Even bellen met …Marvin Jacobs over het vertrek van Airborne bij ACE

Marvin Jacobs is creative director bij Airborne. Wij spreken hem over het vertrek van Airborne bij ACE.

Ha Marvin, wat een opvallende stap. Kun je iets vertellen over de achtergrond van deze beslissing?

Uiteraard. Wij opereren in een markt die volop in beweging is. Dat vraagt van ons, als bureau, een enorme flexibiliteit: dat gaat om het soort werk dat we maken, maar ook bijvoorbeeld om distributie, nieuwe verdienmodellen en samenwerkingsverbanden. Wij kwamen afgelopen jaar steeds meer tot het besef dat een bestaan buiten ACE ons veel meer ruimte biedt om al die mogelijkheden te verkennen. 

Afgelopen maanden hebben we hier met ACE veel over van gedachten gewisseld. Uiteindelijk hebben we in goed overleg de knoop doorgehakt om los van elkaar verder te gaan - al hebben we wederzijds het voornemen uitgesproken om met elkaar te blijven samenwerken op gemeenschappelijke klanten en als er zich kansen aandienen.

Jullie gaan zelfstandig verder, terwijl veel bureaus het momenteel zwaar hebben. Dat lijkt met elkaar in tegenspraak, hoe zie jij dat?

Daar zijn we natuurlijk niet blind voor, maar wij gaan toch vooral uit van onze eigen kracht. Met Airborne kunnen we iets dat denk ik echt onderscheidend is: het vertellen van verhalen in audio waar mensen graag naar luisteren, en die aan de andere kant bijdragen aan de doelstellingen van onze opdrachtgevers - in een markt die groeit op het gebied van luistertijd, mediabestedingen en de betalingsbereidheid van consumenten. We kunnen dit ook nog eens onderbouwen met hele concrete resultaten. We hebben een goed gevulde prijzenkast, maar doen ook veel onderzoek naar hoe onze producties bijdragen aan merk- en communicatiedoelstellingen. Het klinkt misschien niet zo bescheiden, maar ik denk dat er in Nederland geen enkel ander bureau is met onze staat van dienst.  

Dat neemt overigens niet weg dat we nadenken over andere verdienmodellen dan het klassieke bureau-model, zoals we dat nu hanteren. Meer diverse inkomensstromen maken ons namelijk weerbaarder voor conjuncturele schommelingen in de markt. Hoe dat er precies uitziet, hopen we over een tijdje te kunnen delen. En ondertussen blijven we natuurlijk doen wat we leuk vinden en waar we goed in zijn: in opdracht voor klanten bijzondere audioproducties ontwikkelen waar mensen graag naar luisteren.

Heeft de opkomst van AI iets te maken met deze nieuw ingeslagen weg (zie inzet van AI-stemmen door ALDI)?

Het potentieel van AI is uiteraard gigantisch. En dat al die nieuwe technologie ook onze branche gaat opschudden - nog meer dan het nu al doet - is inmiddels bijna een open deur. Mijn collega’s en ook ikzelf volgen de ontwikkelingen op de voet en denken voortdurend na over hoe de mogelijkheden van AI ons verder kunnen helpen. Dat kan inderdaad in de vorm van met AI gekloonde stemmen, denk bijvoorbeeld aan het maken van vertalingen. Maar we zijn nu ook aan het kijken hoe het ons helpt in de research- en scriptfase. Dagenlang rapporten en artikelen uitpluizen en zwoegen op goede voice-over-teksten, is nu ineens een klusje geworden van een of twee uurtjes. Als je, zoals wij, een team hebt dat open staat voor dit soort ontwikkelingen, kun je denk ik met beperkte middelen je slagkracht als klein bureau enorm vergroten.

Jeroen en jij hebben alles overgenomen van ACE, en zijn neem ik nu beide partners in de nieuwe constructie. Je hebt een vast team dat ‘meegaat’. Kun je wat vertellen over de taakverdeling en of deze verandert?

Ja, Jeroen de Bakker en ikzelf zijn vanaf heden samen volledig eigenaar van Airborne. En dat is ook meteen de grootste verandering. De rest van ons team blijft ongewijzigd, net als de onderlinge taakverdeling. Maaike Luijer is als Head of Operations verantwoordelijk voor het project management en de gehele operationele kant van ons bedrijf; Reinjan Prakke is als Showrunner inhoudelijk verantwoordelijk voor producties; Sam van Ommen doet de audio-technische kant en maakt alle soundtracks. Jeroen doet de commerciële kant van ons bedrijf. Ikzelf ben creatief-inhoudelijk eindverantwoordelijk, waarbij Jeroen en ik natuurlijk samen de strategie uitstippelen. Los daarvan steken wij ook veel tijd in kennisdeling over podcasts, audio en AI. Jeroen doet dat bijvoorbeeld via wekelijkse LinkedIn-posts, ikzelf via een maandelijkse nieuwsbrief en verschillende artikelen.

Je gaat ook fysiek weg bij ACE, heb je al een andere locatie op het oog en gaat het zeker weten Amsterdam worden?

Tot half november zitten we in Club ACE, in de Houthavens. We hebben nog geen locatie, maar aan mogelijke opties geen gebrek. En de kans dat het opnieuw Amsterdam wordt, die is erg groot.

Hoe zit het met de bestaande klanten, die verhuizen allemaal mee?

Zeker, dat is ook onderdeel van de afspraken met ACE.Overigens is het gros van onze klanten direct, of via een externe partner, bij ons terechtgekomen. Over de gedeelde accounts hebben we uiteraard met ACE goede afspraken gemaakt.

Kun je wat vertellen over de projecten waar jullie nu en binnenkort aan werken?

Ik zal je onze complete lijst met projecten besparen, maar laat ik er drie noemen. We leggen - as we speak - de laatste hand aan een nieuwe reeks van 180 Graden, een podcast die we in samenwerking met Mediahuis NRC in opdracht van Achmea maken. Hier gaat podcasthost Sharid Alles op zoek naar oplossingen voor de grote maatschappelijke thema’s van nu, denk aan het enorme aantal burn-out gevallen of het woningtekort. Elke aflevering levert telkens weer nieuwe inzichten op, in elk geval voor mij. 

We werken ook al langere tijd met veel plezier samen met het Joods Cultureel Kwartier, waarvoor we ook op dit moment een veelbelovende serie in productie hebben, die ergens komend jaar verschijnt. 

En in samenwerking met journalist en avonturier Bernice Notenboom maken we een reeks over vliegen: het pijnlijke schuldgevoel dat inmiddels zo’n beetje elke vliegtuigpassagier heeft en de toekomst van de luchtvaartindustrie. 

De rode draad in bijna al onze producties is dat het écht ergens over gaat: het zijn stuk voor stuk onderwerpen met maatschappelijke relevantie. En da’s niet voor niets, want een podcast is immers het medium bij uitstek voor context, nuance en een extreem sterke boodschap-overdracht.

www.airborne.audio

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

 

Lees ook:

Airborne lanceert podcast over werkcultuur

06-05-2025 | 11:22:00
Airborne heeft het podcastformat Het Betere Werk gelanceerd, waarin inclusie op de werkvloer centraal staat.

Airborne ontwikkelt podcast voor Fabrique des Lumières

17-03-2025 | 11:35:42
Om de beleving te verdiepen, heeft Airborne een podcast gemaakt die een korte introductie geeft op de tentoonstelling.

[Column] Marvin Jacobs: De 7 belangrijkste podcast- en audiotrends voor 2025

19-12-2024 | 14:00:28
In dit artikel deelt Marvin Jacobs de zeven belangrijkste trends die de podcast- en audiomarkt in 2025 zullen beïnvloeden.

Airborne  en ASN Bank komen met podcastserie Het Groene Antwoord over alledaagse duurzame dilemma’s

25-11-2024 | 10:26:00
Met de podcast speelt ASN Bank in op de groeiende behoefte van Nederlanders om duurzamer te leven

Klimaatjournalist Bernice Notenboom en Airborne komen met podcast Final Call

18-11-2024 | 09:18:37
Airborne presenteert podcast Final Call: een kritische blik op de toekomst van vliegen
 

Gepubliceerd door: Daan Dekkers

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.