Natwerk wint pitch Slachtofferhulp en start merkcampagne

101 redenen om te bellen laat zien dat hulp dichterbij is dan gedacht

Natwerk is in september 2025 na een pitch verkozen als creatief bureau van Slachtofferhulp Nederland. Natwerk is direct aan de slag gegaan met de merkpositionering en een campagne voor Slachtofferhulp Nederland.

De pitch was in juli 2025 uitgezet, waarbij Slachtofferhulp Nederland minimaal één jaar met Natwerk zal samenwerken. Slachtofferhulp Nederland stelt desgevraagd met meerdere bureaus samen te werken niet exclusief met één bureau. De campagne die Natwerk heeft gepitcht, is ook de campagne die nu is uitgerold.

De merkcampagne 101 redenen om te bellen verwijst naar het telefoonnummer 0900-0101 en benadrukt dat Slachtofferhulp er is voor meer mensen en situaties dan vaak wordt gedacht.

De campagne positioneert Slachtofferhulp nadrukkelijk als partner bij grote én kleinere incidenten waarin sprake is van een strafbaar feit, een ongeval of een andere nare ervaring. Natwerk won de pitch in september.

Waarom bellen loont

Jaarlijks krijgen miljoenen Nederlanders te maken met een misdrijf, ongeval of andere ingrijpende gebeurtenis, terwijl slechts een klein deel hulp vraagt. Veel mensen herkennen zichzelf niet als slachtoffer, schamen zich of vinden hun situatie niet ernstig genoeg. Ook is niet altijd bekend dat Slachtofferhulp naast emotionele steun kosteloos praktische en juridische hulp biedt. Daardoor blijven velen onnodig lang rondlopen met stress of missen zij ondersteuning richting recht en herstel.

Nina van Ee, strateeg bij Natwerk: "Met deze merkcampagne willen we Nederland opnieuw bewust maken van de momenten waarop je Slachtofferhulp kunt inschakelen. Van grote tot kleine incidenten, voor niet één maar wel honderd-en-één verschillende redenen dus."

Campagne en middelen

In de merkfilm staan drie herkenbare situaties centraal: rijangst na een verkeersongeval, behoefte aan juridisch advies na een brief van het Openbaar Ministerie en omgaan met online bedreiging. Terwijl de gesprekken met Slachtofferhulp te horen zijn, tonen de scènes het moment van opluchting waarop mensen weer verder kunnen.

De inzet bestaat uit een merkfilm, online video’s, radiocommercials en digitale buitenreclame. De productie is verzorgd door 10/10, de mediainkoop loopt via Match My Brand. De landelijke uitrol volgt in de komende weken.

Positionering en vervolg

Met het concept 101 redenen om te bellen bouwt Slachtofferhulp Nederland aan een bredere merkperceptie: van organisatie voor slachtoffers van zware misdrijven naar een toegankelijke dienstverlener voor iedereen die slachtoffer is van een strafbaar feit, verkeersongeval of ramp.

Nadja van Winden, seniorcommunicatieadviseur Slachtofferhulp Nederland: "Door deze boodschap te blijven herhalen in onze campagnes, zorgen we ervoor dat iedereen weet waarvoor je ons kunt inschakelen én hoe je ons bereikt. Eén telefoontje kan het begin zijn om weer grip op je leven te krijgen - dat is de kern van deze campagne."

www.natwerk.nl


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Natwerk ontwikkelt campagne ‘t Feest begint bij Gall & Gall

06-12-2025 | 02:08:00
Natwerk heeft de feestdagencampagne van Gall & Gall ontwikkeld onder de noemer ’t Feest begint bij Gall & Gall

TBWA\NEBOKO houdt huis bij Effies 2025

13-11-2025 | 22:53:00
Woeaaaaah! Het kan bijna niet anders dan dat TBWA\NEBOKO alle Nederlandse Effie-records heeft gebroken

Natwerk en ARTIS lanceren DONKER IN ARTIS!

11-11-2025 | 11:54:00
Terwijl Amsterdam oplicht in feestverlichting, kiest ARTIS bewust voor duisternis.

Marlies van Voorthuizen: Mentale gezondheid luistert nauw

29-10-2025 | 12:01:00
Op World Mental Health Day lanceerden Zilveren Kruis en de KNVB de campagne Trap het gesprek af. In het interview vertelt van Voorthuizen hier meer over

Jurgen Retra: Een klein gebaar zegt meer dan duizend woorden

29-10-2025 | 11:43:00
Op World Mental Health Day lanceerden Zilveren Kruis en de KNVB de campagne Trap het gesprek af. In het onderstaand interview vertelt Natwerk hier meer over
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Saskia van Weert

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.