
[Dutch PR Awards 2024] HvdM Public Relations wint ZILVER in Finance
Naam Case: De Duurzame Kieswijzer van ASN Bank: dé keuzehulp voor jouw groene stem | Inzender: HvdM | Categorie: Finance
Deze inzending kreeg op woensdag 26 juni zilver in de categorie Finance.
De jury:
De jury is van mening dat HvdM het PR-component van de ASN Duurzame Kieswijzer-campagne award-winning is. Er is juist in een politiek mediadrukke periode herhaaldelijk slim met het momentum omgegaan; een van de redenen van het succes van deze campagne.
De flitspeiling en het moment van livegang waren relevante keuzes die hebben bijgedragen aan media-aandacht en de uiteindelijke 90.000 bezoekers. Dat was boven verwachting. 20% daarvan was het resultaat van de PR-inspanningen en heeft bijgedragen aan het succes van de totale campagne. Met ook oog voor de PR-waarde die ruim 4,5 keer hoger lag dan de doelstelling van 40k, feliciteert de jury HvdM met de zilveren award.
Hier lees je de winnende case:
Kun jij HvdM introduceren?
Doordacht, helder en resultaatgericht. Dat is HvdM. We zijn sterk in het ontwikkelen én uitvoeren van PR-campagnes met maatschappelijke impact. Voor de overheid en het bedrijfsleven. Dat doen we al 70 jaar. Ons doel: de doelstellingen van onze klanten bereiken door mensen in beweging te brengen. En daarmee de wereld een beetje mooier maken.
Wie was de opdrachtgever?
ASN Bank. ASN Bank zet zich al sinds de oprichting in 1960 in voor een duurzame samenleving en streeft ernaar koploper te zijn op het gebied van duurzame verandering.
De briefing en de doelstellingen
Duurzaamheid in de samenleving verder brengen. Dat doet ASN Bank onder andere door mensen te inspireren bij het maken van duurzame keuzes. En duurzaamheid bereikbaar te maken voor iedereen.
De ASN Duurzame Kieswijzer zet de standpunten van politieke partijen over duurzame thema’s op een rij. Aan HvdM de vraag om met de Duurzame Kieswijzer kwalitatieve media-aandacht te realiseren om de doelgroepen van ASN Bank – kosmopolieten en postmaterialisten – aan te spreken. En daarmee de geïntegreerde campagne van social en crm te versterken. Met als doel om 75.000 unieke bezoekers naar de Kieswijzer te trekken.
Inzichten en strategie
In aanloop naar de Tweede Kamerverkiezingen is er nieuws. Veel nieuws. En steeds meer kieswijzers. Van StemWijzer tot Kieskompas en van de Politieke Sekswijzer tot de Boerderij Kieswijzer. De ASN Duurzame Kieswijzer is niet nieuw. Hij komt voor de 2e keer uit. We moesten dus nieuws toevoegen om media-aandacht voor de Duurzame Kieswijzer te realiseren.
We kozen ervoor een korte flitspeiling te doen. Daarmee peilden we het belang van duurzaamheid bij de verkiezingen. We bouwden het onderzoek zo op dat de uitkomsten verschillende doelgroepen aanspraken. En gebruikten de onderzoeksresultaten voor een mediabenadering per subdoelgroep om de content zo relevant mogelijk te maken voor media en de doelgroep van ASN Bank.
De case
4 op de 10 kiezers willen duurzaam stemmen, bleek uit ons onderzoek. Tegelijkertijd weten zij niet goed hoe ze duurzaam moeten stemmen omdat ze niet op de hoogte zijn van de standpunten van de verschillende partijen. Juist die mensen kon het bekijken van de ASN Duurzame Kieswijzer helpen bij het maken van hun keuze.
Het nieuws dat zoveel mensen duurzaamheid belangrijk vinden bij het uitbrengen bij hun stem, brachten we persoonlijk onder de aandacht bij relevante media. Om de publiciteit te vergroten, presenteerden we de ASN Duurzame Kieswijzer vóór veel andere bekende stemhulpen. Daarmee vergrootten we de aandacht én gaven we zwevende kiezers inzicht in de duurzame standpunten van politieke partijen.
Op het moment dat ProDemos eindelijk met de StemWijzer naar buiten ging, stonden wij paraat. Mét een persoonlijke pitch en relevant haakje voor media die nog niet gepubliceerd hadden. Want wat bleek? De ASN Duurzame Kieswijzer brengt met 16 stellingen over duurzaamheid 2 keer zo veel duurzaamheidskeuzes in kaart als de StemWijzer. Een prima toevoeging voor bijna de helft van de kiezers voor wie het belangrijk is om met hun stem invloed te hebben om een duurzame wereld.
Natuurlijk was onze content Google friendly, zodat ook mensen die de ASN Duurzame Kieswijzer niet in het nieuws spotten, wisten waar zij moesten zijn voor een overzicht van duurzame standpunten. Op basis van reacties die we kregen, hebben we tot slot steeds meer partijen toegevoegd. Dat maakte de content dynamisch.
Resultaten
Met de ASN Duurzame Kieswijzer realiseerden we 59 publicaties in nieuws- en lifestylemedia als Trouw, NRC, Linda en Vogue. Dit was bijna 50% boven doelstelling en een ruime verdubbeling van de media-aandacht ten opzichte van de eerste editie van de ASN Duurzame Kieswijzer. En ook de PR-waarde voor de Duurzame Kieswijzer was hoog: €183.000, ruim 4,5x meer dan de doelstelling van €40.000.
Met de campagne overtroffen we ook het aantal bezoekers aan de Duurzame Kieswijzer. We realiseerden als campagneteam niet 75.000 unieke bezoekers, maar bijna 90.000. Het PR-deel was verantwoordelijk voor ruim 20% van de bezoekers. Nog eens 15% kwam direct op de website terecht.
www.vanafhier.nl/duurzame-kieswijzer
Nominaties | Uitreiking | kaarten
Een overzicht van alle nominaties voor Dutch PR Awards 2024 staat hier
De Dutch PR Awards 2024 worden uitgereikt tijdens M100 Summer Edition op woensdag 26 juni. Bestel hier kaarten voor de Dutch PR Awards
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
Lees ook:
Founding partners leggen fundament onder Dutch PR Awards
Wie volgt Jos Govaart op als PR Persoon van het Jaar?
Wie volgt Maud van der Elsen op als PR Talent van het Jaar 2025?
Wie volgt Gerd De Smyter op als Woordvoerder van het Jaar 2025?
Kim Klaver: PR is geen sluitstuk, maar startpunt
Gepubliceerd door: Lieselot Berentzen