
Somention en Fightclub grote winnaars Content Marketing Awards 2024 - N=5 en The Invaders runners-up
Op 6 november zijn tijdens een geweldige avond in de Stadsschouwburg in Haarlem de winnaars van de Awards en Medals van de Content Marketing Awards 2024 bekendgemaakt.
Somention en Fightclub werden de grote winnaars.
Voordat werd overgegaan tot het uitreiken van de prijzen was er eerst de boeiende key note van Prof. Dr. Ed Peelen, bijzonder hoogleraar Content Marketing aan de Universiteit van Amsterdam.
De presentatie was in goede handen bij merkstrateeg Carien de Bas.
11 Medals voor creatie en 12 Medals voor distributie en 20 bronzen, zilveren en gouden Awards werden uitgereikt.
Awards: Somention 2 keer Goud en 1 keer Zilver
Somention wint Goud in de categorieën B2E Content Marketing Programma met Solliciteren met je bestie voor Kruidvat.
De jury: Deze case is doordrenkt met inzichten uit de doelgroep en vormt een prachtig en consistent vervolg op de campagne van vorig jaar. Een uitmuntend voorbeeld van consistente én vernieuwende contentmarketing. De content biedt niet alleen veel plezier, maar levert ook indrukwekkende resultaten op. Het is dat de juryleden net niet in de doelgroep vielen anders hadden ze na het zien van deze case direct gesolliciteerd!
Somention ging naar huis met Goud voor De Kuyper: AI in de mix in de Buitencategorie-Award: Vernieuwing met AI.
De jury: Deze case laat op indrukwekkende wijze zien hoe AI niet alleen als kostenefficiënte tool, maar ook als middel voor kwaliteitsverhoging kan dienen – een perfecte combinatie van beide meerwaarden. Door AI slim in te zetten voor zowel proces als creatie en te focussen op relevante storytelling, werd de positionering krachtig versterkt. Een inspirerend en gouden voorbeeld waar velen van kunnen leren!
De derde award wist Somention in de wacht te slepen in de categorie Buitencategorie-Award: Content marketing voor eigen bureau met de inzending So werd Somention Talk of the Town. Deze case werd beloond met Zilver.
De jury: Deze zilveren award-winnende case getuigt van een gedegen en consistente aanpak, waarbij het merk op bewonderenswaardige wijze tijd en mankracht investeert. Door de werkwijze volledig te integreren in alle lagen van de organisatie en zichzelf als belangrijkste klant te beschouwen, zet het bedrijf een inspirerend voorbeeld voor zowel medewerkers als klanten!
Awards: Fightclub 2 keer Goud en 1 keer Zilver
Fightclub wint Gouden Awards in de categorieën B2B Content Marketing Programma en Buitencategorie-Award: Content marketing voor eigen bureau en Zilver in de catagorie Vernieuwing met AI met De AI M100.
De jury: Hoe zorg je in één keer voor maximale top-of-mind bekendheid bij je primaire doelgroep? Deze case kapitaliseert op briljante wijze op menselijke drijfveren als ambitie en ijdelheid. Een meesterlijk staaltje guerrilla contentmarketing, waarin creativiteit en technologie centraal staan en de kernwaarden van het bedrijf perfect weerspiegelen. De gedurfde, precies getimede aanpak en de uitzonderlijke creativiteit verdienen lof en wordt door de jury niet minder bekroond dan met een gouden award.
Awards: N=5 pakt twee keer Zilver en drie Medals
N=5 wint met de campagne Eerlijk Waar?! de Zilveren Award voor B2C Content Marketing Programma.
De jury: In deze case ligt de meerwaarde in de hoogwaardige kwaliteit en sterke relevantie van de content voor de doelgroep. De complexiteit van het vraagstuk, gecombineerd met de specifieke focus op millennials, maakt het extra uitdagend. Dit is een schitterend voorbeeld van de impact en effectiviteit die content kan hebben wanneer deze gebaseerd is op heldere inzichten en resulteert in uitstekende resultaten.
Het bureau werd ook bekroond met een Zilveren Award voor Vind je lichtpuntje en durf te hopen in de categorie Non-profit Content Marketing Programma.
De jury: Dat er zoveel makers en BN’ers belangeloos wilden meewerken aan campagne geeft hoop. En dat is precies wat deze campagne voor ogen had. De maatschappij hoop bieden in onzekere tijden. Een prachtige serie waar de kwaliteit van afdruipt vol inspirerende verhalen van Nederlanders.
Daar waar we als vakgenoten onze zorgen nog wel eens delen over de diarree van al dan niet door AI gegenereerde content die dagelijks op onze tijdlijnen voorbij komt was het weer een feest om 124 cases met top content te mogen bekijken. Deze case is daar een prachtig voorbeeld van. En biedt daarmee niet alleen hoop aan alle Nederlanders maar ook aan alle makers. Goede content bestaat. Hulde aan het vak.
Awards: The Invaders wint Goud en Brons
Met ModTheVeg wint The Invaders de Gouden Award voor Content Marketing Campagne.
De jury: Dit alles begon met een even simpel als scherp gevonden inzicht dat producten als ‘vlees’ en ‘Pizza’ een hogere HP score kende als de gezonde producten. Geen wonder dat de doelgroep ongezonde producten in real life ook hoger waardeert. Door deze case veranderde dat en inmiddels kent Groente binnen Minecraft dezelfde HP waarden. Maar dat was zeker niet het enige succes. De resultaten van deze case zijn gekmakend goed.
Operation Aorta werd bekroond met een Bronzen award in de categorie Non-profit Content Marketing Programma.
De jury: Het gekozen middel is recht in het hart van de doelgroep. Chapeau voor deze gedurfde keuze. Bovendien zijn de makers zijn niet in de val getrapt om sterk op de inhoud te gaan. Ze zijn dicht bij de wetmatigheden van het gekozen middel gebleven: gaming is fun. Hierdoor wisten ze de doelgroep actief te betrekken bij een onderwerp wat niet bepaald top of mind is bij ze. Met extra investeringen in zichtbaarheid voorziet de jury kansen voor nog grotere impact. De jury doneert met trots de bronzen award aan Sanquin en The invaders.
Truus wint 4 Medals
Twee Medals voor Creatie voor Truus in de categorie Beste Shortform Video voor Brazilian Marketing van Hollandse bodem en in de rubriek Beste Stand-Alone Video voor HEMA’s ontvangstmedewerker John.
De jury over Brazilian Marketing van Hollandse bodem: Een oer Hollands merk goes Brasil. Een recept voor merkvervreemding. Maar deze Shorform Serie is toch Echt Hema. Wat een lef. Miljoenen views, honderduizenden likes en aandacht in de grote nieuwsmedia. De enige vraag die we nog hebben voor TRUUS en HEMA, wordt het op het podium de polonaise of de Samba
De jury over HEMA’s ontvangstmedewerker John: Truus heeft onmiskenbaar vrijheid gekregen van HEMA. En dat vertrouwen wordt beloond. In deze Video spaart John niemand. De bezoeker krijgt een sneer net als het eigen Merk. En toch: wie houdt er na het zien van deze video niet van John. John is overduidelijk zichzelf. Daarmee IS hij de Pay of van het merk.
Ook twee Medals voor Distributie wist Truus mee naar huis te nemen. De avonturen van de HEMA stagiair won bij Beste Social Media-aanpak B2C. De andere Medal was voor Beste Influencer Inzet: Denk dit EK ook aan je eigen ballen.
De jury over Denk dit EK ook aan je eigen ballen: Prachtige authentieke content, een voorbeeld van hoe een zwaar onderwerp luchtig kan worden gebracht. Deze case is volledig gebouwd op de inzet van Influencers. Oud-Feyenoord speler John de Wolf was door de doelgroep duidelijk nog niet vergeten. Een beter karakter dan hij om dit onderwerp bespreekbaar te maken kon de jury niet bedenken. De HEMA werkt al langer samen met Pink Ribbon om borstkanker onder de aandacht te brengen. Dat ze daarnaast met het KWF nu ook mannen aanspreken op een voor hen even gevoelig als relevant onderwerp verdient alle lof.
De jury over De avonturen van de HEMA stagiair: Deze case las als een ware rollercoaster. De stagiaire in deze case maakt op een dag meer mee dan onze juryleden in een jaar. De doelgroep volgde de avonturen massaal. Zo bleek uit de miljoenen views en honderdduizenden reacties.
Medals Creatie: iO tweemaal Beste Podcast
iO zag twee inzendingen bekroond met een Medal voor Beste Podcast, Oorlogswond: het artsenverzet in Nederland en Operatie Geslaagd.
De jury over Oorlogswond: het artsenverzet in Nederland: “Met zorg gemaakt”, “gewoon heel goed gemaakt”, “een absolute topper”. Het jury oordeel was anoniem. Weinig onderwerpen waarover meer content is gemaakt dan over de Tweede Wereld Oorlog. Als je voor het tweede jaar een Podcast weet te maken waar je naar wil blijven luisteren dan is dat bijzonder. De makers wisten dit zware onderwerp licht te maken. Deze Medal is voor de makers én voor de artsen uit het verzet.
De jury over Operatie Geslaagd: Hoe krijg je mensen verticaal in de operatiekamer? Om er te werken. Het tekort aan operatiekamerassistenten is enorm. Met het juiste gevoel brengt deze Podcast ons op gehoorafstand van het operatieteam. En geeft daarmee een heel goed beeld van wat de toekomstige assistent te wachten staat. De mensen in deze Podcast zijn echt. Dat hoor je, dat voel je. Prachtige indrukwekkende Podcast.
Medals Distributie: ACT-agency succesvol met Odido
Act.agency wint twee Medals voor hun werk voor Odido: de eerste Medal voor Beste organische conversie in distributie voor de inzending Odido distributie strategie.
De jury: Dat content recycling werkt blijkt uit deze case. Bestaande blogs werden herschreven en gekneed tot een effectieve nieuwe blog. In combinatie met Paid inzet werd de hele search funnel succesvol gevuld.
De tweede Medal is voor Odido Social Media Strategie in de categorie Beste Social Media-aanpak B2C.
De jury: De KPI’s van Contentmarketing gaan vaak over bereik en de impact op het merk. Odido laat zien dat Contentmarketing ook prima tot doel kan hebben om de Cost per Sale te laten dalen. Die eurootjes konden ze dus mooi in de zak houden. Met een creatieve inzet van technologie en inzichten in het gedrag van de doelgroep toonden zij zich technisch slim met een Human insteek. Dan ben je met recht dé Human Network.
Winnaars 2024
Award B2B Content Marketing Programma
- GOUD - De AI M100 door Fightclub
- ZILVER - Introductiecampagne Veilig Leren Lezen door LifeHunters
- BRONS - Vodafone #Techtalks door Sijthoff Media
Award B2C Content Marketing Programma
- GOUD - Het Telefoonboekje door EssenceMediacom & TBWA
- ZILVER - Eerlijk Waar?!door N=5
- BRONS - Tempo-Team Werkplezier door Wavemaker
Award B2E Content Marketing Programma
- GOUD - Solliciteren met je bestie voor Kruidvat door Somention en LiveWall
- ZILVER - Een Employer branding strategie die werkt voor de werving van dierenartsen door Afix & FILMMACHT
- BRONS - ABN AMRO - Voor ieder begin – Become a brand ambassador door Being Here
Award: Non-profit Content Marketing Programma
- GOUD - Laten we het eens over BMHK hebben door Unlike
- ZILVER - Vind je lichtpuntje en durf te hopen door N=5
- BRONS - Operation Aorta door The Invaders
Award: Content Marketing Campagne
- GOUD - ModTheVeg door The Invaders
- ZILVER - Zilveren Kruis - Huidkankerpreventie campagne 2024 door Natwerk en The Content Department
- BRONS - Bedenk een nieuwe buur voor Donald Duck door DPG Media
Buitencategorie-Award: Vernieuwing met AI
- GOUD - De Kuyper: AI in de mix door Somention
- ZILVER - De AI M100 door Fightclub
- BRONS - A(LD)I door Joe Public Amsterdam
Buitencategorie-Award: Content marketing voor eigen bureau
- GOUD - De AI M100 door Fightclub
- ZILVER - So werd Somention Talk of the Town
Medals Creatie
- Beste Video-Serie - #ikbensongwriter door Buma Cultuur
- Beste Video-Serie - Tempo-Team Werkplezier door Wavemaker
- Beste Stand-Alone Video - Brazilian Marketing van Hollandse bodem door Truus
- Beste Stand-Alone Video - HEMA’s ontvangstmedewerker John door Truus
- Beste Stand-Alone Video - Online Privacy door N=5
- Beste Print Magazine - Agency Life magazine - Teamleader door Comco
- Beste Podcast - Operatie Geslaagd door iO
- Beste Podcast - Oorlogswond: het artsenverzet in Nederland door iO
- Beste Content Design - Eerlijk Waar?! door N=5
- Beste Blogserie - Wraakvrouw, een erotische thriller in de vorm van een wekelijks feuilleton door DPG Media Vrouwendomein
- Beste inzet AI in creatie - A(LD)I door Joe Public Amsterdam
Medals Distributie
- Beste Social Media-aanpak B2C - De avonturen van de HEMA stagiair door Truus
- Beste Social Media-aanpak B2C - Odido Social Media Strategie door ACT.agency
- Beste resultaat uit Free Publicity - Flanderijn | Noodklok luiden voor jongeren in schulden door Marcommit
- Beste PR-inzet - Online Privacy door N=5
- Beste PR-inzet - Steel Blue x Goldband door CounterCollective
- Beste Partnerdistributie-aanpak - Hoe Canesten Gyno en LINDA.meiden taboes rondom intieme gezondheid hebben doorbroken door EssenceMediacom
- Beste Paid Conversie - Basic-Fit’s Founding Members-campagne breekt conversie records door slimme hyperlokale ads door Abovo Maxlead
- Beste Organische Conversie in distributie - Odido distributie strategie door ACT.agency
- Beste Influencer-inzet - Denk dit EK ook aan je eigen ballen door Truus
- Beste Influencer-inzet - Safe Not Sorry - DNS Belgium door The Fat Lady
- Beste Geïntegreerde Distributie- en promotie-aanpak - Praxis - Een Kerstboom vóór Sinterklaas door Alfred
- Beste Distributievernieuwing - HEMA Back to School WhatsApp Escape Room door HEMA
Nominaties
Een overzicht van alle genomineerde cases voor Content Marketing Awards 2024 staat hier
Partners CMTA
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
Lees ook:
Gepubliceerd door: Saskia van Weert