Whazzup?! in Media #6 De folder: Stervend of juist heel relevant?

[Grow by DPG Media] De folder tussen papier en digitaal: hoe Nederland blijft bladeren én klikken

In de aflevering van Whazzup?! in Media nemen René Zeedijk en Roger Verdurmen je mee in een typisch Nederlands fenomeen: de folder. 

De folder staat centraal in de discussie over traditionele en moderne advertentiemethoden. Met de toenemende digitalisering en de opkomst van apps en verzamelwebsites lijkt het papieren exemplaar terrein te verliezen. Toch blijft de folder massaal gelezen en geliefd onder Nederlanders. Hoe komt dat en wat betekent dit voor adverteerders?

In deze aflevering analyseren we de laatste onderzoeksresultaten van GfK, Spotta en NMO en bekijken we de toekomst van folders als marketinginstrument.

Wat we weten over consumentengedrag

Papier blijft krachtig: 37 procent bepaalt waar zij hun producten kopen op basis van papieren folders en 53 procent stelt een boodschappenlijst samen met behulp van de folder. Het medium speelt een belangrijke rol in de supermarkt-, bouwmarkt- en woonbranche.

Digitale groei: 9,3 miljoen Nederlanders gebruiken inmiddels digitale folders. Papier is populair in het weekend, terwijl digitaal vaker doordeweeks wordt geraadpleegd.

Inspiratie versus actie: papieren folders bieden meer inspiratie voor consumenten, terwijl digitale varianten zorgen voor verkeer naar websites.

Digitale innovatie en personalisatie

Folders blijven relevant door hun evolutie. Steeds meer wordt ingezet op digitale mogelijkheden zoals interactieve content, video-integratie en gepersonaliseerde aanbiedingen. Denk aan apps die direct linken naar producten of personalisatie op basis van adresgegevens voor papieren folders.

Een typisch Nederlands fenomeen

Foldergebruik in Nederland verschilt sterk van andere landen. Nederlanders houden van reclame en de vrijheid om keuzes te maken. Duitsers daarentegen zoeken meer zekerheid en kopen minder reclamegedreven in. Dit is belangrijk voor marketeers om rekening mee te houden.

Kijk vooruit: wat is de toekomst?

Uit onderzoek blijkt dat 54 procent van de consumenten de folder zou missen als deze verdwijnt. Toch staat de folder voor een transitie: van papier naar digitaal en hybride vormen. De omslag zal naar verwachting in de komende tien jaar plaatsvinden, vooral bij consumenten onder de veertig jaar.

Waarom de folder nog niet uitsterft

Folders blijven een functioneel medium – actiegericht en praktisch. Hoewel papier minder gebruikt zal worden door bijvoorbeeld gemeentelijke regelgeving, zal het medium nog zeker tien tot vijftien jaar waardevol blijven voor zowel adverteerders als consumenten.

Kijk en luister naar de opname van Roger Verdurmen en René Zeedijk over de folder via deze link. Wil je liever op Spotify luisteren? Dat kan ook via deze link.

www.dpgmediagroup.com


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

[Vacatures] Abovo Maxlead zoekt een Social Advertising Consultant

20-10-2025 | 09:12:00
Abovo Maxlead is per direct op zoek naar Social Advertising Consultant - Hoorn

Media Reverse en Bruna tonen effect van AI in zomercampagne

16-10-2025 | 16:37:23
Bruna, Media Reverse en Talpa bewijzen dat AI-campagnes effectief en geloofwaardig kunnen zijn

Ster presenteert tarieven en plannen voor mediajaar 2026

15-10-2025 | 09:30:00
De tarieven voor adverteren bij Ster in 2026 zijn bekend. Tijdens de online uitzending Ster Focus op 2026 presenteerde de publieke reclame-exploitant haar plannen voor het komende mediajaar.

Patrick Petersen: Na de AI-bubble schijnt de zon

15-10-2025 | 08:30:00
Claims richting Midjourney en OpenAI, recente grote copyrightclaims richting Apple, maar toch vooral de groeiende angst in Silicon Valley dat de AI-bubble barst.

Whazzup?! in Media #8: Politiek en media in balans

14-10-2025 | 15:09:01
In aflevering 8 van de podcast Whazzup?! in Media onderzoeken René Zeedijk en Roger Verdurmen het spanningsveld tussen journalistiek, eigenaarschap en politiek.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Lieselot Berentzen

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.