[Dutch PR Awards 2024] Free Heri Heri for All 2023

Naam Case: Free Heri Heri for All 2023 | Inzender: Kult&Ace | Categorie: TNon-Profit

Kun jij Kult&Ace introduceren?

Wij zijn experts in youth & culture, waar diversiteit en inclusiviteit vanzelfsprekend zijn. Het is onze missie om in deze snelle, veranderende wereld merken relevant en toekomstbestendig te maken en de verbinding met de doelgroep te behouden. Onze diensten bestaan uit drie pijlers: onderzoek, strategie en campagnes.

Door middel van onderzoek hebben wij een uniek inzicht in Gen Next. Daarnaast hebben wij ook onze PACT-community; een stichting met als doel toegang te bieden tot een diverse pool van talent voor onderzoek en co-creatie. Dit bevordert inclusie, innovatie en creativiteit in merkcampagnes voor onze klanten.

Wie was de opdrachtgever?

Stichting KIP Republic

De briefing en de doelstellingen

Op 1 juli 2023 vond voor het 21ste jaar de Nationale Herdenking en Viering van de afschaffing van de trans-Atlantische slavernij plaats. Inmiddels heeft de Nederlandse overheid excuses aangeboden voor de trans-Atlantische slavenhandel. In 2023 herdenken wij dat 150 jaar geleden op 01 juli 1873 de slavernij op Aruba, Bonaire, Curaçao, St. Maarten, St. Eustatius, Saba en Suriname feitelijk werd afgeschaft. De wettelijke datum van afschaffing is 01 juli 1863, maar aangezien deze opgevolgd werd door 10 jaar Staatstoezicht geldt 01 juli 1873 als het juiste afschaffing jaar. Kult&Ace was aangehaakt om de impact van Free Heri Heri For All op de samenleving, 150 jaar afschaffing van de trans-Atlantische slavernij en de editie van 2023 onder de aandacht te brengen door het inzetten van PR middelen.

Inzichten en strategie

Vanwege het complexe en vaak nog onderbelichte onderwerp hebben wij eerst gekeken naar de bereidheid van de samenleving om informatie te ontvangen over het onderwerp. Met de start van het herdenkingsjaar, hebben wij rekening gehouden met extra media-aandacht. Dit betekende ook dat we dit jaar specifiek konden focussen op de impact van het initiatief. Door in het communicatieplan eerst de samenleving te analyseren, konden we de kernboodschappen afstemmen op verschillende doelgroepen en toon van de informatiebronnen die zij raadplegen. Daarnaast hebben we verschillende invalshoeken bekeken, zoals de bereiding in het Koninklijk Paleis Amsterdam, de 'road to freedom', het Surinaamse gerecht Heri Heri en de doorwerking van het slavernijverleden. Deze aspecten zijn belicht in een long lead en een short lead persbericht. Ook vonden we het belangrijk om het initiatief visueel onder de aandacht te brengen bij media. Daarom hebben we in samenwerking met het Koninklijk Paleis Amsterdam een persdag georganiseerd in de keuken van het Paleis, waar een deel van het kookproces werd vastgelegd en media de mogelijkheid kregen om vrijwilligers en mede-oprichter Ayra Kip te interviewen. Door het gebruik van verschillende PR kanalen hebben media in alle relevante segmenten gepubliceerd over Free Heri Heri For All waaronder: nationale nieuwsmedia, RTV, Culy- , Amsterdamse- en lifestylemedia, wat zorgde voor regionale en nationale dekking.

De case

1 juli 2023 was de dag dat 150 jaar afschaffing van de trans-Atlantische slavernij werd herdacht en gevierd en markeerde de start van het herdenkingsjaar. In het kader van 150 jaar afschaffing, heeft Koning Willem-Alexander de keuken van het Koninklijk Paleis Amsterdam beschikbaar gesteld voor Free Heri Heri For All, waarin 7,000 heri heri gerechten zijn bereid door 16 topchefs van Afro-Caribische en Surinaamse komaf. Kult&Ace heeft verschillende mediarelaties uitgenodigd om de bereiding van de gerechten in het Koninklijk Paleis Amsterdam vast te leggen. Daarnaast is relevante media opgevolgd naar het uitsturen van een long lead en short lead persbericht. Met onze PR efforts heeft Kult&Ace o.a. exposure kunnen genereren via Hart van Nederland, RTL nieuws, NOS, AD, Harper’s Bazaar, Goedemorgen Nederland, Culy, Trouw en meer landelijke, regionale en lifestyle print en online media titels en radiostations. Door onze PR activiteiten hebben we een totaal bereik van 169M weten te genereren voor Free Heri Heri For All.

www.kultandace.com

www.dutchpr-awards.nl

Dit is een inzending voor de Dutch PR Awards 2024.

Lees alles over de Dutch PR Awards 2024 hier

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

AI van vandaag is de slechtste van je leven

07-11-2025 | 13:15:00
Tijdens de Dutch PR Awards 2025 houdt Bart Meerdink, directeur bij Beeckestijn Business School, een voordracht over de razendsnelle ontwikkeling van AI

Maarten Molenbeek (Douane Nederland) Woordvoerder van het jaar bij Dutch PR Awards 2025

28-10-2025 | 08:30:00
Maarten Molenbeek is uitgeroepen tot Woordvoerder van het Jaar bij de Dutch PR Awards 2025

Brand Potential wint ZILVER tijdens Dutch PR Awards

24-10-2025 | 09:19:00
Dutch PR Awards 2025 - Brand Potential. Become a Lord or Lady with DFDS

TEAM LEWIS wint ZILVER tijdens Dutch PR Awards

24-10-2025 | 09:15:00
Niets zo mooi als speelgoed van een ander

RAI wint ZILVER tijdens Dutch PR Awards

24-10-2025 | 09:00:00
Van 7 tot en 11 mei vond in RAI Amsterdam het EASL-congres (European Association for the Study of the Liver) plaats
 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Natwerk ontwikkelt campagne ‘t Feest begint bij Gall & Gall

06-12-2025 | 02:08:00
Natwerk heeft de feestdagencampagne van Gall & Gall ontwikkeld onder de noemer ’t Feest begint bij Gall & Gall

TBWA\NEBOKO ontwikkelt Staatsloterij-kerstcommercial: Geef elkaar een beetje geluk

06-12-2025 | 01:52:21
TBWA\NEBOKO heeft de kerstcommercial Geef elkaar een beetje geluk voor de Staatsloterij ontwikkelt. Daarmee wil de Staatsloterij uitstralen dat echt geluk niet in het winnen van grote prijzen zit, maar in de warmte en aandacht die we elkaar geven

Lidl met Nederlandse versie internationale kerstcampagne

06-12-2025 | 01:32:28
Lidl Nederland is gestart met de Nederlandse versie van de door Serviceplan Group UK ontwikkelde internationale kerstcampagne Elke dag de moeite waard

Suite Rouge ontwikkelt kerstcommercial Kruidvat

06-12-2025 | 01:04:00
Kruidvat lanceert een door Suit Rouge (een label van Hotel L’Amour) ontwikkelde kerstcampagne waarin de kracht van liefde en verbondenheid centraal staan

[Marketing Week] Bob Koigi: Ad-bestedingen schieten door 1 biljoen dollar

05-12-2025 | 09:58:31
Merken die investeren in resultaat, bewust innoveren en ontwerpen vóór het algoritme kunnen cultuur, aandacht en media omzetten in duurzaam voordeel.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Bas Vlugt

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.