
Wereldwijde uitgaven aan out-of-home bereiken 41,9 miljard dollar in 2023
Het WOO-uitgavenonderzoek van 2024 brengt de wereldwijde OOH-uitgaven over 2023 in kaart en geeft schattingen voor de OOH-uitgaven in 2024. Het onderzoek wordt uitgevoerd via een korte vragenlijst onder WOO-leden en OOH-verenigingen wereldwijd en is het meest uitgebreide onderzoek naar OOH-uitgaven op globaal niveau.
Met data die teruggaat tot 2019, stelt het WOO Global Expenditure-onderzoek onderzoekers in staat om de effecten en het herstel van de Covid-19-pandemie te volgen, naast lokale economische omstandigheden en investeringen in DOOH, wat wereldwijd zorgt voor groei in OOH. Inzicht in deze groeifactoren in specifieke markten stelt WOO-leden en OOH-brancheverenigingen in staat om van andere markten te leren om zo groei te stimuleren in hun eigen markten.
Het onderzoek van 2024 werd ingevuld door 109 leden, die samen 85 unieke gebieden dekken – goed voor 95% van het wereldwijde BBP en 78% van de wereldbevolking. Niet-gerapporteerde gebieden worden gemodelleerd op basis van vergelijkbare gebieden, op basis van bevolking en BBP per hoofd van de bevolking waar mogelijk, of worden uitgesloten van de studie.
De wereldwijde OOH-uitgaven bereikten in 2023 $41,9 miljard USD en vertegenwoordigden 5,2% van de wereldwijde advertentie-uitgaven (ADEX) – waarmee de grens van $40 miljard werd overschreden, de 5%-grens werd doorbroken en de omzet van 2019 van $36,3 miljard werd overtroffen. De verwachting is dat de OOH-uitgaven in 2024 zullen groeien tot $45,3 miljard USD.
Regionaal domineert APAC met bijna de helft van de wereldwijde OOH-uitgaven van $20,2 miljard, wat 40% van het wereldwijde BBP vertegenwoordigt. Europa rapporteerde een omzet van $10,3 miljard, 25% van het totaal, in lijn met zijn aandeel in het wereldwijde BBP. Noord-Amerika ($9,4 miljard), LATAM ($1,3 miljard) en Afrika ($0,7 miljard) lopen achter op hun aandeel in het BBP, hoewel het rapporteren van uitgaven in Afrika moeilijker is en waarschijnlijk een groot deel van de informele economie niet wordt meegenomen.
De wereldwijde DOOH-uitgaven stegen in 2023 tot $16,7 miljard USD, wat bijna 37% van alle OOH-inkomsten vertegenwoordigt en de belangrijkste motor blijft van de groei van OOH-inkomsten wereldwijd.
De investering in DOOH-infrastructuur varieert wereldwijd, waarbij Europa boven het wereldwijde gemiddelde ligt met 39,2%, APAC net onder het gemiddelde met 36,1%, Noord-Amerika met 32,9%, LATAM met 31% en Afrika met 20,1% van de totale OOH-inkomsten.
De 'ruimte' voor groei in DOOH wordt geïllustreerd door gebieden die zwaar hebben geïnvesteerd in DOOH-schermen. Van de top 10 markten op basis van totale OOH-volumes: Australië (76% van de OOH-inkomsten), het VK (65%), Duitsland (41%), China (40%) en Zuid-Korea (40%) leiden de groei door middel van DOOH.
Programmatic DOOH-uitgaven stegen wereldwijd tot een gerapporteerde totale uitgave van $1,2 miljard USD, wat 8,1% van de totale DOOH-inkomsten vertegenwoordigt. Hoewel deze data niet in alle markten consequent wordt vastgelegd, kan dit cijfer een onderschatting zijn van de totale op deze manier verhandelde inkomsten. We verwachten een aanzienlijke groei van dit cijfer in het rapport van 2025 door een combinatie van toenemende marktacceptatie en uitgebreidere rapportage van programmatic verhandelde inkomsten.
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
Lees ook:
[Vacatures] Springbok zoekt een Digital Media Buyer
Bob Koigi: OOH-markt groeit, maar kent flinke uitdagingen
[Vacancy] Kinesso has a position for Addressable Consultant
SuperRebel: Echte Mannekes lopen met hun zak te koop
TBWA\NEBOKO en Odido starten campagne tegen eenzaamheid
Gepubliceerd door: Lieselot Berentzen