Nominaties Audify Awards bekend

Op 12 oktober tijdens de Dag van de Audio reikt Audify drie audioreclame-awards uit. Kanshebbers zijn de radiocampagnes van Rijksoverheid, Douwe Egberts, KLUUN, Squla, Van Haren en dé VakantieDiscounter. Voor de titel audio-ambassadeur van het jaar zijn Jacobs Douwe Egberts, Friesland Campina, GroupM en TAMBR in de race.

Zes genomineerde radiocampagnes

De vakjury beoordeelt de radiocommercials op creativiteit, uniciteit en effectiviteit met aandacht voor opvallendheid in het reclameblok, het audio-ambacht, boodschap-overdracht en vooral met attentie voor wat het met de luisteraar doet. Er zijn zes genomineerde radiocampagnes voor zowel de vakjuryprijs als de publieksprijs.

  1. Adverteerder: Rijksoverheid - Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat
    Campagne: Bandencheck
    Reclamebureau: Noise
    Geluidsstudio: MacLoud
    Mediabureau: Initiative
    Jurycommentaar: Deze campagne haalt het onderste uit de kan voor een dergelijk product. Een saai onderwerp wordt levendig gemaakt. Heel knap om het zo tussen de oren te krijgen. Je krijgt bijna zin om je banden te checken. Goede copy van de rap met goede versies die je onthoudt en meezingt, dus effectief.
  2. Adverteerder: Jacobs Douwe Egberts
    Campagne: Kracht van koffie, D.E koffie
    Reclamebureau: TBWA
    Geluidsstudio: MAKE SOUND
    Mediabureau: Havas
    Jurycommentaar: De consistentie in de merkcommunicatie is heel goed naar het medium radio gebracht. Heel mooi gemaakt met de herkenbare geweldige muziek. De stemmen zijn goed gecast. Herkenbaar door de alledaagse gesprekken in een huiselijke omgeving. Een hele mooie merkcampagne.
  3. Adverteerder: Kluun
    Campagne: Help, ik heb een puber!
    Reclamebureau: Joe Public Take-Away Advertising
    Geluidsstudio: Soundcircus
    Jurycommentaar: 
    Strategisch opvallend goed dat radio is ingezet voor een boekpromotie. Een sterk concept vanuit het boekinzicht ontwikkeld. Creatieve campagne met triggerende scripts in verschillende varianten met de types. Geen standaard stem maar Kluun zelf is de voice-over.
  4. Adverteerder: Squla
    Campagne: Ze Komen Er Wel
    Reclamebureau: Buutvrij
    Geluidsstudio: Amp.Amsterdam // The Sonic Branding Company
    Jurycommentaar: Origineel concept dat aanspreekt door grote herkenbaarheid. Goede opbouw binnen de campagne, het evolueert mee met de resultaten van de blokfluitles. De commercials trekken direct de aandacht door de fantastisch irritante blokfluitgeluiden.  
  5. Adverteerder: Van Haren
    Campagne: Die Schoenen
    Reclamebureau: Bijvoorkeur
    Geluidsstudio: Soundcircus
    Mediabureau: Zigt
    Jurycommentaar: De jury kiest hier om één versie uit de campagne te nomineren, ‘Die schoenen’. De datingsituatie is heel goed geschreven. De storytelling in de commercial doet denken aan een host read in een podcast. 
  6. Adverteerder: dé VakantieDiscounter
    Campagne: Kijk, dat zijn VakantieDiscounters
    Reclamebureau: INDIE Amsterdam
    Geluidsstudio: Levalo
    Mediabureau: Candid AMPLIFY/ Stroom
    Jurycommentaar: De commercials zijn opvallend goed met de bevreemdende geluiden en door de verbeeldingskracht. Het rustige tempo is sterk gekozen, past bij het vakantiegevoel. Geluid is heel goed ambachtelijk uitgevoerd. De drie commercials binnen de campagne zijn consistent opgebouwd met een herkenbare tune, heel slim gedaan gebaseerd op merkherkenning. 

De zes genomineerde campagnes zijn te horen via de Audify website en daar kan ook op de publieksprijs gestemd worden. 

Vier genomineerden audio-ambassadeurs

De jury vindt dat het audioambassadeurschap zich kenmerkt als startpunt, naast uitdragen moet de ambassadeur vooral initiatiefnemer en aanjager zijn van wat met audio mogelijk is en effect heeft. Een audioambassadeur zorgt voor een essentiële verandering in de strategie, lange termijn denken over audio is hierbij essentieel. De kernwaarden zijn openstaan voor alle nieuwe opties en innovaties en dus durven.

  1. Jacobs Douwe Egberts
    D.E heeft gekozen om radioreclame in te zetten voor hun merkcommunicatie, een strategiewijziging en omarming van audio als merkbouwer. Daarbij durfde zij het aan om met Audify een effectonderzoek te doen naar de toegevoegde waarde van radio op de mentale beschikbaarheid van het merk. Uiteraard is de bekende D.E audio-identiteit betrokken in het onderzoek naar de merkassociaties. Mediamanager Hanka de Bruin is een voorvechter van radioreclame en draagt de goede resultaten intern en extern uit, samen met Tsjalling Sijtsma van Havas Media. 
  2. Friesland Campina
    Friesland Campina heeft een audiostrategie en -identiteit ontwikkeld en is van solo video naar een geïntegreerde audiovisuele aanpak gegaan. Zij hebben lef getoond om als FMCG-merk voor audio te kiezen als strategische onderdeel in de merkcommunicatie met mediamanager Guido Weisvelt en Pol Juffermans (Wavemaker) als drijvende krachten achter deze nieuwe aanpak. Zij pakken het podium om andere merken mee te nemen in de audiosuccessen, intern en extern. Friesland Campina heeft een samenwerking met de hele audiowereld voor invulling en uitvoering van de audiocommunicatie. 
  3. GroupM
    Deze bureaugroep werkt op alle facetten aan de ontwikkeling van audioreclame, om audio in de volle breedte prominenter te maken en zeer effectief in te zetten. GroupM ínvesteert in audio, in de volle breedte van het medium. Vele personen onder de vlag van Group M (Remon Buter) zijn hierbij vaandeldragers: Lois Schut en Eva Holtkamp werken aan het Aandachtonderzoek; Rick Toewater en Joep van der Laan omarmen digitale audio met een focus op podcast, Danea Verpoorten zorgt voor het effectonderzoek en het is Pol Juffermans die adverteerders verbindt aan audio voor het leven. 
  4. TAMBR
    Willemijn van Hussen en Niels de Jong zijn heel actief met kennis verspreiden over het vak sonic branding; ze delen veel artikelen, spreken vaak op bijeenkomsten, brachten de Soundlogo top 30 uit, onderzoeken de effectiviteit en delen kennis over audio en creatie via onder andere sessies met ADCN. Ze zijn zeer open minded en bekijken alle mogelijkheden, heel inhoudelijk in de breedte van het merk. TAMBR zoekt de publiciteit op en heeft een duidelijke voortrekkersrol als het gaat om audio-identiteit. Ze maken veel geluid in de markt.

Podcastreclame

De jury heeft besloten om geen podcastreclameprijs toe te kennen. De campagnes zijn aardig op weg maar nog niet goed genoeg voor een award. Het vak is nog jong en moet duidelijk verder ontwikkeld worden. Met host-read podcastreclame is het zaak een goede context te zoeken en dan de boodschap passend maken. Audify zet zich het komende jaar daarvoor in. 

www.audify.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

Audify Awards uitgereikt tijdens Dag van de Audio

05-09-2025 | 09:58:00
Deze prijzen belonen de beste audiocommercials, de meest impactvolle non-spot audioreclames en de audio-ambassadeur van het jaar.

NMO Luistercijfers augustus 2025: NPO Radio 2 13+ marktleider; Qmusic 20-49 en 25-67

03-09-2025 | 23:59:00
Marketing Report heeft de augustus 2025-maandcijfers verkregen uit het NMO Luisteronderzoek. Marketing Report heeft de augustus 2025-maandcijfers verkregen uit het NMO Luisteronderzoek. Hieruit blijkt dat Qmusic in de doelgroepen 20-49 en 25-67 marktleider blijft, maar dat NPO Radio 2 ondanks dalende cijfers in de doelgroep 13+ weer marktleider is

Audify rapporteert 118,0 miljoen euro audioreclame in H1, 2025

28-08-2025 | 16:12:00
De branches Retail, Transport en Telecom & ICT voeren de top drie aan en zijn samen goed voor de helft van de radioreclamebestedingen

NMO Luistercijfers juli 2025: Qmusic blijft marktleider; op 13+ met NPO Radio 2

06-08-2025 | 18:34:00
Marketing Report heeft de juli 2025-maandcijfers verkregen uit het NMO Luisteronderzoek. Hieruit blijkt dat Qmusic het marktleiderschap heeft behouden in alle doelgroepen. Bij de meeste radiostations is er sprake van stabilisatie met wat lichte schommelingen

NMO Luistercijfers juni 2025: Qmusic marktleider

09-07-2025 | 19:50:00
Marketing Report heeft de juni 2025-maandcijfers verkregen uit het NMO Luisteronderzoek. Hieruit blijkt dat Qmusic het marktleiderschap heeft behouden in alle doelgroepen. Bij de meeste radiostations is er sprake van stabilisatie met wat lichte schommelingen
 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Bob Koigi: De toekomst van tv-metingen ligt in big data

05-09-2025 | 12:26:13
Door de explosie van streamingplatforms, on-demand content en gefragmenteerd kijkgedrag hebben traditionele meetmethoden moeite om het tempo bij te houden

Closed on Monday toont avontuur met De Koffiejongens

05-09-2025 | 09:27:58
Closed on Monday heeft voor De Koffiejongens een landelijke campagne ontwikkeld die de nieuwsgierige houding van het koffiemerk centraal stelt.

[Vacatures] TBWA zoekt een Brand Coordinator (NL)

05-09-2025 | 09:01:00
TBWA is per direct op zoek naar Brand Coordinator (NL) - Full-time  \  Amsterdam

Johan van der Zanden: Jeroen past perfect bij ons merk

04-09-2025 | 13:11:00
[Interview] Johan van der Zanden over de nieuwe supermarktmanager Daan, gespeeld door Jeroen van Koningsbrugge

Jeroen van Koningsbrugge supermarktmanager Daan Albert Heijn

04-09-2025 | 13:00:37
Albert Heijn heeft acteur Jeroen van Koningsbrugge gepresenteerd als het nieuwe gezicht in de reclamecampagnes.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Lieselot Berentzen

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.