[Interview] Guido Cramer (Born05): Contentmarketing voor elk merk? Alleen als je het serieus neemt

Born05 (onderdeel van ACE) is een digital-first branding agency. Het bureau bouwt aan blijvende connecties tussen merk en mens met waardevolle verhalen, digitale ervaringen en brand design. Dit doen zij voor toonaangevende merken zoals Greenchoice, ASN Bank, SNS, Porsche, Easee en Wecycle. Guido Cramer is Strategy and brand programs bij Born05 en jurylid van de Content Marketing Awards 2024. Marketing Report spreekt hem.

Op welke vraag is contentmarketing het beste antwoord?

Waarom zou ik voor jouw merk kiezen? Goede contentmarketing geeft verdieping aan je merkbelofte en helpt je doelgroep in the messy middle om voor jouw merk te kiezen.

Vind jij dat merken contentmarketing op de juiste manier inzetten?

Waar het wat mij betreft nog te vaak aan ontbreekt, is relevantie. Goede content is vanuit de ontvanger ontwikkeld. Waar kun je waarde toevoegen in het leven van de ontvanger? We mogen wat meer geven in plaats van alleen zenden. Uiteraard wel in lijn met waar je als merk voor staat, ook dat is relevantie.

Wat zijn de belangrijkste ontwikkelingen in het contentmarketingvak?

De maatschappelijke relevantie van merken wordt steeds belangrijker, consumenten verwachten van merken een actieve rol in maatschappelijke discussies. Niet alleen praten, maar vooral doen.

Met de opkomst van AI (uiteraard ook een bellangrijke ontwiklkeling) en de roep om een actieve bijdrage van merken aan de maatschappij, neemt het belang van authenticiteit en geloofwaardigheid verder toe. Weg met de wasmachine (greenwashing, social washing), durf je als merk kwetsbaar op te stellen en laat je ware, menselijke gezicht zien.

Waar liggen volgens jou kansen voor bureaus die zich toeleggen op contentmarketing?

De grootste kansen liggen in een betere samenwerking met andere disciplines en bureaus. De effectiviteit van content is sterk verbonden aan alle andere activiteiten die je als merk ontplooit. De som der delen maakt een merk krachtig. Daarvoor moeten bureaus vertrouwen op elkaars expertise en vraagt het ook wat van opdrachtgevers om de synergie tussen bureaus en disciplines goed te organiseren.

Kan contentmarketing worden ingezet voor ieder merk?

Ja. Content kan goed werken voor elk merk. Voorwaarde is wel dat je het serieus neemt en organiseert. Contentmarketing vereist continue aandacht en niet alleen van een content marketeer. 

Hebben we op dit moment de juiste tools om het succes van contentmarketingcampagnes te meten?

Ja en nee. De performance van content lager in de funnel is goed te meten. Voor lower funnel media performance en performance op owned kanalen is het meer de vraag welke kpi’s je kiest om het succes aan af te meten, niet zozeer óf je het kunt meten. Hoog in de funnel blijft de uitdaging om op een efficiente manier het merkeffect van content te meten. Wat doet content voor je merkassociaties en merkoverweging? Het meten van die effecten (bijvoorbeeld met exposed versus non-exposed onderzoek) is vaak relatief duur in verhouding tot de investering die merken in de content zelf doen. Om die reden laten merken het vaak achterwege.

Lees hier alles over de Content Marketing Awards 2024 en hoe cases in te sturen

www.contentmarketingawards.nl

www.born05.com

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

 

Lees ook:  

Gepubliceerd door: Saskia van Weert

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.