azerion heeft partnerships met diverse platforms, waaronder Funda, Marktplaats en Mediahuis, die via de eigen advertentietechnologie kunnen worden ingekocht. “Daarnaast zit gaming nog steeds in ons DNA – daar komen we vandaan – maar het is nog maar veertig procent van onze omzet. We hebben dus veel te vertellen. En juist dat moeten we beter vermarkten.”

Een Europees alternatief voor Big Tech

Bol ziet het als zijn missie om samen met andere partijen te bouwen aan een gezonder advertentie-ecosysteem. “85 procent van alle advertentie-euro’s gaat naar de grote techbedrijven. Dat is op zich logisch, want ze hebben iets heel goeds neergezet. Maar het is aan ons om daar een alternatief voor te bieden. Azerion wil op Europees niveau dat alternatief zijn. Niet omdat we anti-Big Tech zijn, maar omdat we willen dat er een evenwichtig systeem blijft bestaan waarin ook lokale uitgevers en contentmakers kunnen verdienen.”

Volgens Bol vraagt dat om meer samenwerking in de markt. “Die versnippering maakt het moeilijk om een vuist te maken. Daarom juich ik toe dat partijen als Mediahuis met onze advertentietechnologie werken. Soms moet je als marktpartijen samenwerken om die advertentietaart anders te verdelen.”

Ambitie en energie

Hij kijkt met veel energie naar de toekomst bij Azerion. “Ik tref een gemotiveerd team dat soms baalt dat we niet altijd serieus genoeg worden genomen, terwijl we zóveel kunnen. Maar dat is precies de uitdaging waar ik blij van word. We gaan bouwen aan een heldere positionering, meer zichtbaarheid en een sterker merk in Nederland.”

www.azerion.com

Marketing Report TV is powered by IRON Films en Abovo Maxlead

 

IRON Films is een creatief productiebedrijf gespecialiseerd in Virtual Production, Motion Control en visuele pre-productie. Vanuit onze Pop-Up studio's in Nederland (co)produceren we commercials voor televisie en online. We combineren technische expertise met creatieve visie en helpen organisaties bij de implementatie van toekomstgerichte productietechnieken, zoals led-volumes, real-time rendering en pre-visualisatie. Naast producties bieden we ook advies, trainingen en tools voor onderwijsinstellingen en mediaprofessionals.

 

Wij zijn Abovo Maxlead; 230 specialisten in marketing en media, gevestigd in Hoorn en Oegstgeest. We zijn het grootste onafhankelijke marketing- en mediabureau van Nederland. We zijn eigenzinnig. Eigenzinnig in marketing en media.

Van een full funnel, crossmediale marketingcampagne tot een nieuwe website, en van een verse huisstijl tot een complete omnichannel marketingstrategie; we kunnen het allemaal voor je maken. We zijn continu op zoek naar de meest effectieve marketing- en mediamix, in nauwe samenwerking met onze klanten. Omdat we alle disciplines onder één dak hebben zijn de lijnen kort en kunnen we je optimaal bedienen. We kennen elke markt als onze broekzak.

www.abovomaxlead.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

Sanne Demir en Jorine Idzinga: DCVF kiest eigen pad in creatie en technologie

11-11-2025 | 13:39:00
In gesprek met Peter Wybenga leggen zij uit hoe technologie, procesmanagement en creatieve input leiden tot efficiëntere en effectievere campagnes.

Anne Stokvis en Thijs Bontje over creativiteit als product en meetbaar effect

07-11-2025 | 08:54:00
Bij Marketing Report TV spreken we met Anne Stokvis, Creative Director en partner bij N=5, en Thijs Bontje, Creative Partner bij het bureau.

Monique Bergers: Strategie laat creatie impact maken

06-11-2025 | 16:12:00
Bas Vlugt spreekt met haar over het belang van inzicht in marges, de rol van data in projectplanning en de activiteiten van Teamleader

Siel Verniers: Met Orbit houden bureaus grip op marge

05-11-2025 | 09:05:00
Bas Vlugt spreekt met haar over het belang van inzicht in marges, de rol van data in projectplanning en de activiteiten van Teamleader

Kelly Staa: Cosmopolitan is een merk voor en door Gen Z

04-11-2025 | 10:50:00
In gesprek met Bas Vlugt vertelt ze hoe het merk zich heeft ontwikkeld van een traditioneel tijdschrift naar een dynamisch, multimediaal platform

Finally an Agency viert 20 jaar met SPICECREAM

03-11-2025 | 09:15:00
Het ijs staat symbool voor het creatieve contrast waarmee het bureau merken helpt veranderen en groeien.

Bregje van Iperen: Familie-influencers maken impact voor merken

30-10-2025 | 11:27:00
Sanne Konings en Bregje van Iperen gaan in gesprek met Peter Wybenga over hun specialisatie in moederinfluencers en de kracht van Instagram

Lisette Samplonius: Finally an Agency is spot on

30-10-2025 | 11:17:00
Bas Vlugt sprak met haar over het twintigjarig bestaan van het bureau, het jubileumconcept SPICECREAM en hoe het vak zich in twee decennia heeft ontwikkeld

Eefje Gubbens: Print is nog steeds booming bij Matter

30-10-2025 | 09:52:45
Tijdens een aflevering van Marketing Report TV sprak Peter Wybenga met Eefje Gubbens over de ontwikkeling van het bedrijf en hun visie op contentmarketing

Danny Thijssing: Buitenreclame werkt omdat je het echt beleeft

29-10-2025 | 13:25:00
Peter Wybenga ging in gesprek met Danny Thijssing. Hij vertelt over de groei van zijn team en de kracht van buitenreclame

Liedewij Hentenaar: Hoe klinkt jouw merk?

29-10-2025 | 13:04:00
Peter Wybenga ging in gesprek met Liedewij Hentenaar. Ze vertelt over het meten van audiobereik, de groeiende inzet van merkgeluid en de kracht van creatie

Nik Sluijs: Happiness Amsterdam werkt als één Benelux-club

29-10-2025 | 11:03:00
Nik Sluijs en Toprak Özturan vertellen over hun rollen, ambities, klanten en de samenwerking binnen de Benelux.

Sander van Gestel: Mediahuis kiest voor eigen innovatie

28-10-2025 | 10:08:00
Hij vertelde over zijn rol in het bouwen van bruggen tussen technologie en commercie, het belang van klantgerichte innovatie en strategische keuzes

Dion Holla: Muziek is een strategisch wapen voor merken

28-10-2025 | 09:15:00
Hij vertelde over de manier waarop Sizzer merken helpt om muziek strategisch in te zetten, de rol van AI binnen de industrie

Eduard van Bennekom en Lukas van de Ven: Creatieve fusie voelt als thuiskomen

27-10-2025 | 16:25:00
In gesprek met Bas Vlugt bij Marketing Report TV vertellen ze over hun fusie met Open Now, het unieke samenspel tussen gedragswetenschap en creativiteit


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Sanne Demir en Jorine Idzinga: DCVF kiest eigen pad in creatie en technologie

11-11-2025 | 13:39:00
In gesprek met Peter Wybenga leggen zij uit hoe technologie, procesmanagement en creatieve input leiden tot efficiëntere en effectievere campagnes.

Anne Stokvis en Thijs Bontje over creativiteit als product en meetbaar effect

07-11-2025 | 08:54:00
Bij Marketing Report TV spreken we met Anne Stokvis, Creative Director en partner bij N=5, en Thijs Bontje, Creative Partner bij het bureau.

Monique Bergers: Strategie laat creatie impact maken

06-11-2025 | 16:12:00
Bas Vlugt spreekt met haar over het belang van inzicht in marges, de rol van data in projectplanning en de activiteiten van Teamleader

Siel Verniers: Met Orbit houden bureaus grip op marge

05-11-2025 | 09:05:00
Bas Vlugt spreekt met haar over het belang van inzicht in marges, de rol van data in projectplanning en de activiteiten van Teamleader

Kelly Staa: Cosmopolitan is een merk voor en door Gen Z

04-11-2025 | 10:50:00
In gesprek met Bas Vlugt vertelt ze hoe het merk zich heeft ontwikkeld van een traditioneel tijdschrift naar een dynamisch, multimediaal platform
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Saskia van Weert

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.