Spotify lanceert Amplifika Creators voor makers van kleur

Spotify breidt zijn inzet voor diversiteit in Brazilië uit met Amplifika Creators, een initiatief dat gericht is op het ondersteunen van opkomende podcastmakers van kleur. De lancering markeert een vervolg op Amplifika, een programma dat sinds 2021 artiesten van kleur in Brazilië ondersteunt via educatieve evenementen, samenwerkingen en een centrale hub op Spotify.

Het nieuwe programma richt zich op een professioneel podcaststudio in Embaixada Preta in São Paulo. Deze studio is opgezet in samenwerking met Feira Preta, een organisatie die cultuur en ondernemerschap van mensen van kleur in Latijns-Amerika stimuleert. De ruimte is gratis toegankelijk en uitgerust met hoogwaardige audio- en videoapparatuur. Shure heeft microfoons en koptelefoons gedoneerd om de makers te ondersteunen.

Mentorschap en praktische ondersteuning

Naast technische voorzieningen biedt Amplifika Creators ook een mentorschapsprogramma. Ervaren podcasters zoals Sofi Oliveira (Colo de amiga por @sofidisse) en Guto Barbosa (Don Podcast) begeleiden deelnemers. Ook is er een op maat gemaakte nieuwsbrief met productietips en praktische adviezen. Het doel is om een compleet ondersteuningssysteem te bieden dat makers van kleur helpt groeien binnen de Braziliaanse podcastsector.

Camila Justo, Head of Podcast in Brazil, Spotify: "Video is tegenwoordig een van de belangrijkste manieren waarop mensen podcasts ontdekken in Brazilië. Met Amplifika Creators creëren we ruimte en ondersteuning zodat makers van kleur de zichtbaarheid en middelen krijgen die ze nodig hebben om succesvol te zijn."

Onderdeel van bredere strategie

Adriana Barbosa, founder and CEO, Feira Preta Institute: "Deze studio is meer dan alleen een plek om op te nemen – het is een ruimte voor creativiteit, herinnering en toekomstgericht denken. Het staat voor erbij horen en kracht krijgen."

Amplifika Creators maakt deel uit van Spotify’s bredere programma’s gericht op inclusiviteit, zoals EQUAL en GLOW voor muziek, en Sound Up en Seu Espaço voor podcasting. Seu Espaço is eveneens een gratis en volledig uitgeruste podcaststudio in São Paulo, bedoeld voor ondervertegenwoordigde makers.

Sinds 2018 ondersteunt Sound Up diverse podcastmakers in meer dan twaalf landen, waaronder Brazilië. Het programma hielp onder meer bij de lancering van Pavulagem – Contos da Floresta, ZUMBIR en Calunguinha. Met Amplifika Creators zet Spotify zijn inspanningen voort om ruimte te maken voor nieuwe stemmen en een inclusiever creatief ecosysteem.

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Dawn en Vattenfall maken stroompieken hoorbaar

10-10-2025 | 10:53:00
Vattenfall lanceert samen met bureau Dawn en 100% het Vattenfall Kamerorkest — een audiovisuele installatie die de disbalans in stroomverbruik hoorbaar maakt

MMA en Bakkie Media lanceren podcastreeks over De Mercurs

09-10-2025 | 12:18:00
De Magazine Media Associatie (MMA) en podcastplatform Bakkie Media lanceren een nieuwe podcastreeks ter gelegenheid van De Mercurs

[Vacatures] Qmusic zoekt een Producer avondshow Joost Swinkels

09-10-2025 | 09:15:00
Qmusic is per direct op zoek naar Producer avondshow Joost Swinkels - Amsterdam

Susan van Geenen komt per 1 januari 2026 in Raad van Toezicht NPO

08-10-2025 | 23:46:00
Susan van Geenen is door Koning Willem-Alexander op voordracht van BBB-minister Gouke Moes (van OCW) per 1 januari 2026 benoemd tot lid van de Raad van Toezicht van de NPO.

NMO Luistercijfers september: Qmusic stijgt weer; 60-jarige NPO 3FM blijft zorgenkind

08-10-2025 | 22:04:00
Marketing Report heeft de september 2025-maandcijfers verkregen uit het NMO Luisteronderzoek.


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

[Marketing Week] Bob Koigi: Addressable tv: de onbenutte goudmijn voor marketeers

10-10-2025 | 16:07:15
Een aanzienlijke strategische kloof kost adverteerders miljoenen aan potentiële omzet en bereik. Nieuw onderzoek van DISH Media, ontwikkeld in samenwerking met Janus Strategy & Insights, onthult dat marketeers door het onderbenutten van addressable TV systematisch 31,6 miljoen Amerikaanse volwassenen over het hoofd zien, een segment dat alleen effectief via dit kanaal bereikt kan worden.

[Vacatures] Clear Channel zoekt een Sales Support bij Bauer Media Outdoor Nederland

10-10-2025 | 11:45:00
Clear Channel is per direct op zoek naar Sales Support bij Bauer Media Outdoor Nederland

[Vacatures] Clear Channel zoekt een Planner (Customer Succes) bij Bauer Media Outdoor Nederland

10-10-2025 | 10:58:00
Clear Channel is per direct op zoek naar Planner (Customer Succes) bij Bauer Media Outdoor Nederland

Dawn en Vattenfall maken stroompieken hoorbaar

10-10-2025 | 10:53:00
Vattenfall lanceert samen met bureau Dawn en 100% het Vattenfall Kamerorkest — een audiovisuele installatie die de disbalans in stroomverbruik hoorbaar maakt

NABV kiest LevelUP Digital voor merkcampagne We Are Airsoft

09-10-2025 | 16:30:00
De Nationale Airsoft Belangen Vereniging (NABV) heeft gaming agency LevelUP Digital gekozen voor de uitvoering van haar merkcampagne We Are Airsoft.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Saskia van Weert

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.