NMO presenteert NMO Kijkonderzoek per 28 augustus 2023

Het Nationaal Media Onderzoek heeft het NMO Kijkonderzoek gepresenteerd dat op 28 augustus 2023 van start gaat. Vanaf dan voert Kantar Media het onderzoek uit en wordt na bijna 60 jaar afcheid genomen van GFK (en voorganger Intomart).

Daarbij wordt het panel van het Kijkonderzoek vergroot in januari 2024 naar circa 3900 personen in1850 huishoudens. Op dit moment bestaat het door GfK uitgevoerde kijkonderzoek in opdracht van de Stichting Kijkonderzoek uit circa 2800 personen bij circa 1300 huishoudens. Per 28 augustus 2023 zal het panel uit 3500 personen bestaan, oftewel 1650 huishoudens.

In een later stadium wordt het panel nog groter door de toevoeging van 2800 panelleden uit het Multimedia Panel van Ipsos. Dit panel is ook de bron voor de luistercijfers.

Drie fasen

Het vernieuwde kijkonderzoek wordt in drie fasen gelanceerd.  

Fase 1: lineair kijken op het (grote) televisiescherm

In de eerste fase die op 28 augustus start, meet het NMO Kijkonderzoek het kijken van lineaire televisiezenders op het (grote) televisietoestel. Hierbij wordt het live en uitgesteld kijken naar programma’s en commercials tot en met zes dagen na uitzending vastgelegd. Daarmee is het vergelijkbaar met het kijkonderzoek van de afgelopen jaren. Het belangrijkste verschil is een groter panel en het gebruik van een nieuwe kijkmeter: de People Meter 7 van Kantar Media. Deze kijkmeter heeft het uiterlijk van een tablet en meet zeer fijnmazig. Bovendien is het aanmelden van panelleden eenvoudiger dan in de oude situatie. De kijkmeter is ook in staat om addressable tv-commercials te herkennen en apart te registreren.

Fase 2: online kijken via web en apps

In de tweede fase van het nieuwe kijkonderzoek worden de data van de Focal Meter van de huishoudens van het kijkerspanel samen met de volumedata van de websites en apps van broadcasters en operators toegevoegd aan de data uit de People Meter. De Focal Meter is een routermeter die verbonden is met internet. Hij registreert de online videoconsumptie en het mediagedrag op smart tv’s, tablets, smartphones en computers in een huishouden van vooraf vastgestelde bronnen zoals televisiestations, VOD-diensten en/of apps van broadcasters, publishers, operators en videosharing platforms. De lancering van fase 2 wordt verwacht in de zomer van volgend jaar (Q2/Q3-2024).

Fase 3: groter panel en buitenshuis kijken

In de derde en laatste fase worden de kijkdata van de huishoudens van Kantar Media verrijkt met individueel kijkgedrag van de respondenten uit het Multimedia Panel van Ipsos. Deze meting vindt plaats aan de hand van de MediaCell+ app van Ipsos. Deze app wordt geïnstalleerd op de smartphone van het panellid en registreert via audiomatching, wat er via zenders geluisterd of gekeken wordt. Op deze manier wordt het kijkpanel aanzienlijk vergroot en kan ook het buitenshuis kijkgedrag worden gemeten.

Kijkcijfers 6 dagen later openbaar

Met de introductie van het NMO Kijkonderzoek, is op voorstel van de NPO, RTL Nederland en Talpa Network besloten om de kijkcijfers na 6 dagen te publiceren en niet langer voorlopige cijfers de volgende ochtend. Dit betekent dat de eerste NMO Kijkcijfers niet op 29 augustus maar na 6 dagen worden gepubliceerd.

NMO doet dit omdat de omroepen van mening zijn dat uitgesteld kijken zo kan worden meegenomen en de definitieve cijfers kunnen worden gepubliceerd. Marktpartijen die de data gebruiken voor evaluatie van tv-campagnes beschikken zelf over voorlopige kijkcijfers. Tv-zenders mogen die voorlopige kijkcijfers wel via persberichten publiceren, waarbij overigens pas na 6 dagen verifieerbaar is hoe dat in verhouding staat tot andere programma’s aangezien marktaandelen niet gepubliceerd mogen worden de eerste zes dagen.

De kijkcijfers blijven met Top 25, marktaandelen, in tijdvakken en doelgroepen beschikbaar.

Vanaf de zomer van 2024 (fase 2) van het vernieuwde kijkonderzoek wordt het mogelijk om al het kijken op álle (online) apparaten te meten en te rapporteren. Dat neemt meerdere dagen in beslag.

Patricia Sonius-Kruiniger, directeur onderzoek NMO: “We meten straks het kijkgedrag op álle denkbare apparaten en platformen, dus zowel het kijken via het grote televisiescherm als het kijken op alle andere connected apparaten en platformen. In ons vernieuwde kijkonderzoek zijn we straks, als een van de eerste landen ter wereld, in staat om het complete beeld te meten en te rapporteren. Alleen live kijkgedrag rapporteren is allang niet meer toereikend en kan leiden tot verkeerde interpretaties van de cijfers. We zouden programma’s écht tekortdoen als we geen rekening houden met al het kijkgedrag na het moment van uitzending of met het kijken op andere devices en platforms.”

Louise Ainsworth, Executive Managing Director EMEA bij Kantar Media: “De aankondiging van vandaag is een bewijs van de voortdurende toewijding van Kantar Media om geïntegreerde oplossingen voor mediabereiksonderzoek te leveren aan de Nederlandse markt, waardoor Nederland een van de meest geavanceerde mediaonderzoekslanden ter wereld is. Deze nieuwe dienst speelt in op snel veranderend kijkgedrag en zal de Nederlandse media-industrie voorzien van betrouwbare metingen voor het plannen, kopen en evalueren van videocontent en advertising.”

www.nationaalmediaonderzoek.nl

www.kijkonderzoek.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

Duitse rechter verbiedt Amazon automatisch over laten gaan Prime Video-klanten naar reclameversie

19-12-2025 | 12:09:18
Een rechter in het Duitse München heeft Amazon terecht gewezen met het automastisch laten overgaan van Prime Video-klanten naar de reclameversie die in februari 2024 werd geïntroduceerd

[DutchMedia Podcast] met Ruud de Langen over 2025 en 2026

19-12-2025 | 11:23:43
David de Jong en Taco Jelgersma maken in samenwerking met Audiohuis de tweewekelijkse DutchMedia Podcast. In deze podcast gaan zij in op actuele onderwerpen uit de wereld van media, marketing en telecom. Feiten en een mening met een bite

ACM en Telecompaper: minder tv-aansluitingen

18-12-2025 | 22:18:00
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) en Telecompaper constateren dat de tv-distributiemarkt zowel in omzet als in aantal abonnees blijft krimpen. Er zijn volgens de ACM eind Q3, 2025 6,71 miljoen huishoudens met een tv-aansluiting

CANAL+ zet cinema centraal in campagne TANGO

18-12-2025 | 11:22:00
Met de campagne benadrukt het concern zijn langdurige band met de filmindustrie en positioneert het zich als partner binnen het creatieve proces van film.

Strijd om Warner Bros. Discovery: officiële afwijzing bod Paramount Skydance

18-12-2025 | 01:23:00
De zogeheten board van Warner Bros. Discovery heeft het vijandige het bod van Paramount Skydance om het bedrijf voor 108,4 miljard over te nemen, afgewezen en raadt aandeelhouders af om daarop in te gaan
 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Bob Koigi: De ontwikkelingen die 2025 hebben gedefinieerd

19-12-2025 | 12:46:00
AI wordt in rap tempo de bepalende kracht achter de transformatie van marketing­leadership en prioriteiten voor 2026.

Philips zet refurbished producten centraal met Back Friday

19-12-2025 | 12:41:00
Philips Personal Health heeft Back Friday gelanceerd, een initiatief dat twee weken na Black Friday aandacht vraagt voor de hoeveelheid retouren

NS geeft jongeren 40 procent korting op treinreizen

19-12-2025 | 12:32:00
NS ontwikkelde de campagne samen met TBWA\NEBOKO. Met een lichte toon wil NS ouders helpen hun taxi-rol los te laten

SuperRebel en Bruut ontwikkelen Europese campagne voor Goliath Games

18-12-2025 | 22:53:05
SuperRebel Agency en Bruut hebbben een Europese online campagne ontwikkeld voor Goliath Games en het kaartspel Shit Happens

CANAL+ zet cinema centraal in campagne TANGO

18-12-2025 | 11:22:00
Met de campagne benadrukt het concern zijn langdurige band met de filmindustrie en positioneert het zich als partner binnen het creatieve proces van film.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.