[Forum] Marco Maatman: Logisch dat Jumbo de aanval kiest middels het opspelen van directe prijsvergelijkingen

Als we kijken naar de resultaten vanuit het laatste supermarktKOMPAS, dan zien we dat Jumbo op veel tevredenheidsaspecten onder druk staat. Dit geldt zeker ook voor het prijsimago, zowel op het gebied van lage prijzen als aantrekkelijke aanbiedingen. Er is hierbij een achterstand ten opzichte van belangrijke concurrenten, en tevens vinden vaste Jumbo-klanten dit aspect belangrijker dan dat zij Jumbo hierop beoordelen. Bovendien wint prijs als geheel al jaren aan belang in de markt bij de keuze van klanten voor hun vaste supermarkt.

Dus al met al is het naar mijn mening logisch dat Jumbo de aanval kiest door middel van deze directe prijsvergelijkingen, zoals overigens ook door de jaren heen door veel andere formules is gedaan - van discount tot service; niets nieuws onder de zon. Zeker sinds de grote prijsoorlog in 2003 laait deze vergelijkingsmethode qua gradatie en in verschillende vormen - denk aan kassabonvergelijkingen, prijsvergelijkingen van gevulde winkelwagens - zo af en toe op. Deze wordt dan zowel landelijk als lokaal ingezet.

Voor Jumbo is het gezien de uitkomsten in het supermarktKOMPAS extra urgent om te werken aan een beter prijsimago. Des te meer omdat Jumbo op verschillende andere onderdelen die zijn gemeten in het supermarktKOMPAS, zoals bijvoorbeeld de NPS - een belangrijke loyaliteits-KPI, eveneens iets achterblijft ten opzichte van de markt.

Let wel, het is uiteraard belangrijk om daarnaast ook het andere echte onderscheid van Jumbo uit te dragen. All the way, op alle van Jumbo’s zeven zekerheden, waarbij euro’s goedkoper een dominante plek inneemt.

Op deze wijze, als belangrijk onderdeel binnen een integrale totaalaanpak, kan Jumbo hiermee wel degelijk effectief zijn, mits er bij de prijsvergelijkingen sprake is van een reële afspiegeling van het totale supermarktassortiment. Ook zal er een vergelijkbaar beeld te zien moeten zijn vanuit onafhankelijke prijsmetingen, zoals bijvoorbeeld door de Consumentenbond.

Kortom, de prijsvergelijkingen zijn een logische stap van Jumbo richting hun grootste concurrent, en dan wel als onderdeel van een totaalaanpak. Hiermee bewapent en onderscheidt Jumbo zich ten opzichte van zowel prijs- als servicegeoriënteerde formules.

Het prijsimago, dat van origine zo’n belangrijke component is van het DNA van Jumbo, moet maximale aandacht krijgen. De huidige, minder gunstige prijsperceptie van Jumbo werkt bovendien nadelig door op andere relevante tevredenheidsaspecten. En andersom lijkt tegelijkertijd het geval: een minder goede beoordeling op de andere gemeten onderdelen in het supermarktKOMPAS zet de o-zo-belangrijke prijsperceptie verder onder druk.

Marco Maatman is mede-oprichter van , eigenaar vanssociate Director bij Gwynt.

www.doublemretail.nl

www.gwynt.eu

Deze column is onderdeel van het forum: Jumbo vergelijkt in tv-commercials hun prijzen met die van Albert Heijn. Goed idee?

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

Nederlanders besparen opnieuw het meest in de supermarkt

09-12-2025 | 08:00:00
De financiële druk blijft voelbaar voor veel Nederlanders. Uit onderzoek van Markteffect blijkt dat 43 procent minder kan sparen dan een half jaar geleden.

Domino’s kiest TEAM LEWIS als creatief PR-bureau

08-12-2025 | 11:08:00
TEAM LEWIS gaat het pizzamerk ondersteunen met merkactivaties en een doorlopende PR-campagne die de merkpositie van Domino’s verder moet versterken.

DEPT ontwikkelt Bijenkorf-campagne feestdagen

08-12-2025 | 09:34:29
DEPT heeft de feestdagen-campagne van de Bijenkorf ontwikkeld en maakt deel uit van de 155-jarige jubileumviering. Die jubileumviering startte tijdens de herfst/wintercampagne

DEPT ontwikkelt kerstcampagne Bol

07-12-2025 | 22:49:00
Het creatieve digitale bureau DEPT heeft voor internetwinkel Bol de kerstcampagne ontwikkeld. Bol duidt die met de gedachte van betekenisvol geven, met cadeaus die ertoe doen

Hotel L’Amour ontwikkelt kerstcommercial HEMA

07-12-2025 | 22:19:00
Hotel L’Amour heeft de kerstcommercial voor HEMA ontwikkeld met als thema Het mooiste dat je kunt geven is liefde, met als centrale boodschap iets doen voor een ander
 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

McDonald's trekt AI-kerstcommercial terug

10-12-2025 | 19:54:00
McDonald's heeft de door TBWA\NEBOKO ontwikkelde kerstcommercial It’s the most terrible time of the year teruggetrokken

HvA-opleidingen lanceren positionering en campagne met Havas Lemz

10-12-2025 | 13:24:00
De opleidingen Communicatie en Creative Business van de Hogeschool van Amsterdam hebben een vernieuwde positionering, huisstijl en instroomcampagne geïntroduceerd

[Vacatures] Ocean Outdoor zoekt een Designer (o.a. 3D & Concept)

10-12-2025 | 08:36:00
Ocean Outdoor is per direct op zoek naar Designer (o.a. 3D & Concept) - Marketing

TBWA\NEBOKO maakt eerste (kerst)campagne voor Lindt LINDOR

10-12-2025 | 07:45:00
TBWA\NEBOKO heeft afgelopen zomer een pitch van Lindt gewonnen en heeft de eerste (kerst)merkcampagne voor onder de noemer Pak uit met Lindt LINDOR ontwikkel

Politie start Operatie 1337 voor werving digitaal talent

09-12-2025 | 15:32:00
De politie zet met Operatie 1337 een online game in om digitaal talent te bereiken
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Bas Vlugt

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.