Gewoon het roer stevig beethouden en gas op die lolly

Jur Baart: Fitzroy moest een bureau worden waarbij experimenteren een groot goed zou zijn

Niet iedereen weet dat Fitzroy ooit in 2008 is opgericht door 4 personen. Naast Marnix Tiggeloven en moi, hadden we nog Marlon Heckman (die nu het fantastische bureau North East heeft) en Sid de Koning (die de afslag heeft genomen naar PR en nu bij Hagens zit). Het was 2008. De crisis was al voelbaar en werd steeds heftiger. Na een jaar keken we elkaar aan. Een vier koppige directie was het echt teveel om deze storm te trotseren.

Het kersverse bureau

We hebben toen een consultant - mijnheer Ane Sijsma - erbij gehaald die de opdracht kreeg om te kijken wie nu verder moest met het kersverse bureau. Hij had een hele simpele oefening: schrijf op 1 A4 waar Fitzroy staat over 5 jaar. Bespreek dit met niemand en kom over een week terug om het aan iedereen hardop voor te lezen. Een week later had iedereen een prachtig verhaal en het viel al direct op dat Marnix en ik dezelfde droom hadden.

Experimenteren een groot goed

Fitzroy moest een bureau worden waarbij experimenteren een groot goed zou zijn. Een bureau waar techniek belangrijk was, maar niet cruciaal. Waar design hoog in het vaandel stond. Een bureau met seniors en supertalenten. Het mocht ook niet een bureau worden met 'gebaande sporen’. Waar een briefing altijd zou leiden tot een televisiecommercial, een klein leuk dingetje of 125 assets. Een bureau zonder rompslomp. Geen mensen aan tafel die niks te vertellen hebben. WYSIWYG. En vooral veel service. Iets wat Marnix ongelooflijk goed kan geven.

Net als bij de oprichting stormt het weer stevig

We zijn nu 17,5 jaar verder. En net als bij de oprichting stormt het weer stevig. En zoals sommigen wel weten ben ik iedere maand nog steeds alle bureaus om ons heen te positioneren. En daarmee ook Fitzroy. Soms op papier, vaak in mijn hoofd en dan een flink krabbelen. En met onze aansluiting bij United Playgrounds zijn de krabbels groter geworden. Want waar ik vorig jaar vooral keek naar hoe Alfred, TBWA, Dentsu of Indie zich manifesteerden, is het speelveld veel leuker geworden. Want hoe verhouden wij ons nu tot Dept, Publicis, Handpicked of Springbok. Wat is uniek aan ons, maar vooral ook aan die netwerken. Wat zeggen ze online, wat maken ze en vooral: wat maken ze niet.

Bureaus plotten

Ooit maakte ik een infographic met 14 bureaus. Een infographic met allemaal boten die ik zonder afzender op Amsterdam Ad Blog - de blog van Wouter Boon - had geplaatst. Maar liefst 9 van die bureaus bestaan niet meer of zijn opgegaan in een consortium: Kingsday, Achtung, They, Boondoggle, Red Urban, LBi, Doom & Dickson, BSUR en Tribal. Lemz bestaat nog en is nu onderdeel van Havas. En N=5, Being There en TBWA staan nog (fier). Oja… en dat had je natuurlijk nog Fitzroy. Mischien wel weer eens goed om nu in deze storm weer alle bureaus te plotten. En dan te zien over 5 jaar wat er gebeurd is.

Het stormt. Net als bij onze oprichting.

Gewoon het roer stevig beethouden en gas op die lolly.

Jur Baart is oprichter van Fitzroy en partner bij United Playgrounds:

www.fitzroy.nl

www.unitedplaygrounds.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




Lees ook:

Higuita en Fitzroy vallen in de prijzen bij Ocean Outdoor

17-10-2025 | 11:05:00
Tijdens een feestelijke awardshow in The Loft in Amsterdam heeft Ocean Outdoor de winnaars van de Digital Creative Competition 2025 bekendgemaakt

Fitzroy en Draft Digital bouwen aan merk Overstappen.nl

13-10-2025 | 12:00:00
Met een always-on tv-campagne via STER, gericht op een breed publiek van dertig tot zestig jaar, wil Overstappen.nl gestaag bereik en herkenning opbouwen.

Fitzroy ontwikkelt identiteit en communicatie voor Poows

06-10-2025 | 09:44:52
Poows richt zich op het toegankelijk maken van voedingssupplementen en dagelijkse medicijnen voor honden en katten.

Anne-Marie Twigge: Meer betekenis in een gebroken wereld

29-09-2025 | 13:02:15
Volgens Ipsos Global Trends 2025 daalde het optimisme over "jij en je familie" in één jaar met zeven punten.

Jur Baart: Zonder juniors hebben we straks geen seniors meer

25-09-2025 | 11:53:00
Ons vak zit in een stormachtige periode waarbij het steeds lastiger wordt voor net afgestudeerden om te starten bij een creatief strategisch bureau


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Bob Koigi: PR balanceert tussen AI en authenticiteit

24-10-2025 | 11:48:00
De pr-industrie bevindt zich op een kritiek punt en navigeert in een landschap waarin mediagedrag gefragmenteerd is

[Vacancy Kinesso has a position for Paid Social Associate Account Director - Nike

24-10-2025 | 09:26:00
Kinesso is directly looking for Paid Social Associate Account Director - Nike - Amsterdam

DUDE en FM koppelen emotie en AI voor Maserati

24-10-2025 | 08:45:37
DUDE en FM hebben een wereldwijde campagne ontwikkeld voor Maserati rond de vraag in hoeverre kunstmatige intelligentie emotie kan begrijpen.

INDIE bouwt voort op OH YEAH-campagne voor Vodafone

23-10-2025 | 17:42:00
Iedereen die sinds 8 september 2022 een telefoon direct bij Vodafone heeft gekocht, ontvangt tot 3 jaar gratis Batterij Garantie.

FCB ontwikkelt Pets Know Best-campagne voor Purina PRO PLAN

23-10-2025 | 15:37:00
De campagne is gebaseerd op een herkenbaar inzicht: huisdieren lijken een gezondere levenshouding te hebben dan veel mensen en weten vaak wat goed voor ons is.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Bas Vlugt

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.