NMO NPMM 2024 III: Digitale editie stuwt bereik dagbladen

Op een gemiddelde dag leest ruim een miljoen dertienplussers één of meer digitale edities van de krant. Dat blijkt uit bereikscijfers van NMO NPMM 2024 III, aldus branchevereniging NDP Nieuwsmedia

In het weekend loopt het bereik van de digitale kranten op tot 1,3 miljoen.

Convergentie dagbladen

De opmars van de digitale krant is het resultaat van de convergentie van de dagbladmerken. Naast de miljoen lezers van de digitale kopie kunnen de dagbladsites en -apps op ruim 5 miljoen bezoekers per dag rekenen.

Los daarvan heeft de papieren krant een bereik van 3,6 miljoen dagelijkse lezers.

Weekend populair leesmoment

Nationaal Media Onderzoek rapporteert sinds 2024 naast de gedrukte krant ook het bereik van de digitale kopie en de combinatie ervan. Samen bereiken deze edities gemiddeld 4,3 miljoen lezers per dag. In het weekend loopt dit op tot 5,3 miljoen. Dat staat voor één op drie dertienplussers.

Toplijst editiebereik

AD, De Telegraaf en de Volkskrant bedienen in het weekend met de papieren en de digitale edities ieder rond een miljoen lezers. Ook de regionale dagbladen profiteren fors van de populariteit van de digitale editie.

De digitale krant wordt bij deze groep kranten inmiddels door ruim een kwart van de lezers gelezen. De Gelderlander, De Limburger en Noordhollands Dagblad bereiken met beide edities in het weekend ieder ruim 300.000 lezers.

Fors aandeel digitale krant

Het aandeel lezers dat de digitale krant verkiest, verschilt per titel . Bij de regionale dagbladen is het aandeel digitale lezers van De Limburger, De Gooi- en Eemlander, De Twentsche Courant Tubantia, Friesch Dagblad en PZC al opgelopen tot circa een derde van de lezerskring.

Motieven voor keuze digitale krant

De digitale krant heeft een groeiende groep gebruikers. In opdracht van NDP Nieuwsmedia heeft Ipsos I&O eerder onderzocht wat de motieven zijn om juist voor deze vorm van de krant te kiezen.

Lezers zien de meerwaarde van de digitale krant in het feit dat dit medium de positieve kenmerken heeft van digitale media (altijd en overal beschikbaar) en ook die van de gedrukte krant (betrouwbaar en vertrouwd). Groot pluspunt is dat men de digitale versie op elk moment overal kan inzien.

De lezers zijn positief en ervaren de digitale krant aan als informatief, nuttig en plezierig. Zij beschouwen het lezen ervan verder als een moment voor zichzelf, persoonlijk relevant en een bron voor gesprekstof.

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

 

Lees ook:

Luistertijd stabiel, marktaandelen verschuiven

11-04-2025 | 08:51:00
Marketing Report heeft de naart 2025-maandcijfers verkregen uit het NMO Luisteronderzoek. Hieruit blijkt dat

NMO publiceert Mediatrends 2024

11-03-2025 | 16:16:00
Dit rapport biedt inzicht in het bezit en gebruik van media-apparaten en vormt de basis voor doelgroepbepaling in de NMO-bereiksonderzoeken voor kijken, luisteren en online gebruik.

NMO Luisteronderzoek februari 2025: Qmusic en Joe doen het goed

07-03-2025 | 00:40:00
Marketing Report heeft de februari 2025-maandcijfers verkregen uit het NMO Luisteronderzoek. Hieruit blijkt dat Qmusic en Joe het zeer goed doen, terwijl Radio 538 en Radio 10 van Talpa Network vergeleken met januari 2025 matig scoren

Kompas Publishing sluit zich aan bij VINEX

06-03-2025 | 09:37:00
Kompas Publishing is per 1 maart toegetreden tot VINEX waardoor de merken van dit mediabedrijf zullen worden opgenomen in het bereiksonderzoek van NMO.

NMO start crossmedia bereiksonderzoek campagnes

06-03-2025 | 00:18:00
Het Nationaal Media Onderzoek (NMO) komt onder de naam Cross Campaign Master met een onderzoek om van campagnes het totaal bereik over alle media in kaart te kunnen brengen
 

 

Gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.