Dutch PR Awards 2025 - Marlin Goethals over Marcommit

Marcommit doet mee aan de Dutch PR Awards 2025 en zendt in voor PR Bureau van het Jaar 2025. Aan het woord is Marlin Goethals, Managing Director bij Marcommit.

Kun jij Marcommit introduceren?

Marcommit begon 25 jaar geleden als IT- en tech PR bureau. Inmiddels zijn we uitgegroeid tot hét B2B PR bureau voor organisaties in allerlei sectoren, zoals IT, finance, HR, cybersecurity, health, mobiliteit en duurzaamheid. Of het nu gaat om zichtbaarheid, reputatie of thought leadership: wij geloven dat inhoud het verschil maakt.

Sinds 2022 staat Marcommit onder leiding van managing directors Denise van Ooijen en Marlin Goethals. Twee ervaren PR-professionals (met 25+ jaar ervaring) die samen met het team bouwen aan een bureau dat blijft vernieuwen, maar altijd dichtbij zichzelf blijft. We zijn strategisch, proactief, creatief en altijd op zoek naar de volgende stap. Met bijvoorbeeld onze innovatieve AI profiling-aanpak en de ambitie om B2B-merken een continue stem te geven in het publieke debat, bouwen we elke dag aan een bureau dat het verschil maakt. Voor klanten én voor het vak.

We zijn trots op wat we doen en nog meer op hóe we dat doen. Marcommit is een plek waar iedereen zichzelf kan zijn. En die cultuur voelen we elke dag: in hoe we samenwerken, elkaar scherp houden en samen groeien. Voor klanten en met elkaar. En als er iets te vieren valt, doen we dat goed. Zo vierden we dit jaar ons 25-jarig jubileum met een trip naar Parijs met het hele team en organiseerden we een feest voor klanten, journalisten, vakgenoten en partners die de afgelopen 25 jaar met ons hebben meegebouwd. Met als kers op de taart een inspirerende keynote van doorgewinterd techjournalist Sander Hulsman over hoe ons vak zich blijft ontwikkelen.

Wat is jullie visie op de ontwikkeling van het PR-vak?

Het PR-vak bestaat al meer dan een eeuw, maar dat betekent niet dat het stil staat. Sterker nog, het is vandaag de dag enorm in ontwikkeling. Organisaties worden niet alleen beoordeeld op wat ze doen, maar ook op wat ze durven uit te spreken. En woorden en daden versterken elkaar pas echt als het verhaal klopt. Precies daar maakt PR het verschil.

In B2B is die ontwikkeling extra voelbaar. Leiders en experts bepalen in toenemende mate hoe een merk wordt beoordeeld. Kijk naar het recente voorbeeld van de CEO van Astronomer tijdens het Coldplay-concert. Zijn onoprechte gedrag raakte niet alleen hemzelf, maar bracht direct reputatieschade toe aan het hele bedrijf. Maar het werkt ook de andere kant op: een leider die authentiek en positief in de (social) media verschijnt, maakt een merk sterker en geloofwaardiger. Bij Marcommit benutten we deze kracht doelgericht en op een positieve manier: we zorgen dat leiders authentiek, strategisch en relevant naar buiten treden.

Ook zien wij de impact van AI binnen ons vak. Tools als ChatGPT en Claude veranderen hoe mensen zoeken naar informatie. Waar eerst Google werd geopend als startpunt in de zoektocht naar bijvoorbeeld een nieuwe leverancier, wordt nu steeds vaker een AI-tool gebruikt. AI kijkt daarbij niet zoals Google naar losse zoekwoorden, maar naar het totaalplaatje: wie ben je, waar word je genoemd en hoe consistent en betrouwbaar is je verhaal. Taalmodellen combineren signalen uit media-aandacht, expertquotes, blogs, FAQ’s en social posts tot één beeld: ben jij een autoriteit?

En daarmee verschuift de rol van PR. Je zichtbaarheid bepaalt of AI je herkent (of niet). Waar SEO eerder leidend was, doet nu Generative Engine Optimization (GEO) haar intrede: zorgen dat AI jouw merk als bron herkent en waardeert. En dat lukt alleen met inhoud die inspireert en vertrouwen wekt bij zowel mensen als technologie.

AI beslist steeds vaker wie als autoriteit wordt gezien, maar wat er verteld wordt, begint nog altijd bij de mens. Verhalen ontstaan niet vanzelf. Ze beginnen bij mensen die iets te vertellen hebben: met een visie, een ervaring of een perspectief dat raakt. Bij Marcommit helpen we die verhalen zichtbaar te maken. Met executive profiling geven we merken letterlijk een gezicht, en zorgen we dat de mensen achter een organisatie ook echt worden gehoord. Met AI Profiling – een innovatie die we als eerste PR-bureau in Nederland ontwikkelden – helpen we merken om zichtbaar te worden waar AI zoekt. We combineren een scan die laat zien hoe AI-tools als ChatGPT, Claude en Gemini jouw merk oppikken, met een strategie om die zichtbaarheid gericht te versterken. Van slimme contentformats en de juiste bronselectie tot nieuwe KPI’s als Share-of-AI-Voice. Wij geloven dat dit de komende jaren hét verschil gaat maken in B2B PR.

Welke nieuwe klanten hebben jullie in 2024 en dit jaar gewonnen?

Allereerst zijn we hartstikke trots op de klanten waar we al jaren achtereenvolgend voor werken. Klanten beoordelen ons gemiddeld met een 8,2 en 90% kiest jaar op jaar voor ons. Daarnaast zijn we super blij met de merken waar we in 2024 en 2025 voor zijn begonnen. Denk aan o.a. Aces Direct, Arval, Becky.Works, Bidfood, Equals Money, HeadFirst, HOB ICT, Fellowmind, ManpowerGroup, PIDZ en Trilux, die ons inschakelen om hun B2B-verhaal relevant te maken voor hun doelgroep. Ook wonnen we onze eerste overheidsaanbesteding, voor de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). Een mijlpaal die laat zien dat onze expertise ook stevig staat in de publieke sector.

Op welke recente PR-campagne ben je het meest trots?

Langdurige samenwerkingen zijn in PR goud waard. Juist omdat je dan écht kunt bouwen aan een merkverhaal, strategie kunt aanscherpen en op het juiste moment zichtbaar kunt zijn. Met klanten als Flanderijn, Mollie, Onguard by Visma, Proximus NXT en ROVC doen we dat al jaren met resultaat.

Eén van de campagnes die er voor ons uitspringt, is de Black Out-Preventie campagne van Strict: een inhoudelijke oproep aan Nederland om na te denken over onze digitale kwetsbaarheid. We bepaalden de invalshoek waarmee we Nederland konden raken, ontwikkelden een preventiegids vol data en tips en lanceerden deze op een strategisch moment. Toen in april dit jaar Spanje en Portugal werden getroffen door een grote stroomstoring, brachten wij de vraag naar voren: wat als dit in Nederland gebeurt? Geen losse reactie, maar het tweede deel van een campagne die we zorgvuldig hadden opgebouwd. Media als De Telegraaf, BNR, NPO en Radio 538 namen het onderwerp massaal over. De timing, inhoud en urgentie raakten een snaar: we bereikten bijna 8 miljoen mensen en plaatsten black-out preventie stevig op de maatschappelijke agenda. Precies zoals bedoeld en een toonbeeld van hoe wij maatschappelijke relevantie en B2B-strategie samenbrengen.

www.dutchpr-awards.nl

Lees hier alles over de Dutch PR Awards en hoe in te zenden


Over de founding partners van de Dutch PR Awards

PR-Dashboard ontwikkelt slimme oplossingen voor PR- en communicatieprofessionals en maakt bijvoorbeeld De Perslijst, PR-Newsroom en Persvragen.

www.pr-dashboard.nl

De specialist op het gebied van media monitoring, media analyse en insights. Al meer dan 100 jaar zitten wij bovenop het nieuws.

www.mediainfogroep.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

 

Lees ook:

Dutch PR Awards 2025 - De NOBEARS Ambitiegids

25-07-2025 | 15:58:00
Marcommit ontwikkelde de NOBEARS Ambitiegids als instrument om te laten zien dat NOBEARS de ambities van ondernemend Nederland begrijpt én kan waarmaken

Dutch PR Awards 2025 - Sophia Weavers en Marjoleine van Klaveren over Bijl PR

25-07-2025 | 15:52:00
Bijl PR doet mee aan de Dutch PR Awards 2025 en zendt in voor PR Bureau van het Jaar 2025. Aan het woord zijn Sophia Weavers en Marjoleine van Klaveren

Dutch PR Awards 2025 - Hartcheckpunten

25-07-2025 | 15:41:00
Hartstichting gaf de opdracht aan Bijl PR om een landelijke lanceringscampagne voor de Hartcheckpunten te ontwikkelen

Dutch PR Awards 2025 - Buurt AED

25-07-2025 | 15:37:00
Hartstichting gaf de opdracht aan Bijl PR om zowel landelijk als lokaal de BuurtAED-campagne breed onder de aandacht te krijgen

Dutch PR Awards 2025 - 24/7 Diabetes

25-07-2025 | 15:07:00
Dexcom Benelux gaf de opdracht aan Bijl PR om het grote publiek te informeren over hoe het is om 24/7 met diabetes te leven
 

Gepubliceerd door: Lieselot Berentzen

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.