Joe Public ontwikkelt campagne Stichting Vlinderkind

Joe Public Amsterdam heeft in samenwerking met Stichting Vlinderkind een campagne ontwikkeld die het dagelijks leven van ouders met een kind dat lijdt aan de Vlinderziekte centraal stelt. Deze erfelijke aandoening, ook bekend als Epidermolysis Bullosa (EB), maakt de huid zo kwetsbaar als de vleugels van een vlinder. De patiëntjes, vaak kinderen, krijgen blaren over hun hele lichaam, en sommigen lijden zelfs in hun slokdarm, wat eten en drinken pijnlijk maakt. Het resultaat is ondraaglijke pijn en jeuk.

Om de communicatie rondom de ziekte te verduidelijken, introduceert Stichting Vlinderkind de term Vlinderziekte als eenduidige benaming. Hiermee gaat een pay-off gepaard: Vlinderziekte. Een verschrikkelijke kinderziekte.

De campagne, ontworpen door Joe Public Amsterdam, laat het hartverscheurende dagelijks ritueel van ouders zien die hun eigen kind elke dag pijn moeten doen. Blaren moeten worden doorgeprikt, wonden verzorgd, en verbanden vervangen, handelingen die vaak te heftig zijn om naar te kijken voor buitenstaanders. Joe Public heeft ervoor gekozen om dit confronterende, maar minder afschrikwekkende, perspectief te belichten. In plaats van direct te focussen op de pijn van het kind, richt de campagne zich op de marteling van ouders die deze medische zorg moeten uitvoeren.

De visuals zijn ingetogen en emotioneel geladen, waarbij de camera zich richt op de medische hulpmiddelen en de voorbereidingen rondom de verbandwissel, wat het dagelijkse gevecht van ouders tastbaar maakt.

Met deze campagne wil Joe Public niet alleen aandacht vragen voor de Vlinderziekte, maar ook begrip en steun genereren voor de ouders die dagelijks met deze onmenselijke taak worden geconfronteerd.

Wendy van Teeffelen, bestuurslid van de Stichting en als moeder van vlinderkind Yade betrokken bij de campagne: "De wonden en de kinderen blijven volledig buiten beeld, de suggestie is al heftig genoeg."

De campagne wordt uitgerold via radio, tv, in de bioscoop, print, buitenreclame en pr.

Credits:

Stichting Vlinderkind: Ineke Zaal, Wendy van Teeffelen | Bureau: Joe Public Amsterdam | Strategie: Gertjan Hafkamp | Creatie: Marcel Hartog, Ruben van Dijk | Design: Kevin Rooi | Account: Maaike van 't Klooster | Edit: Daan Booij | Productie: Fiona Jacob, Britt Schlatmann | Regie en fotografie: Harro van Schoonhoven | Gaffer: Jelle Mulder | Geluid: Public audio, Joep Meijburg, Sam Walvisch | Post productie: Captcha!, Marcel Oudendijk, Harm Rieske | Rtv: Dylan Driessen | Voice-over: Stefan Rokebrand

www.joepublic.be

www.vlinderkind.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:  


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Happy Horizon lanceert AI Optimizer voor AI-vindbaarheid

16-12-2025 | 10:57:19
Een geïntegreerde dienst die organisaties helpt vindbaar en relevant te blijven in de snel veranderende wereld van AI-gedreven zoekresultaten.

Dentsu Creative tekent voor eindejaarsfilm Rabobank

15-12-2025 | 16:13:14
Centraal staat de rol die de bank speelt op dagelijkse momenten die voor klanten van belang zijn.

Rebranding van Whello krijgt vorm via eigen merchandise

15-12-2025 | 12:01:51
De kledinglijn met abstracte designs maakt het merkverhaal zichtbaar op de werkvloer en versterkt het werkgeversmerk.

NOISE kiest user-generated aanpak in vuurwerkcampagne

15-12-2025 | 11:27:00
NOISE maakt onderdeel uit van het Only-netwerk en bestaat deze maand 20 jaar.

[Vacatures] Key Agency zoekt een Community Manager / Webcare Agent

15-12-2025 | 09:23:00
Key Agency is per direct op zoek naar een Community Manager / Webcare Agent - 5-15 uur per week - Remote
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Lieselot Berentzen

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.