[Merken100 2024] Saskia Baartman: Als relatief jong merk sturen wij met Eurojackpot vooral op merkbekendheid en merkoverweging
Eurojackpot is genomineerd voor de Merken100 2024, de lijst van de meest invloedrijke merken in Nederland. Wij spreken met Saskia Baartman, Business Director Eurojackpot & Lotto bij Nederlandse Loterij.
Kun jij Eurojackpot introduceren?
Eurojackpot wordt in negentien Europese landen gespeeld en is sinds 2012 ook actief op de Nederlandse markt. Als onderdeel van Nederlandse loterij is het een relatief jong product binnen het loterijportfolio. Toch heeft Eurojackpot een unieke positionering. Het onderscheidt zich van andere loterijen door de extreem hoge jackpot, die begint bij 10 miljoen euro en kan oplopen tot wel 120 miljoen euro. Dat is viermaal hoger dan alle andere loterijen. De mogelijkheid om zo’n groot geldbedrag te winnen, zoals we in bijvoorbeeld Amerika vaker zien, was in Nederland voor de lancering van Eurojackpot niet mogelijk.
Wie is de doelgroep van Eurojackpot?
De doelgroep van Eurojackpot zijn Jackpotjagers; consumenten die meespelen voor die ene hoge prijs en het stel je voor-gevoel. Want stel je voor, je koopt voor 2 euro een lot en wint op vrijdagavond 120 miljoen ...
Belangrijk is dat je pas mag meespelen vanaf 18 jaar. Wij richten ons in onze communicatie op de core doelgroep van 35+ en hebben onze merkstrategie en communicatie op inzichten vanuit deze doelgroep geschreven.
Wat zijn de kernwaardes van het merk Eurojackpot?
Eurojackpot heeft autonomie en onafhankelijkheid als belangrijke kernwaardes voor haar merk. Wij positioneren ons als voorvechter van deze waarden en willen ons op een positieve manier afzetten tegen een leven dat voldoet aan de verwachtingen van anderen. Rijkdom zit namelijk in de mindset en de vrijheid die je voelt om jezelf te zijn. Je hoeft daarvoor geen Jackpot te winnen. Een dik banksaldo is pure bijzaak, maar wel lekker om over te dromen.
Op welke KPI’s koers jij als marketeer?
Als relatief jong merk sturen wij vooral op merkbekendheid en merkoverweging. Merkbekendheid zorgt ervoor dat mensen van ons bestaan afweten in een landschap waar veel gevestigde namen zijn. Overweging zegt iets over de mate waarin mensen klant bij ons willen worden en de aantrekkelijkheid van ons product. We doen veel onderzoek en data-analyse, zodat we ons product en klantreizen continu kunnen aanpassen en optimaliseren.
Daarnaast sturen we op customer lifetime value en monitoren we alle KPI’s die daarop van invloed zijn, zoals speelfrequentie en gemiddelde orderwaarde. Belangrijk om hierbij te vermelden is dat wij ook limieten hanteren hierop om verslaving te voorkomen. Spelen met een loterij moet namelijk leuk zijn, maar ook leuk blijven.
Door digitale technieken kunnen marketeers steeds meer sturen op kortetermijn-salessuccessen. Hoe belangrijk is investeren in merkbouwenvoor Eurojackpot?
Merkbouwen is heel belangrijk voor Eurojackpot en een van haar speerpunten voor de komende jaren. We hebben al langer veel succes met onze salesstrategie, die gekoppeld is aan de hoogte van de Jackpot. Maar om langetermijn klantenbinding te bewerkstelligen is een emotionele connectie met onze klanten essentieel. Ook hier hebben we de afgelopen jaren mooie successen geboekt door middel van onze campagnes, sponsoring en partnerships.
Met welk reclamebureau(s) werkt Eurojackpot in Nederland?
Eurojackpot werkt sinds 2 jaar met TBWA en al langer met MindShare. We zijn heel blij met deze samenwerking op zowel strategisch als creatief niveau.
Is het een doelstelling van Eurojackpot om naast een commerciële ook een maatschappelijke impact te hebben, als ja: welke?
Eurojackpot is onderdeel van Nederlandse Loterij en heeft daarmee dezelfde maatschappelijke missie om bij te dragen aan een gelukkig, gezond en sportief Nederland. De afdracht van Nederlandse Loterij gaat naar de Nederlandse samenleving: via het ministerie van Financiën aan de Staat der Nederlanden, via NOC*NSF naar sportbonden en verenigingen en via 18 goede doelen zoals het Diabetes Fonds, KWF Kankerbestrijding en De Hartstichting. In 2023 ging het om een recordbedrag van 196,1 miljoen euro wat we hieraan afgedragen hebben.
Daarnaast is Nederlandse Loterij aangesloten bij de Gezonde Generatie. Een meerjarenprogramma van 20 gezondheidsorganisaties met als doel: onze jeugd in 2024 de gezondste generatie van de wereld maken. Want als we niets doen, is over 20 jaar meer dan de helft van onze bevolking chronisch ziek, met alle gevolgen die daarbij horen.
eurojackpot.nederlandseloterij.nl
www.nederlandseloterij.nl
De Merken100 wordt bekendgemaakt tijdens M100 Summer Edition op 26 juni.
Kaarten voor M100 Summer Edition
De M100 Summer Edition, daar wil je natuurlijk bij zijn! Koop jouw hier jouw kaarten
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
Lees ook:
[HQ] Op bezoek bij SAN Adverteerder van het Jaar HEMA
[Forum] Bas Vlugt: Prijsvergelijkende reclame van Jumbo dom? Jazeker en wel hierom
[Merken100 Forum] Hoe belangrijk is investeren in merkbouwen?
[Merken100 2024] Nienke Debets: Mentos YES TO FRESH staat voor fysieke en mentale verfrissing
[Merken100 2024] Janneke Kloosterman (ZEKUR): Wij geloven in de kracht van eenvoud
Gepubliceerd door: Pie Kamau