
NMO NPMM 2024 III: Digitale editie stuwt bereik dagbladen
Op een gemiddelde dag leest ruim een miljoen dertienplussers één of meer digitale edities van de krant. Dat blijkt uit bereikscijfers van NMO NPMM 2024 III, aldus branchevereniging NDP Nieuwsmedia
In het weekend loopt het bereik van de digitale kranten op tot 1,3 miljoen.
Convergentie dagbladen
De opmars van de digitale krant is het resultaat van de convergentie van de dagbladmerken. Naast de miljoen lezers van de digitale kopie kunnen de dagbladsites en -apps op ruim 5 miljoen bezoekers per dag rekenen.
Los daarvan heeft de papieren krant een bereik van 3,6 miljoen dagelijkse lezers.
Weekend populair leesmoment
Nationaal Media Onderzoek rapporteert sinds 2024 naast de gedrukte krant ook het bereik van de digitale kopie en de combinatie ervan. Samen bereiken deze edities gemiddeld 4,3 miljoen lezers per dag. In het weekend loopt dit op tot 5,3 miljoen. Dat staat voor één op drie dertienplussers.
Toplijst editiebereik
AD, De Telegraaf en de Volkskrant bedienen in het weekend met de papieren en de digitale edities ieder rond een miljoen lezers. Ook de regionale dagbladen profiteren fors van de populariteit van de digitale editie.
De digitale krant wordt bij deze groep kranten inmiddels door ruim een kwart van de lezers gelezen. De Gelderlander, De Limburger en Noordhollands Dagblad bereiken met beide edities in het weekend ieder ruim 300.000 lezers.
Fors aandeel digitale krant
Het aandeel lezers dat de digitale krant verkiest, verschilt per titel . Bij de regionale dagbladen is het aandeel digitale lezers van De Limburger, De Gooi- en Eemlander, De Twentsche Courant Tubantia, Friesch Dagblad en PZC al opgelopen tot circa een derde van de lezerskring.
Motieven voor keuze digitale krant
De digitale krant heeft een groeiende groep gebruikers. In opdracht van NDP Nieuwsmedia heeft Ipsos I&O eerder onderzocht wat de motieven zijn om juist voor deze vorm van de krant te kiezen.
Lezers zien de meerwaarde van de digitale krant in het feit dat dit medium de positieve kenmerken heeft van digitale media (altijd en overal beschikbaar) en ook die van de gedrukte krant (betrouwbaar en vertrouwd). Groot pluspunt is dat men de digitale versie op elk moment overal kan inzien.
De lezers zijn positief en ervaren de digitale krant aan als informatief, nuttig en plezierig. Zij beschouwen het lezen ervan verder als een moment voor zichzelf, persoonlijk relevant en een bron voor gesprekstof.
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
Lees ook:
Luistertijd stabiel, marktaandelen verschuiven
NMO publiceert Mediatrends 2024
NMO Luisteronderzoek februari 2025: Qmusic en Joe doen het goed
Kompas Publishing sluit zich aan bij VINEX
NMO start crossmedia bereiksonderzoek campagnes
Gepubliceerd door: David de Jong