[Grow by DPG Media] De countdown naar Black Friday

Black Friday 2024 staat weer voor de deur: de jaarlijkse koopjesjacht. Binnen enkele weken zullen consumenten massaal op jacht gaan naar de beste deals. Bijna iedereen is inmiddels bekend met het fenomeen Black Friday (99%) en meer dan de helft van de mensen is van plan aankopen te doen (53%). Maar hoe pakken consumenten dit aan? Welke aankopen staan voornamelijk op hun lijst? En waar gaan ze shoppen? DPG Media heeft hier onderzoek naar gedaan en duikt in de beslissingen en het aankoopproces van consumenten rondom deze periode. Lees verder en ontdek in dit artikel op Grow van DPG Media de inzichten in onze infographic in samenwerking met PanelInzicht.

Kansrijke gelegenheid

Black Friday is de uitgelezen kans om alvast in te slaan voor speciale gelegenheden. Met Sinterklaas om de hoek is het de perfecte timing om voordelig cadeaus te scoren (33%). En laten we Kerst niet vergeten, want wat is een kerstboom zonder cadeaus? Black Friday biedt de ideale gelegenheid om alle kerstinkopen te doen voor bijna de helft van Nederland (46%). Buiten deze speciale momenten is Black Friday ook dé dag om jezelf te verwennen. Een derde van de consumenten grijpt deze kans om een goede deal voor zichzelf te bemachtigen (38%).

Oriëntatie en aankoopproces

Ruim de helft van de Nederlanders (55%) bepaalt van tevoren wat ze willen kopen in de Black Friday periode. Voor veel consumenten is goede voorbereiding essentieel voordat ze de knoop doorhakken (50%). Uit onderzoek naar de customer journey blijkt dat online reclamefolders een steeds grotere rol spelen in het oriëntatieproces; dit belang steeg van 24 procent in 2021 naar 31 procent in 2024. Dit onderstreept de verschuiving naar digitale bronnen. Benieuwd naar meer hierover? Download onze infographic hieronder.

Meest gekochte producten

Tijdens Black Friday domineren elektronica, telecom en gadgets de koopjeslijst onder 53 procent van de Nederlanders. Deze categorie is vooral een favoriet onder mannen (61%) en bij de leeftijdsgroep van 50 tot 70 jaar (64%). Vrouwen geven echter de voorkeur aan andere producten. Naast deze zaken zijn ook verzorgingsproducten, huishoudelijke artikelen en boeken, muziek en games gewilde aankopen tijdens deze koopjesdag onder de Nederlanders.

Dennis Hoogervorst, onderzoeksexpert bij DPG Media: "Black Friday blijft een belangrijke periode voor Nederlandse consumenten. Het opvallende is hoe goed voorbereid velen zijn. Ze maken doordachte keuzes die vooraf worden bepaald door informatie van verschillende bronnen."

Wil je binnen het onderzoek specifieke uitsplitsingen op geslacht, leeftijd of leefsituatie weten? Neem dan contact op met [email protected]

Bekijk hier de infographic van Black Friday.

www.dpgmediagroup.com

www.panelinzicht.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

Lees ook:

John Lin: Hoe Europa kan leren van China's techstrategie

25-07-2025 | 15:14:15
In de aflevering van de podcast Whazzup!? in Media bespreken Roger Verdurmen en René Zeedijk samen met John Lin de snelle technologische opmars van China

NPO Start en Videoland doen mee aan NMO Kijkonderzoek

24-07-2025 | 13:45:00
NPO Start en Videoland doen vanaf de lancering van fase 2 van het NMO Kijkonderzoek mee aan de meting van de streamingdiensten

Ton Rozestraten (Ad Alliance/RTL Nederland): SAVOD maakt verlies op lineair goed

24-07-2025 | 12:21:00
Ton Rozestraten heeft in een Engelstalig video-interview met Justin Lebbon aangegeven dat de resultaten van SAVOD het bereikverlies aan impressies dat het op de reclameverkoop maakt voor de lineaire zenders, in feite goed maakt

Ad Alliance neemt reclameverkoop over voor Love Nature

24-07-2025 | 09:50:00
Ad Alliance gaat per 1 september 2025 de reclame verkopen voor de tv-zender Love Nature, dat onderdeel is van het Canadese mediabedrijf Blue Ant Media

Aragorn Meulendijks: AI wordt groter dan internet

23-07-2025 | 10:58:00
In een aflevering van de podcast Whazzup!? in Media spreken Roger Verdurmen en René Zeedijk met toekomst-historicus Aragorn Meulendijks

Gepubliceerd door: Lieselot Berentzen

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.