
Michiel Frackers: Sociale media sterven uit
[Column] AI ontspoort en crypto wordt volwassen
Afgelopen week was ik in Singapore voor Token2049, waar tienduizenden mensen uit de cryptowereld bijeen kwamen. Tegelijkertijd streek het Formule 1 circus neer voor de nachtrace van vanavond, maar tussen alle hectiek en gekkigheid door vielen me in het nieuws vooral deze onderwerpen op.
- De langzame dood van social media
- Dominee Altman en frater Zuckerberg overtuigen geen seconde
- "We moeten kinderen geen vrienden laten worden met ChatGPT"
- Jeff Bezos over de AI-bubble
- Waarom Nvidia $100 miljard investeert in OpenAI
- Nvidia maakt van elke cent een kwartje
- Professor Scott Galloway ziet AI een recessie aanjagen
- OpenAI introduceert Sora 2
- Waarom Apple en andere trage AI-gebruikers er verstandig aan doen om te wachten
- Wat maakt het uit als technologieaandelen in een bubbel zitten
- Token2049 Singapore: crypto wordt mainstream
Er is door Sora inderdaad geen reclamebureau meer nodig voor een frisse campagne
De langzame dood van social media - Financial Times
De Financial Times stelt dat de grote sociale-mediaplatforms over hun top zijn. De betrokkenheid op Instagram, TikTok en X vlakt af, algoritmen recyclen dezelfde trends en gebruikers vertrekken stilletjes. De sociale grafiek die ooit het internet definieerde, wordt vervangen door privéberichten en kleine gemeenschappen. Opvallend in tegenstrijd met het betoog: de FT maakte een goede samenvatting op Instagram.
Dominee Altman en frater Zuckerberg overtuigen geen seconde
OpenAI CEO Sam Altman probeert als een zalvende dominee de aandacht af te leiden van AI-mislukkingen. Terwijl Altman acteert dat hij zich grote zorgen maakt over de beveiliging van financiële systemen in het AI-tijdperk, demonstreert acteur en regisseur Joseph Gordon-Levitt op treffende wijze welk walgelijk gedrag Mark Zuckerberg's AI-chatbots vertonen in de omgang met jonge kinderen, zoals een achtjarig meisje.
ChatGPT is geen haar beter. Tijdens een hoorzitting in de Senaat getuigde de vader van een zestienjarige jongen die na maandenlange gesprekken met ChatGPT zichzelf van het leven beroofde. Uit de chats van de jongen met ChatGPT bleek dat de chatbot van OpenAI 1275 keer het woord 'zelfmoord' gebruikte, zes keer zo vaak als de jongen zelf en hem zelfs aanraadde alcohol te drinken 'om de overlevingsdrang te beperken.'
Het is lachwekkend en droevig tegelijk dat de Nederlandse Kijkwijzer de leeftijdsgrens van de film Back To The Future veertig jaar (!) na de premiere verhoogde van zes naar twaalf jaar, maar types als Altman en Zuckerberg zulke gevaarlijke technologieën kunnen aanbieden aan kinderen zonder enige toetsing door regelgevende instanties. Silicon Valley leeft volgens het ethos "move fast and break things," maar kinderen zouden nooit het slachtoffer van dat cliché mogen zijn.
"We moeten kinderen geen vrienden laten worden met ChatGPT" - Vox
Vox waarschuwt daarom dat AI-vrienden die speciaal voor kinderen zijn ontworpen, de grens tussen spel en psychologische manipulatie vervagen. Het artikel stelt dat kinderen echte leeftijdsgenoten nodig hebben, geen AI-modellen die zijn getraind op gegevens van volwassenen. Dat lijkt logisch, maar gaat blijkbaar volledig voorbij aan politici.
Jeff Bezos over de AI-bubble - Reuters
Jeff Bezos betoogt in gesprek met John Elkann (topman van Stellantis en Ferrari) hoe AI hele bedrijfsmodellen zal veranderen en niet alleen slimmere producten zal creëren. Hij benadrukt dat infrastructuur en een langetermijnvisie, niet kortstondige hype, de winnaars van deze nieuwe cyclus zullen bepalen. Bezos preekt natuurlijk voor eigen parochie, omdat Amazon zelf geen succesvolle AI-apps in de strijd heeft zoals ChatGPT en Sora.
Maar vanuit bedrijfseconomisch perspectief bezien, heeft Bezos volkomen gelijk. OpenAI heeft geen fundamenteel sterk onderscheidend businessmodel. Slechts één procent van de gebruikers heeft een betaald abonnement op ChatGPT en in alle bedrijfsmatige toepassingen is Anthropic een geduchte concurrent.
Daarnaast zijn de infrastructuurkosten van ChatGPT om van te janken: op elke dollar omzet moet het bedrijf twee dollar aan kosten maken, vooral aan datacenters en chips. In die sector staat ChatGPT gewoon, net zoals Amazon, Meta en Google, met de pet in de hand te bedelen bij Nvidia om de snelste chips. Ondanks de zogenaamde honderd miljard dollar die Nvidia de komende jaren in ChatGPT zal stoppen.
Waarom Nvidia $100 miljard investeert in OpenAI — The Wall Street Journal
Want Nvidia zet zijn miljardenwinst om in controle over de AI-stack. Een nieuw investeringsplan van honderd miljard dollar omvat infrastructuurdeals met OpenAI en CoreWeave. Het bevestigt de positie van Nvidia als ruggengraat van de generatieve AI-economie, terwijl hyperscalers (enorme datacenters) juist weer proberen hun eigen chips te bouwen.
Het meest opvallend vóór de OpenAI-deal was de investering van Nvidia in CoreWeave, een AI-cloudcomputingspeler die Nvidia-chips inslaat alsof het krentenbollen zijn. Nvidia bezat eind maart meer dan 24 miljoen aandelen CoreWeave, een belang ter waarde van ongeveer 3,2 miljard dollar tegen de huidige koers. Nvidia heeft CoreWeave ook geld gegeven door klant te worden, want CoreWeave helpt Nvidia bij het runnen van Nvidia's eigen AI-supercomputers. Nvidia plaatste een week geleden nog eens een order van 6,3 miljard dollar, waarmee het CoreWeave steunt door alle cloud computing-capaciteit op te kopen die het niet aan andere klanten least.
Er zit een logica achter deze stappen. Nvidia kan zijn geld gebruiken om te bepalen wie wint en verliest in de AI-race, afhankelijk van zijn eigen belangen. Hoewel Nvidia's grootste klanten de grote techbedrijven zijn (Microsoft, Google, Amazon, Meta) ontwikkelen die bedrijven hun eigen AI-chips en haten ze het om Nvidia zoveel te moeten betalen voor de beste chips. CoreWeave en andere AI-infrastructuurspelers waarin Nvidia heeft geïnvesteerd, waaronder Nebius en Applied Digital, vinden het allemaal prima.
De investeringen zijn ook een manier om Nvidia's overvolle bankrekening om te zetten in inkomsten, zij het via een fikse omweg. De deal met OpenAI lijkt die omweg te veranderen in een heuse speurtocht. Nvidia-topman Jensen Huang zei vorige maand dat Nvidia's chips goed zijn voor ongeveer 35 miljard dollar van de 50 miljard dollar die het kost om een AI-datacenter met een gigawatt aan stroomcapaciteit te bouwen. Maandag gaf Nvidia aan dat het 10 miljard dollar zou investeren in OpenAI per gigawatt die het ontwikkelt.
Nvidia maakt van elke cent een kwartje
Voor wie het spoor bijster is; feitelijk investeert Nvidia in OpenAI zodat die het geld heeft om chips in te kopen bij... Nvidia. Met een koers-winstverhouding van 53, een winstmarge van 70% voor belasting en ruim 50% na belasting, betekent dit dat elke dollar die Nvidia investeert in OpenAI zo'n vijfentwintig keer terugkomt in gestegen beurswaarde. Nog zonder een cent waarde toe te kennen aan het belang in OpenAI.
Professor Scott Galloway ziet AI een recessie aanjagen
Juist door de honderden miljarden die momenteel in AI-bedrijven worden geïnvesteerd, denkt professor Scott Galloway dat een nieuwe recessie kan ontstaan op het moment dat het bedrijfsleven, de uiteindelijke eindgebruiker, tot inkeer komt en de investeringen in het gebruik van AI-toepassingen terugschroeft. Nvidia levert momenteel bijna acht procent van de gehele marktwaarde van de S&P500. Omdat hedgefondsen en ETF-trackers doorgaans de markt weerspiegelen en allemaal het aandeel NVDA hebben gekocht, zal een forse koersdaling de gehele beurs omlaag trekken.
Toch lijkt een doodssmak zoals bij de dotcom bubble, waarbij tussen maart 2000 en oktober 2002 de Nasdaq Composite Index tachtig procent verloor, geen realistisch scenario. Simpelweg omdat de grootste spelers onder de AI-bedrijven, zoals OpenAI en Anthropic, niet beursgenoteerd zijn.
OpenAI introduceert Sora 2 - Reuters
OpenAI geeft makers meer controle over hun content in de Sora-AI-videoapp en bereidt een verdienmodel voor. Disney heeft inmiddels afgezien van deelname in de AI-videogekte die Sora op dit moment genereert, maar verder lijkt het een nieuw wilde westen op het gebied van auteursrecht en privacy. Zie hier de Sora-parodie over Puff Daddy en Epstein-eiland.
Meer hierover in de voortreffelijke nieuwsbrief van Michiel Schoonhoven van NXTLI, die zoals gebruikelijk het beste overzicht van AI-nieuws produceerde, waaronder "de Prompt van de Week" die moet voorkomen dat waardeloze AI-zinnen in teksten opduiken, het fenomeen dat inmiddels “workslop” (werkprut?) wordt genoemd: teksten of beelden die professioneel ogen maar geen enkele waarde toevoegen.
Waarom Apple en andere trage AI-gebruikers er verstandig aan doen om te wachten — MarketWatch
Terwijl concurrenten zich haasten om elke mogelijke AI-functie te leveren, blijft Apple voorzichtig. MarketWatch suggereert dat deze strategie zijn vruchten kan afwerpen, marges beschermt en miljarden aan verspilling van R&D-budget voorkomt. Hoe meer de AI-hype een hoogtepunt nadert, hoe slimmer de strategie van Apple lijkt om de klap af te wachten en uit de scherven eventueel iets glanzends te kiezen.
Wat maakt het uit als technologieaandelen in een bubble zitten — Bloomberg
Een heldere blik op de vraag of de AI-hausse een herhaling van de dotcom-markt is, of een rationele herwaardering van toekomstige dominantie. Het argument van Bloomberg is: bubbels kunnen nog steeds blijvende winnaars opleveren, mits kapitaal de juiste infrastructuur bouwt. Hiermee onderschrijft Bloomberg de stelling van Jeff Bezos, dat zelfs de exorbitante investeringen in AI op termijn een maatschappelijk en economisch nut zullen hebben.
Donald Trump Jr. (midden), de oudste zoon die het zakenimperium bestiert van de Amerikaanse president, bezong de zegeningen van crypto.
Token2049 Singapore 2025: crypto wordt mainstream
De editie van Token2049 in Singapore bevestigde afgelopen opnieuw haar positie als het grootste cryptoevenement ter wereld. De toon was duidelijk anders dan in eerdere jaren: er was minder speculatie, meer nadruk op echte toepassingen, institutionele adoptie en naleving van regelgeving.
Dat kan ook te maken hebben met de prijs van de gemiddelde beursstand: onder de veertigduizend dollar kon er nog geen statafel worden uitgeklapt in het Marina Bay Convention Center, waar alle vijf verdiepingen waren afgehuurd. Met ruim vijfentwintigduizend bezoekers uit meer dan honderdzestig landen en meer dan duizend(!) side events verspreid over Singapore, was het evenement volledig uitverkocht.
Niet iedereen op deze foto was onderdeel van Team Tracer op Token2049.
Door de hoge prijzen waren er minder bizarre token-projecten te zien dan voorheen en was er vooral veel focus op de twee geldstromen: van de traditionele financiële wereld naar crypto, vooral via ETF's en hedgefondsen, maar ook vanuit crypto terug naar de normale wereld. Ook cryptobedrijven willen soms met dollars of Euro's kunnen afrekenen en daarvoor komen steeds meer professionele oplossingen. De conclusie was duidelijk: crypto wordt mainstream.
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
Lees ook:
Patrick Petersen: ChatGPT is slecht voor je brein
Unilever versnelt marketing met AI-gedreven content
AI-campagne IAMTORO Amsterdam Boxxxer
Future Shopper-rapport: Nederland blijft voorzichtig met AI
Mark van Hattum: Data en AI zijn de motor van moderne marketing
Dit artikel is gepubliceerd door: Lieselot Berentzen