[Onderzoek] Kek Mama: 87 procent van de moeders in Nederland heeft te maken met momshaming

87 procent van de moeders in Nederland heeft te maken met momshaming en krijgt kritiek op de wijze waarop ze het moederschap aanpakt, blijkt uit recent onderzoek van Kek Mama.

Daarom draait Kek Mama dit jaar wederom de campagne mombracing (mothers embracing, red). In deze tegenhanger van momshaming roept Kek Mama alle moeders op om elkaar te complimenteren in plaats van te bekritiseren. Kek Mama editie 3 Jij bent de beste staat geheel in het teken van mombracing.  

Openhartig interview

Vriendinnen Kim Kötter en Kirsten Schilder geven in Kek Mama 3 een openhartig interview. Zij bespreken de ins- en outs van hun vriendschap. De twee staan altijd voor elkaar klaar, ook in moeilijke periodes, zoals het einde van Nick en Simon. Kirsten: "Ik was enorm zenuwachtig. Ik wilde tijdens die uitzending niemand bij me hebben, behalve de kinderen en Kim. Samen beleefden we dat moment, met een lach en een traan." Waar de twee elkaar altijd steunen, liggen ze op sociale media weleens onder vuur. Kim: "Soms gooien mensen uitspraken over je kinderen of over jou over de schutting waardoor het voelt alsof je keel wordt dichtgeknepen – dat beschadigt een mens best een beetje." Hoog tijd dus voor een tegengeluid met de Mombracing-campagne van Kek Mama.

Mombracing

Inmiddels geeft 87 procent van de moeders aan dat zij te maken hebben met momshaming. Zeker 10 procent krijgt wekelijks kritiek van vriendinnen, collega’s, schoolpleinmoeders of hun (schoon)moeder. 40 procent van de moeders geeft aan dit vooral op social media te zien. Kek Mama gelooft dat we als moeders elkaar moeten supporten. Het is al moeilijk genoeg je weg te vinden in de jungle van het moederschap. Oprechte aandacht voor elkaar en een compliment uit het hart is zoveel waard. BN’ers Kim Kötter, Kirsten Schilder, Shary-An Nivillac, Nina Pierson en Sanne Akkerman zijn het hier roerend mee eens en springen op de bres voor mombracing. Ze zetten hun favoriete medemoeder in het zonnetje in Kek Mama 3 en hebben ook nog een compliment voor de lezeres in de vorm van een video.

Compliment

Een maand lang roept hoofdredacteur Kek Mama Jannine Berkelaar via alle kanalen van Kek Mama moeders op: "Laten we met zijn allen eens mild zijn in plaats van kritisch, want ook je collega-moeders doen hun stinkende best. Vertel die schoolpleinmoeder of vriendin wat je zo in haar waardeert. Dat werkt aanstekelijk en je krijgt er zelf ook een goed humeur van. Deel je compliment op social met #mombracing."

In het teken van Mombracing hebben we een enquête gehouden onder onze Kek Mama lezeressen. Hieronder een aantal bevindingen: 

  • 87 procent heeft weleens te maken met momshaming: kritiek op de wijze waarop je het moederschap aanpakt.
  • 10 procent van hen krijgt zelfs wekelijks kritiek van vriendinnen, collega’s, schoolpleinmoeders of hun (schoon)moeder.
  • 92 procent vindt dat moeders elkaar moeten ondersteunen in plaats van bekritiseren.
  • 64 procent komt voor de ander op als ze merkt dat diegene onder vuur ligt in het openbaar of op sociale media.
  • Bijna 70 procent vindt dat het geven van je mening een andere moeder niet helpt.

www.kekmama.nl

www.familyblend.nl


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Innocent en DCVF zetten superscanner opnieuw in

18-09-2025 | 15:46:00
Innocent en bureau DCVF hebben de superscanner ontwikkeld: een activatie die voorbijgangers koppelt aan een passende super smoothie

Ministerie en Monks starten campagne Blijf in beeld

18-09-2025 | 13:11:02
Het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) start samen met bureau Monks de campagne Blijf in beeld

[Vacancy] Initiative has a position for Innovation Lead (OOH) Nike Initiative

18-09-2025 | 09:04:00
Initiative is directly looking for Innovation Lead (OOH) Nike Initiative - Netherlands

Cogonez versterkt rol Port of Amsterdam tijdens SAIL 2025

17-09-2025 | 16:31:00
Tijdens SAIL 2025 trok Amsterdam ruim twee en een half miljoen bezoekers en meer dan 10 duizend boten.

DEPT ontwikkelt More Time for Life-campagne voor Brother

17-09-2025 | 15:28:51
Brother is een Europese campagne gestart in vijftien landen om zijn inkjetprinters voor kleine bedrijven en thuiskantoren te promoten.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Lieselot Berentzen

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.