NOBEARS: Authentiek merkverhaal belangrijk

Uit een onderzoek in opdracht van NOBEARS door PanelWizard blijkt dat 54 procent van de Nederlandse managers een authentiek merkverhaal even belangrijk vindt voor commercieel succes als een goed product of goede dienst. Kleinere organisaties (59 procent) hechten hier meer waarde aan dan middelgrote bedrijven (42 procent).

Het onderzoek is uitgevoerd onder 516 Nederlandse managers: zelfstandigen met eigen personeel of eindverantwoordelijken binnen een bedrijf met meer dan 25 medewerkers.

Belang van een sterk merkverhaal

Vier op de tien (39 procent) managers geloven dat het onmogelijk is om een succesvolle organisatie op te bouwen zonder een sterk merkverhaal. Volgens 63 procent van de ondervraagden kan een goed verhaal zelfs een matig product succesvol maken. Deze overtuiging leeft vooral onder jongere managers onder de 30 jaar (74 procent). Een sterk merkverhaal valt niet alleen op in de markt, maar kan ook de koers van een organisatie bepalen.

Een kwart van de managers (26 procent) geeft aan dat het succes van een organisatie meer afhangt van het merkverhaal dan van het businessmodel. Daarnaast geeft 29 procent van de eindverantwoordelijken toe jaloers te zijn op bedrijven met een sterk merkverhaal.

Naleven van de merkbelofte

Uit een merkverhaal komt de merkbelofte voort, maar het naleven hiervan blijkt in de praktijk lastig. Zo vindt 23 procent van de eindverantwoordelijken dat hun organisatie moeite heeft om de merkbelofte consistent na te leven. Het waarmaken van de merkbelofte in de volledige klantreis wordt door 26 procent van de ondervraagden als een uitdaging ervaren.

Rens van Geel, CEO bij NOBEARS: "Een krachtig merkverhaal is essentieel om op te vallen, maar uiteindelijk staat of valt het succes van een organisatie met het naleven van de merkbelofte. Consistentie is hierbij de grootste uitdaging, zoals ook blijkt uit de cijfers. Als organisatie gaat het niet alleen om klanten aantrekken, maar vooral om het waarmaken van de merkbelofte in elke stap van de klantreis.

Dat is tegenwoordig lastig door alle verschillende contactmomenten. Het vereist nauwe samenwerking tussen alle afdelingen in de organisatie, heldere communicatie en het continu onderzoeken en optimaliseren van de (online) klantreis. Door de merkbelofte echt centraal te stellen in de gehele klantreis, kun je als organisatie het vertrouwen van klanten winnen en behouden."

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




Lees ook:

[Vacatures] Key Agency zoekt een Community Manager / Webcare Agent

15-12-2025 | 09:23:00
Key Agency is per direct op zoek naar een Community Manager / Webcare Agent - 5-15 uur per week - Remote

Bruut en Rraarr lanceren documentaire voor Over Morgen

15-12-2025 | 09:20:00
De campagne stelt de menselijke waarde van zorg centraal en toont het dagelijks werk van zorgmedewerkers van dichtbij.

Fightclub doet activatie met Marketing250

12-12-2025 | 15:06:00
Fightclub en Dutchfame hebben tijdens het M100 Event, dat op 3 december plaatsvond in theater PHIL Haarlem, een fan shop gebouwd.

Monks Nederland slankt af bij introductie AI-visie

12-12-2025 | 12:34:00
Monks Nederland heeft de afgelopen periode een proces doorgemaakt waarbij het zal afslanken. Het bedrijf bevestigt aan Marketing Report dat het intern een andere visie heeft gepresenteerd die inspeelt op met name AI-ontwikkelingen

[Marketing Week] Bob Koigi: marketeers verhogen digitale bestedingen in 2026

12-12-2025 | 12:00:24
Flexibiliteit in budgetten staat daarbij centraal: 85 procent verwacht ook in 2026 tussentijdse bijstellingen.


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

[Vacatures] Key Agency zoekt een Community Manager / Webcare Agent

15-12-2025 | 09:23:00
Key Agency is per direct op zoek naar een Community Manager / Webcare Agent - 5-15 uur per week - Remote

Bruut en Rraarr lanceren documentaire voor Over Morgen

15-12-2025 | 09:20:00
De campagne stelt de menselijke waarde van zorg centraal en toont het dagelijks werk van zorgmedewerkers van dichtbij.

[Vacatures] Hearst Netherlands zoekt een Ad Interim E-mailmarketeer

15-12-2025 | 08:34:00
Hearst Netherlands is per direct op zoek naar Ad Interim E-mailmarketeer

Dawn ontwikkelt merkstrategie en campagne voor Greenpeace

14-12-2025 | 08:00:00
Greenpeace presenteert een merkcampagne die het werk van de organisatie breder en inhoudelijker in beeld brengt.

[Marketing Week] Bob Koigi: marketeers verhogen digitale bestedingen in 2026

12-12-2025 | 12:00:24
Flexibiliteit in budgetten staat daarbij centraal: 85 procent verwacht ook in 2026 tussentijdse bijstellingen.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.