RTL Nederland: omzet daalt 5% en ebita daalt 20% in eerste halfjaar 2023

De omzet en de resultaten van RTL Nederland zijn in de eerste helft van 2023 gedaald. Dit blijkt uit de halfjaarcijfers 2023 van RTL Group.

RTL Nederland boekte met een daling van 5 procent een omzet van 288 miljoen euro. De aangepaste ebita (winst) daalde met 19,8 procent naar 69 miljoen euro.

RTL Group schat in dat de Nederlandse televisiereclamemarkt met 6,8 procent is gedaald in de eerste helft van 2023 en stelt dat de omzetten deels zijn gecompenseerd dankzij de streamingomzetten van Videoland. Bij Videoland maakten recent geintroduceerde titels als Echte Meisjes in de Jungle, Kees Vliegt Uit en Mocro Maffia het verschil volgens RTL Group.

Videoland telt 1,268 miljoen (betalende) abonnees op 30 juni 2023. Daarmee wist Videoland in het afgelopen kwartaal met 25.000 abonnees te stijgen en over het afgelopen half jaar met 47.000. Over het gehele jaar steeg het aantal Videoland-abonnees met 189.000.

RTL Group benadrukt de goede algehele kijkcijfers die volgens eigen zeggen op een hoog niveau blijven (34,3 procent in de doelgroep 25 tot 54-jarigen, een daling van 0,2 procent vergeleken met 2022), waarbij het bedrijf erop wijst marktleider te zijn en op kop te lopen ten opzichte van de NPO (26,3 procent) en Talpa Network (21,5 procent). Met name tijdens de weekenden verloor RTL4 enig marktaandeel die deels werden gecompenseerd dankzij RTL5 en RTL8.

Titels als De Verraders, Make Up Your Mind, Kopen Zonder Kijken, Married At First Sight, Het Onbekende, Race Accross the World, The Floor, RTL Nieuws, RTL Boulevard en Editie NL droegen bij aan goede kijkcijfers.

Sven Sauvé, CEO van RTL Nederland: “We hebben in de eerste helft van dit jaar een goed resultaat neergezet, ondanks de uitdagende marktomstandigheden. De content in onze kerndoelgroep van 25-54 jaar presteert vrijwel even goed als in ons recordjaar 2022, met een totaal zenderaandeel van 34.3 procent (H1/2022: 34.5 procent). Ik ben ook trots dat onze investering in Videoland zijn vruchten afwerpt. Het platform groeit mooi door met 17.5 procent naar 1.268 miljoen abonnees.

We zien dit jaar wel een duidelijke daling van de advertentiemarkt (-6.8 procent), maar we blijven onveranderd investeren in wat we belangrijk vinden: Nederlandse content, nieuws, tech en data.”

Geheel RTL Group

De totale omzet van RTL Group daalde met 5,1 procent naar 3,1 miljard euro, waarbij de aangepaste ebita-winst met 50,1 procent naar 250 miljoen euro daalde. De netto winst daalde naar 132 miljoen euro (een daling van 63, procent).

In totaal investeerde RTL Group 1,1 miljard euro in content voor zijn broadcasting en streamingactiviteiten; de streamingactiviteiten droegen bij aan 87 miljoen aan verliezen (in het eerste halfjaar was dit nog 74 miljoen euro) door met name investeringen in Hongarije en Duitsland. In totaal telt RTL Group 6,04 miljoen abonnees in Nederland, Duitsland en Hongarije op zijn streamingdiensten; dat zijn er 34 procent meer dan op 30 juni 2022.

De totale televisiereclame-omzet daalde met 12,5 procent met name door scherpe dalingen in omzetten in Duitsland. RTL Group verwacht dat de televisiereclamemarkt in de tweede helft van 2023 wel weer zal groeien. In juni en juli 2023 waren de tv-reclameomzetten in Duitsland stabiel.

Fremantle

Fremantle is het enige bedrijfsonderdeel dat een omzetgroei kon rapporteren. Met 2,4 procent omzetgroei steeg deze naar 1 miljard euro. Het aangepaste ebita-resultaat daalde echter met 40 procent naar 36 miljoen euro; het aangepaste ebita-resultaat daalde van 60

Verwachtingen bijgesteld

RTL Group heeft zijn verwachtingen naar beneden bijgesteld voor geheel 2023. Zo verwacht het bedrijf nu een omzet van 7 miljard euro (was 7,3/7,4 miljard)met een aangepaste ebitda-winst van 950 miljoen euro (was 1 miljard euro).In 2026 is het de bedoeling dat RTL Group in totaal 10 miljoen streamingabonnees heeft in Dutisland, Nederland en Duitsland waarbij 1 miljard euro aan streamingomzetten worden behaald met 600 miljoen aan contentinvesteringen per jaar.

 

www.rtl.com

www.rtlnederland.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

Ad Alliance en RTL Nederland testen split screen-reclames

07-10-2025 | 16:51:00
Van begin juni tot half juli 2025 hebben Ad Alliance en RTL Nederland het fenomeen split screen-reclames getest tijdens reclameblokken van RTL Boulevard

DPG Media richt Stichting Nu.nl en Stichting RTL Nieuws op

07-10-2025 | 08:08:00
DPG Media heeft op 29 september 2025 de stichting NU.nl opgericht en op 1 oktober de stichting RTL Nieuws. Deze stichtingen dienen de identiteit en continuïteit van NU.nl en RTL Nieuws te waarborgen en zijn als voorwaarde opgelegd aan DPG Media door de ACM

[DutchMedia Podcast] met Michel van der Voort (Screenforce) over de tv-disruptie

19-09-2025 | 16:10:50
David de Jong en Taco Jelgersma maken in samenwerking met Audiohuis de tweewekelijkse DutchMedia Podcast. In deze podcast gaan zij in op actuele onderwerpen uit de wereld van media, marketing en telecom. Feiten en een mening met een bite

RTL Nederland in H1, 2025: omzetstijging en resultaatdaling

08-08-2025 | 10:15:00
In het eerste half jaar van 2025 heeft RTL Nederland een omzet van 307 miljoen euro behaald, een stijging van 2 procent, vooral dankzij de resultaten van streamingdienst Videoland. De aangepaste ebita daalde met 5 procent naar 78 miljoen

NPO Start en Videoland doen mee aan NMO Kijkonderzoek

24-07-2025 | 13:45:00
NPO Start en Videoland doen vanaf de lancering van fase 2 van het NMO Kijkonderzoek mee aan de meting van de streamingdiensten
 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

[Vacatures] Abovo Maxlead zoekt een Display, Video & Audio (DVA) Consultant

08-10-2025 | 09:03:00
Abovo Maxlead is per direct op zoek naar een Display, Video & Audio (DVA) Consultant

[Vacatures] Abovo Maxlead zoekt een Senior Display, Video & Audio (DVA) Consultant

08-10-2025 | 08:49:00
Abovo Maxlead is per direct op zoek naar een Senior Display, Video & Audio (DVA) Consultant 

Herkenbaarheid, humor en oplossingen staan centraal in automotive-campagne Marktplaats

07-10-2025 | 20:47:00
Happiness Amsterdam ontwikkelde voor Marktplaats een tweede campagne voor automotive. We spreken Nancy van Hees, Senior Communications Manager Mobility bij Marktplaats en Joey Boeters, Creative Partner en mede-oprichter van Happiness Amsterdam

Europese steden decor voor OOH-campagne Lynk & Co 08

07-10-2025 | 16:39:48
Met de 08 wil Lynk & Co het segment van plug-in hybrides verder ontwikkelen

Alfred lanceert campagne met dames van Van Dobben

07-10-2025 | 11:28:00
Alfred en OnSocial hebben een merkcampagne ontwikkeld voor croquetmerk Van Dobben, waarin de dames uit de iconische Amsterdamse Eetsalon centraal staan
 

Dit artikel is gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.