[Dutch PR Awards 2024] HvdM Public Relations: Winnaar in Overheidscommunicatie

Naam Case: 150 euro verdienen in 10 minuten? De Belastingdienst liet jongeren zien hoe dat kan | Inzender: HvdM Public Relations | Categorie: Overheidscommunicatie

Deze inzending is op woensdag 26 juni uitgeroepen tot winnaar in de categorie Overheidscommunicatie. 

De jury: 

De Belastingdienst heeft samen met onder meer HvdM een baanbrekende PR-campagne opgezet die Nederlandse jongeren succesvol heeft geactiveerd om belastingaangifte te doen. Door het gebruik van diepgaand onderzoek onder jongeren over hun kennis en houding ten opzichte van de Belastingdienst wist het bureau wat hen te doen stond: de jongeren informeren en activeren. Er is slim nagedacht over de inzet van het juiste medium en dankzij succesvolle pitches bij NOS Stories, is een indrukwekkend aantal jongeren bereikt, Dankzij de combinatie van een heldere strategie, goede tactieken en een strakke executie hebben drie keer zoveel jongeren aangifte gedaan ten opzichte van vorig jaar. De jury was het erover eens: deze campagne heeft met sterke insights van de doelgroep een indrukwekkende impact gecreëerd.

Hier lees je de winnende case:

Kun jij HvdM introduceren?

Doordacht, helder en resultaatgericht. Dat is HvdM Public Relations. We zijn sterk in het ontwikkelen én uitvoeren van PR-campagnes met maatschappelijke impact. Voor de overheid en het bedrijfsleven. Dat doen we al 70 jaar. Ons doel: de doelstellingen van onze klanten bereiken door mensen in beweging te brengen. En daarmee de wereld een beetje mooier maken.

Wie was de opdrachtgever?

Belastingdienst

De briefing en de doelstellingen

Bijna driekwart van de 2,7 miljoen Nederlandse jongeren heeft een bij- of vakantiebaan. Bij de meeste jongeren wordt te veel loonbelasting ingehouden. Gevolg? Jongeren kunnen geld terugkrijgen van de Belastingdienst. Maar dan moeten zij wel aangifte doen. Veel jongeren doen dit niet. Bijvoorbeeld omdat ze niet weten dat dit kan. Zonde, want daarmee laten ze geld liggen: gemiddeld € 150,- per jaar. Voor veel jongeren is dat bijna een half maandsalaris.

Om meer jongeren tussen de 15 en 25 jaar te activeren om belastingaangifte te doen, vroeg de Belastingdienst HvdM een verdiepende PR-campagne op te zetten als onderdeel van een geïntegreerde voorlichtingscampagne. Dat deden we in samenwerking met mediabureau Initiative en reclamebureau Roorda. De doelgroep was met PR niet eerder benaderd door de Belastingdienst

Inzichten en strategie

Het bewustzijn onder jongeren voor het doen van belastingaangifte moest omhoog. Daarom stelden we het perspectief van jongeren centraal. Want hoeveel jongen doen géén belastingaangifte? Waarom eigenlijk niet? En hoe verhoudt zich dat tot de manier waarop jongeren hun financiën regelen?

Om antwoord te krijgen op die vragen zetten we een representatief onderzoek onder jongeren op. Wat bleek? De meeste jongeren (86%) weten heus dat je geld terug kan krijgen. Toch doet 1 op de 3 geen belastingaangifte. Voor jongeren van 15 tot 18 jaar was dit zelfs 2 op de 3. Ze doen dat niet, omdat ze niet weten hoe het moet, het te veel gedoe vinden of omdat zij niet weten dat het kan. Een interessant inzicht was bovendien dat jongeren zelf vinden dat zij hun geldzaken prima op orde hebben. Ze geven zichzelf hiervoor een gemiddeld rapportcijfer van een 7,4. Met deze inzichten creëerden we nieuwswaarde.

De case

onderzoeksuitkomsten: veel jongeren hadden nog nooit belastingaangifte gedaan en wisten niet precies hoe dat moest. De video die NOS Stories op zowel Instagram als TikTok plaatste, zorgde voor een bereik van 1.660.000 – midden in de doelgroep.

Ons onderzoek liet ook zien dat 78 procent van de jongeren geen informatie over aangifte inkomstenbelasting ontvangt van hun werkgever, maar dat dat wél gewenst is. Om die reden deelden we een toolkit met een factsheet, explainervideo en posters naar de grootste werkgevers (supermarkten, horeca, etc.) van jongeren in Nederland. Zodat ook zij hun werknemers konden informeren

www.hvdm.nl

www.belastingdienst.nl

www.dutchpr-awards.nl

Dit is een inzending voor de Dutch PR Awards 2024.

Lees alles over de Dutch PR Awards 2024 en hoe in te sturen hier

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

AI van vandaag is de slechtste van je leven

07-11-2025 | 13:15:00
Tijdens de Dutch PR Awards 2025 houdt Bart Meerdink, directeur bij Beeckestijn Business School, een voordracht over de razendsnelle ontwikkeling van AI

Maarten Molenbeek (Douane Nederland) Woordvoerder van het jaar bij Dutch PR Awards 2025

28-10-2025 | 08:30:00
Maarten Molenbeek is uitgeroepen tot Woordvoerder van het Jaar bij de Dutch PR Awards 2025

Brand Potential wint ZILVER tijdens Dutch PR Awards

24-10-2025 | 09:19:00
Dutch PR Awards 2025 - Brand Potential. Become a Lord or Lady with DFDS

TEAM LEWIS wint ZILVER tijdens Dutch PR Awards

24-10-2025 | 09:15:00
Niets zo mooi als speelgoed van een ander

RAI wint ZILVER tijdens Dutch PR Awards

24-10-2025 | 09:00:00
Van 7 tot en 11 mei vond in RAI Amsterdam het EASL-congres (European Association for the Study of the Liver) plaats
 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Mediahuis Nederland en ANWB lanceren campagne met radiospel voor Wegenwacht

14-11-2025 | 14:12:00
Mediahuis Nederland en de Wegenwacht van de ANWB zijn een samenwerking gestart ten behoeve van de campagne Je hebt pas echt pech als je geen Wegenwacht hebt

Bob Koigi: De opmars van de B2B-influencer

14-11-2025 | 12:32:20
In een gefragmenteerde digitale wereld nemen de pogingen om de aandacht van invloedrijke trendsetters te trekken snel toe.

[Vacatures] Serviceplan Amsterdam zoekt een Customer Journey Director bij Plan.Net

14-11-2025 | 08:36:00
Serviceplan Amsterdam is per direct op zoek naar een Customer Journey Director bij Plan.Net - Amsterdam

TBWA\NEBOKO maakt Sinterklaas-commercial voor Albert Heijn

13-11-2025 | 14:00:00
Albert Heijn bereidt zich voor op het jaarlijkse Sinterklaasfeest en richt zich dit jaar sterk op de traditie van het schoentje zetten.

Inter lanceert INTERISTA met DEPT

13-11-2025 | 11:00:23
Het Nederlandse verfmerk Histor is gestart met Geef kleur aan jouw verhaal, een social-first campagne waarin persoonlijkheid en verhalen worden vertaald naar een eigen verfkleur.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Daan Dekkers

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.