[Interview] Saskia Baneke-Delfgaauw (VIA) over de fusie van VIA met MWG

VIA Nederland en MWG zijn voornemens om per 1 september te fuseren. MWG werd in 1971 opgericht als Vereniging Mediawerkgroep en noemt zich al lange tijd MWG, vereniging voor commerciële communicatie. Op 1 januari 2021 fuseerden de VEA (Vereniging Erkende reclame-Adviesbureaus) die in 1917 was opgericht met IAB Nederland tot VIA Nederland. We spreken met Saskia Baneke-Delfgaauw, directeur van VIA Nederland.

Wat is eigenlijk het verschil tussen MWG en VEA? 

MWG is ooit voortgekomen uit de VEA, en waar MWG zich meer tot doel stelt kennis te delen en een platform biedt opdat vakgenoten uit de commerciële communicatie elkaar ontmoeten, alsmede opinievorming stimuleert, is VIA Nederland een branchevereniging die veel breder gaat. Onderzoeken, whitepapers, podcasts, events en aangesloten bij de internationale netwerken van EACA en IAB.  

Waarom gaat MWG niet zelfstandig verder?

We werkten al op veel onderdelen samen en zijn samen sterker.

Wat is de gedachte en beweegreden van een fusie?

De keuze voor deze fusie tussen VIA en MWG is gebaseerd op het feit dat beide verenigingen dezelfde doelen en ambities hebben, veel dezelfde leden, mensen en evenementen. Vanaf 1 september 2023 hopelijk sterker, toekomstgericht en vooral samen.  Samen hebben we meer snelheid en slagkracht.

Bij beide organisaties spelen dezelfde thema’s, ligt de focus op dezelfde doelgroep en streven we hetzelfde resultaat na. Van de evenementen, bijeenkomsten en award-shows die we tot nu toe los van elkaar organiseerden, gaan we alleen met het beste door. We hebben de ambitie om de overgebleven activiteiten naar een nóg hoger plan te brengen. 

MWG bestaat vandaag uit een aantal evenementen (MTalks, Industry Drinks, Mdebate en Koffiedik Kijken alsmede de AMMA en YIM-events). Als MWG onderdeel is geworden van VIA Nederland, gaat VIA Nederland ermee door en op welke manier?

Zeker, met als doel voor al onze leden toegevoegde waarde te bieden en voor voldoende verbreding en verdieping te zorgen. Koffiedik Kijken was al een gezamenlijk event van MWG en VIA, samen met bvA en Adformatie. YIM en het kickstart programma gaan ook op termijn samen de verbreding en verdieping bieden aan talent binnen ons vak op alle vlakken, creatie, media, data & tech. 

Juist ook om de nieuwe lichting talent al vanaf het begin de voordelen van een breed en verbindende vakkennis én vereniging te bieden. Op termijn wordt gekeken naar harmonisatie tussen bepaalde events.

 Wat betekent het voor de leden van MWG en VIA?

Groter netwerk, meer samenwerken en verbinden, meer evenementen en the best of both worlds.

Is het denkbaar dat VIA Nederland andere brancheverenigingen gaat overnemen, mee gaat fuseren, What’s next?

Nee vooralsnog niet, eerst maar eens deze fusie voor al onze leden naar tevredenheid afronden en zorgen dat iedereen ook volgend jaar het nog een heel goed idee vindt.  Zodat alle positieve geluiden die we nu ontvangen nog steeds klinken.

Wat betekent deze fusie voor het bureau?

Meer collega's! We werkten al veel samen. Beide verenigingen zijn gevestigd in Capital C Amsterdam (Weesperplein), dus voor het bureau zal er niet heel veel veranderen.

Het bestuur zal in totaal 14 leden tellen waarvan 4 dagelijks bestuurders. Waarom zo een groot algemeen bestuur?

Het dagelijks bestuur zal bestaan uit 4 personen: Voorzitter Rik Ledder (TBWA/NEBOKO), vice-voorzitter Maiko Valentijn (GroupM), secretaris Sonja Vroling (KPN) en  penningmeester Dorine van Mullem (Talpa Network). We hebben gekozen voor een groot bestuur vanwege onze grote en diverse achterban. Het stelt ons in staat om alle belangrijke thema’s (Talent, Mens, Ondernemen, Celebrate, Visie, Innovatie, Data, Tech & Privacy) binnen de keten te verbinden en elke doelgroep te vertegenwoordigen met experts. 

www.vianederland.nl

www.mwg.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

Brancheorganisaties ondertekenen Pitchcode 2025

30-09-2025 | 09:00:00
Het is de eerste keer dat brancheorganisaties gezamenlijk de regels onderschrijven die in de code zijn vastgelegd.

Vandaag is de laatste dag om cases in te zenden voor de Content Marketing Awards 2024

13-09-2025 | 10:20:49
Niets te doen in de nazomer? Natuurlijk wel! Leuk hoor! Cases schrijven voor de Content Marketing Awards 2024

VIA Benchmark: Nederlandse bureaus kampen met lage marges

10-09-2025 | 15:16:50
De jaarlijkse VIA Benchmark laat zien dat Nederlandse marketing-, reclame- en mediabureaus onder toenemende financiële druk staan

VIA en MAD MOJO lanceren Cannes Off The Grid

15-05-2025 | 14:29:30
Inhoudelijk alternatief programma tijdens Cannes Lions zonder festivalpas.

Digitale advertentiemarkt groeit naar 4,1 miljard euro

17-04-2025 | 13:58:00
De stijging betekent een verdubbeling van het groeipercentage ten opzichte van vorig jaar. Dit blijkt uit de Online Ad Spend Study 2024, uitgevoerd door Deloitte in opdracht van VIA.
 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Dawn maakt merkcampagne voor Exact

14-10-2025 | 10:10:00
In de uitrol positioneert Exact zijn bedrijfssoftware als rustpunt in de hectiek van alledaags werk.

Fitzroy en Draft Digital bouwen aan merk Overstappen.nl

13-10-2025 | 12:00:00
Met een always-on tv-campagne via STER, gericht op een breed publiek van dertig tot zestig jaar, wil Overstappen.nl gestaag bereik en herkenning opbouwen.

TomTom kiest STROOM voor lancering dashboardassistent Tom

13-10-2025 | 11:42:03
Met deze fysieke rij-assistent wil TomTom automobilisten helpen met meer focus en veiligheid de weg op te gaan.

Zilveren Kruis en KNVB starten campagne mentale gezondheid

13-10-2025 | 08:44:00
De campagne richt zich op het bespreekbaar maken van mentale druk onder jongeren op en rond het voetbalveld.

Bob Koigi: Addressable tv: de onbenutte goudmijn voor marketeers

10-10-2025 | 16:07:00
Een aanzienlijke strategische kloof kost adverteerders miljoenen aan potentiële omzet en bereik. Nieuw onderzoek van DISH Media, ontwikkeld in samenwerking met Janus Strategy & Insights, onthult dat marketeers door het onderbenutten van addressable TV systematisch 31,6 miljoen Amerikaanse volwassenen over het hoofd zien, een segment dat alleen effectief via dit kanaal bereikt kan worden.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.