Koning opent DPG Media-kantoor Mediavaert in Amsterdam

Koning Willem-Alexander opende op donderdag 10 oktober Mediavaert, het Nederlandse hoofdkantoor van DPG Media in Amsterdam. De koning ging in gesprek met hoofdredacteuren en journalisten en bezocht verschillende redacties en de drukkerij. Ook sprak hij met gevluchte journalisten uit Rusland die een onderkomen hebben gevonden bij DPG Media.

Feestelijke opening

Gastheren Christian Van Thillo (Executive Chairman van DPG Media) en Erik Roddenhof (CEO DPG Media) verwelkomden de koning in het nieuwe thuis van bijna 2000 mediamakers. 

Erik Roddenhof: "Ik ben vereerd met het bezoek van de koning, omdat hiermee het belang van onafhankelijke en in vrijheid gemaakte media wordt benadrukt. De journalistiek groeit en bloeit. Vele miljoenen Nederlanders lezen, luisteren en kijken dagelijks naar ons nieuws. Meer dan ooit tevoren."

Philippe Remarque, directeur journalistiek DPG Media: "Er zijn vele uitdagingen en kansen van de journalistiek in het smartphone-tijdperk. De journalisten van nu moeten niet alleen compleet veranderen, zij moeten ook strijden om geloofwaardig te zijn voor een nieuwe generatie burgers. Het werk moet echt overtuigend zijn, anders maak je geen kans. De journalistiek moet zichzelf opnieuw uitvinden, en wordt zo beter dan ze ooit is geweest."

Daarna werd door de Koning de openingshandeling in gang gezet en startte een videoshow op de centrale sculpturale trap in Mediavaert. Daarmee werd Mediavaert officieel geopend.

Journalistieke uitdagingen

Koning Willem-Alexander nam vervolgens de tijd om te spreken met de hoofdredacteuren van AD, NU.nl en Trouw en met verslaggevers van diverse nieuwstitels over de journalistieke uitdagingen van deze tijd, zoals digitalisering en de veiligheid van journalisten. 

Omdat DPG Media onderdak biedt aan onder andere The Moscow Times en TV Rain, ging de Koning in gesprek met journalisten die uit Rusland zijn gevlucht. 

Bezoek redacties en drukkerij

Koning Willem-Alexander kreeg een uitgebreide rondleiding, bezocht de redacties van de Volkskrant en Trouw en maakte een kleine uitstap naar de magazines van DPG Media, zoals Margriet en Libelle. Hij schoof aan bij tekenaar Maarten Gerritsen om te zien hoe Donald Duck tot leven wordt gebracht.

Tot slot bracht de Koning een bezoek aan de drukkerij waar elke nacht honderdduizenden kranten worden gedrukt. Vanwege de opening rolde er een speciale editie van Het Parool van de persen met op de voorpagina een foto van Koning Willem-Alexander die bij de openingshandeling van Mediavaert werd genomen - nog geen uur daarvoor genomen. 

Duurzaam kantoorgebouw

Mediavaert is ontworpen met aandacht voor duurzaamheid, biodiversiteit en energieverbruik. Een duurzame keuze in het ontwerp is het gebruik van CO₂-neutraal hout. Met een oppervlakte van ongeveer 44.000 m² is Mediavaert één van ‘s werelds grootste hout-hybride kantoorgebouwen.

Mediavaert biedt onderdak aan 25 mediamerken zoals de Volkskrant, Trouw en Het Parool, nieuwsplatform NU.nl, Libelle en Donald Duck, de studio’s van Qmusic en Joe en online merken zoals vtwonen en Tweakers.

www.dpgmediagroup.com

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

Whazzup?! in Media #7: AI-Shift - De strijd om traffic

09-10-2025 | 16:51:00
René Zeedijk en Roger Verdurmen reflecteren op een onderwerp dat steeds belangrijker wordt: de impact van Google AI op websiteverkeer.

[Vacatures] Qmusic zoekt een Producer avondshow Joost Swinkels

09-10-2025 | 09:15:00
Qmusic is per direct op zoek naar Producer avondshow Joost Swinkels - Amsterdam

BusinessWise lanceert live visual radio met Paul van Riessen

08-10-2025 | 14:28:15
BusinessWise breidt zijn mediaplatform verder uit met een nieuw live visual radioprogramma. Vanaf vrijdag 24 oktober presenteert Paul van Riessen wekelijks

Ad Alliance en RTL Nederland testen split screen-reclames

07-10-2025 | 16:51:00
Van begin juni tot half juli 2025 hebben Ad Alliance en RTL Nederland het fenomeen split screen-reclames getest tijdens reclameblokken van RTL Boulevard

DPG Media richt Stichting Nu.nl en Stichting RTL Nieuws op

07-10-2025 | 08:08:00
DPG Media heeft op 29 september 2025 de stichting NU.nl opgericht en op 1 oktober de stichting RTL Nieuws. Deze stichtingen dienen de identiteit en continuïteit van NU.nl en RTL Nieuws te waarborgen en zijn als voorwaarde opgelegd aan DPG Media door de ACM


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

[Marketing Week] Bob Koigi: Addressable tv: de onbenutte goudmijn voor marketeers

10-10-2025 | 16:07:15
Een aanzienlijke strategische kloof kost adverteerders miljoenen aan potentiële omzet en bereik. Nieuw onderzoek van DISH Media, ontwikkeld in samenwerking met Janus Strategy & Insights, onthult dat marketeers door het onderbenutten van addressable TV systematisch 31,6 miljoen Amerikaanse volwassenen over het hoofd zien, een segment dat alleen effectief via dit kanaal bereikt kan worden.

[Vacatures] Clear Channel zoekt een Sales Support bij Bauer Media Outdoor Nederland

10-10-2025 | 11:45:00
Clear Channel is per direct op zoek naar Sales Support bij Bauer Media Outdoor Nederland

[Vacatures] Clear Channel zoekt een Planner (Customer Succes) bij Bauer Media Outdoor Nederland

10-10-2025 | 10:58:00
Clear Channel is per direct op zoek naar Planner (Customer Succes) bij Bauer Media Outdoor Nederland

Dawn en Vattenfall maken stroompieken hoorbaar

10-10-2025 | 10:53:00
Vattenfall lanceert samen met bureau Dawn en 100% het Vattenfall Kamerorkest — een audiovisuele installatie die de disbalans in stroomverbruik hoorbaar maakt

NABV kiest LevelUP Digital voor merkcampagne We Are Airsoft

09-10-2025 | 16:30:00
De Nationale Airsoft Belangen Vereniging (NABV) heeft gaming agency LevelUP Digital gekozen voor de uitvoering van haar merkcampagne We Are Airsoft.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Daan Dekkers

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.