
NOBEARS: Authentiek merkverhaal belangrijk
Uit een onderzoek in opdracht van NOBEARS door PanelWizard blijkt dat 54 procent van de Nederlandse managers een authentiek merkverhaal even belangrijk vindt voor commercieel succes als een goed product of goede dienst. Kleinere organisaties (59 procent) hechten hier meer waarde aan dan middelgrote bedrijven (42 procent).
Het onderzoek is uitgevoerd onder 516 Nederlandse managers: zelfstandigen met eigen personeel of eindverantwoordelijken binnen een bedrijf met meer dan 25 medewerkers.
Belang van een sterk merkverhaal
Vier op de tien (39 procent) managers geloven dat het onmogelijk is om een succesvolle organisatie op te bouwen zonder een sterk merkverhaal. Volgens 63 procent van de ondervraagden kan een goed verhaal zelfs een matig product succesvol maken. Deze overtuiging leeft vooral onder jongere managers onder de 30 jaar (74 procent). Een sterk merkverhaal valt niet alleen op in de markt, maar kan ook de koers van een organisatie bepalen.
Een kwart van de managers (26 procent) geeft aan dat het succes van een organisatie meer afhangt van het merkverhaal dan van het businessmodel. Daarnaast geeft 29 procent van de eindverantwoordelijken toe jaloers te zijn op bedrijven met een sterk merkverhaal.
Naleven van de merkbelofte
Uit een merkverhaal komt de merkbelofte voort, maar het naleven hiervan blijkt in de praktijk lastig. Zo vindt 23 procent van de eindverantwoordelijken dat hun organisatie moeite heeft om de merkbelofte consistent na te leven. Het waarmaken van de merkbelofte in de volledige klantreis wordt door 26 procent van de ondervraagden als een uitdaging ervaren.
Rens van Geel, CEO bij NOBEARS: "Een krachtig merkverhaal is essentieel om op te vallen, maar uiteindelijk staat of valt het succes van een organisatie met het naleven van de merkbelofte. Consistentie is hierbij de grootste uitdaging, zoals ook blijkt uit de cijfers. Als organisatie gaat het niet alleen om klanten aantrekken, maar vooral om het waarmaken van de merkbelofte in elke stap van de klantreis.
Dat is tegenwoordig lastig door alle verschillende contactmomenten. Het vereist nauwe samenwerking tussen alle afdelingen in de organisatie, heldere communicatie en het continu onderzoeken en optimaliseren van de (online) klantreis. Door de merkbelofte echt centraal te stellen in de gehele klantreis, kun je als organisatie het vertrouwen van klanten winnen en behouden."
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
Lees ook:
Bob Koigi: Vertrouwen in creativiteit staat onder druk
ACT.agency gaat socialstrategie Museumkaart ontwikkelen
Pim van Grieken en Dennis Schouten: Eén aanpak voor de Benelux
Cannes Lions bekroont Sonita Alizadeh met LionHeart Award 2025
[The List] awesome
Gepubliceerd door: David de Jong