NOBEARS: Authentiek merkverhaal belangrijk

Uit een onderzoek in opdracht van NOBEARS door PanelWizard blijkt dat 54 procent van de Nederlandse managers een authentiek merkverhaal even belangrijk vindt voor commercieel succes als een goed product of goede dienst. Kleinere organisaties (59 procent) hechten hier meer waarde aan dan middelgrote bedrijven (42 procent).

Het onderzoek is uitgevoerd onder 516 Nederlandse managers: zelfstandigen met eigen personeel of eindverantwoordelijken binnen een bedrijf met meer dan 25 medewerkers.

Belang van een sterk merkverhaal

Vier op de tien (39 procent) managers geloven dat het onmogelijk is om een succesvolle organisatie op te bouwen zonder een sterk merkverhaal. Volgens 63 procent van de ondervraagden kan een goed verhaal zelfs een matig product succesvol maken. Deze overtuiging leeft vooral onder jongere managers onder de 30 jaar (74 procent). Een sterk merkverhaal valt niet alleen op in de markt, maar kan ook de koers van een organisatie bepalen.

Een kwart van de managers (26 procent) geeft aan dat het succes van een organisatie meer afhangt van het merkverhaal dan van het businessmodel. Daarnaast geeft 29 procent van de eindverantwoordelijken toe jaloers te zijn op bedrijven met een sterk merkverhaal.

Naleven van de merkbelofte

Uit een merkverhaal komt de merkbelofte voort, maar het naleven hiervan blijkt in de praktijk lastig. Zo vindt 23 procent van de eindverantwoordelijken dat hun organisatie moeite heeft om de merkbelofte consistent na te leven. Het waarmaken van de merkbelofte in de volledige klantreis wordt door 26 procent van de ondervraagden als een uitdaging ervaren.

Rens van Geel, CEO bij NOBEARS: "Een krachtig merkverhaal is essentieel om op te vallen, maar uiteindelijk staat of valt het succes van een organisatie met het naleven van de merkbelofte. Consistentie is hierbij de grootste uitdaging, zoals ook blijkt uit de cijfers. Als organisatie gaat het niet alleen om klanten aantrekken, maar vooral om het waarmaken van de merkbelofte in elke stap van de klantreis.

Dat is tegenwoordig lastig door alle verschillende contactmomenten. Het vereist nauwe samenwerking tussen alle afdelingen in de organisatie, heldere communicatie en het continu onderzoeken en optimaliseren van de (online) klantreis. Door de merkbelofte echt centraal te stellen in de gehele klantreis, kun je als organisatie het vertrouwen van klanten winnen en behouden."

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

Lees ook:

Allianz Direct en Somention richten zich op GenZ met video’s

13-06-2025 | 12:00:00
Met deze serie wil de verzekeraar jongeren bewust maken van het belang van verzekeren, op een manier die aansluit bij hun leefwereld.

Jeroen Oppatja Managing Director van VML Nederland

13-06-2025 | 09:58:23
Oppatja is sinds tien jaar verbonden aan het bureau en was de afgelopen periode actief als Chief Operating Officer.

[Vacatures] Springbok zoekt een Digital Media Buyer

13-06-2025 | 09:11:46
Springbok is per direct op zoek naar Digital Media Buyer - Den Bosch

Countdown to Cannes - Emily Oostveen, Crip

13-06-2025 | 09:00:00
In the countdown to Cannes Lions, MarketingReport will be introducing you to the RA*W Summercourse 2025 delegation

[Vacancy] Scooperz has a position for Account Director EMEA

13-06-2025 | 08:29:00
Scooperz is directly looking for Account Director EMEA - Breda

Gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.