Ruigrok: Digitale toegankelijkheid biedt marketingkansen

Vanaf 28 juni 2025 zijn bedrijven verplicht hun digitale producten en diensten toegankelijk te maken. Dat staat in de European Accessibility Act (EAA). Onderzoeksbureau Ruigrok onderzoek & advies benadrukt dat dit niet alleen een wettelijke verplichting is, maar ook voordelen oplevert voor marketing, conversie en klanttevredenheid.

Jesca Dembinski, onderzoeker bij Ruigrok: "De EAA is niet alleen een grote impact voor marketingafdelingen, maar ook een kans om je bereik, conversie en reputatie te verbeteren."

Toegankelijkheid maakt dienstverlening beter

Digitale toegankelijkheid is geen extraatje, maar een manier om iedereen volwaardig mee te laten doen. Eén op de drie Europeanen ervaart een beperking, van slechtziendheid tot moeite met lezen of het gebruik van een muis. Toegankelijke digitale kanalen helpen hen én verbeteren tegelijkertijd de gebruikservaring voor alle gebruikers.

Ruigrok: toegankelijkheid zorgt voor conversie en bereik

Aanpassingen zoals duidelijke taal, logische structuur en goed kleurcontrast verbeteren de vindbaarheid in zoekmachines en verminderen het aantal klantvragen. Ook voorkomt het juridische problemen in de toekomst.

Jesca Dembinski: "Simpele verbeteringen zorgen ervoor dat meer mensen zonder frustratie je digitale flow kunnen doorlopen."

Zo pak je het aan

Ruigrok adviseert te starten met een zelfscan, bijvoorbeeld met gratis tools of een test met alleen het toetsenbord. De richtlijnen van WCAG vormen een praktische leidraad. Pas na de basis volgt gebruikerstest met mensen met een beperking, om de ervaring verder te verbeteren.

Jesca Dembinski: "Je hoeft geen jurist, developer of UX-expert te zijn om te beginnen. Kleine stappen maken een groot verschil."

Dit is een samenvatting. Het volledige artikel is te lezen op de website van Ruigrok.

www.ruigrok.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




Lees ook:

DVJ Insights wint achtste FD Gazellen op rij

26-11-2025 | 11:19:00
De erkenning volgt kort na de plaatsing op de lijst Europe’s Long-Term Growth Champions 2026 van de Financial Times en Statista

DVJ uitgeroepen tot Europe’s Growth Champion 2026

04-11-2025 | 11:30:43
Deze lijst bestaat uit 300 bedrijven in Europa die over een periode van tien jaar een opvallend groeipatroon laten zien.

[Vacancy] DVJ Insights has a position for Research Expert

03-11-2025 | 08:40:00
DVJ Insights is directly looking for Research Expert (Dutch speaking)

[Vacatures] DVJ Insights zoekt een Client Consultant

31-10-2025 | 07:42:00
DVJ Insights is per direct op zoek naar Client Consultant (Nederland)

DVJ Insights lanceert Spenderlog in Scandinavië

16-09-2025 | 12:14:00
Spenderlog vervangt traditionele onderzoeksmethoden waarbij consumenten zelf hun aankopen moesten rapporteren.


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

SEA Water positioneert Santa als waterambassadeur

23-12-2025 | 10:55:00
Na jarenlange samenwerking met een wereldwijd frisdrankmerk verruilt Santa Claus zijn vertrouwde rol voor een positie bij SEA Water.

Philips en Prusa lanceren Gen Fix in Praag

22-12-2025 | 15:08:00
Philips heeft samen met Prusa Gen Fix gelanceerd Met het programma leren kinderen en gezinnen praktische reparatievaardigheden via 3D-printen

Rodger Werkhoven: Schadenfreudevrije kerst gewenst, allemaal!

22-12-2025 | 11:54:00
Beeld- en mediatechnoloog Rodger Werkhoven droeg op uitnodiging van OpenAI vanaf ’21 bij aan de ontwikkeling van DALL·E en ’t inbouwen ervan in ChatGPT.

[Vacatures] DPG Media zoekt een Accountmanager Vtwonen

22-12-2025 | 08:16:00
DPG Media is per direct op zoek naar Accountmanager Vtwonen - Amsterdam

Bob Koigi: De ontwikkelingen die 2025 hebben gedefinieerd

19-12-2025 | 12:46:00
AI wordt in rap tempo de bepalende kracht achter de transformatie van marketing­leadership en prioriteiten voor 2026.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Saskia van Weert

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.