[Dutch PR Awards 2024] Free Heri Heri for All 2023

Naam Case: Free Heri Heri for All 2023 | Inzender: Kult&Ace | Categorie: TNon-Profit

Kun jij Kult&Ace introduceren?

Wij zijn experts in youth & culture, waar diversiteit en inclusiviteit vanzelfsprekend zijn. Het is onze missie om in deze snelle, veranderende wereld merken relevant en toekomstbestendig te maken en de verbinding met de doelgroep te behouden. Onze diensten bestaan uit drie pijlers: onderzoek, strategie en campagnes.

Door middel van onderzoek hebben wij een uniek inzicht in Gen Next. Daarnaast hebben wij ook onze PACT-community; een stichting met als doel toegang te bieden tot een diverse pool van talent voor onderzoek en co-creatie. Dit bevordert inclusie, innovatie en creativiteit in merkcampagnes voor onze klanten.

Wie was de opdrachtgever?

Stichting KIP Republic

De briefing en de doelstellingen

Op 1 juli 2023 vond voor het 21ste jaar de Nationale Herdenking en Viering van de afschaffing van de trans-Atlantische slavernij plaats. Inmiddels heeft de Nederlandse overheid excuses aangeboden voor de trans-Atlantische slavenhandel. In 2023 herdenken wij dat 150 jaar geleden op 01 juli 1873 de slavernij op Aruba, Bonaire, Curaçao, St. Maarten, St. Eustatius, Saba en Suriname feitelijk werd afgeschaft. De wettelijke datum van afschaffing is 01 juli 1863, maar aangezien deze opgevolgd werd door 10 jaar Staatstoezicht geldt 01 juli 1873 als het juiste afschaffing jaar. Kult&Ace was aangehaakt om de impact van Free Heri Heri For All op de samenleving, 150 jaar afschaffing van de trans-Atlantische slavernij en de editie van 2023 onder de aandacht te brengen door het inzetten van PR middelen.

Inzichten en strategie

Vanwege het complexe en vaak nog onderbelichte onderwerp hebben wij eerst gekeken naar de bereidheid van de samenleving om informatie te ontvangen over het onderwerp. Met de start van het herdenkingsjaar, hebben wij rekening gehouden met extra media-aandacht. Dit betekende ook dat we dit jaar specifiek konden focussen op de impact van het initiatief. Door in het communicatieplan eerst de samenleving te analyseren, konden we de kernboodschappen afstemmen op verschillende doelgroepen en toon van de informatiebronnen die zij raadplegen. Daarnaast hebben we verschillende invalshoeken bekeken, zoals de bereiding in het Koninklijk Paleis Amsterdam, de 'road to freedom', het Surinaamse gerecht Heri Heri en de doorwerking van het slavernijverleden. Deze aspecten zijn belicht in een long lead en een short lead persbericht. Ook vonden we het belangrijk om het initiatief visueel onder de aandacht te brengen bij media. Daarom hebben we in samenwerking met het Koninklijk Paleis Amsterdam een persdag georganiseerd in de keuken van het Paleis, waar een deel van het kookproces werd vastgelegd en media de mogelijkheid kregen om vrijwilligers en mede-oprichter Ayra Kip te interviewen. Door het gebruik van verschillende PR kanalen hebben media in alle relevante segmenten gepubliceerd over Free Heri Heri For All waaronder: nationale nieuwsmedia, RTV, Culy- , Amsterdamse- en lifestylemedia, wat zorgde voor regionale en nationale dekking.

De case

1 juli 2023 was de dag dat 150 jaar afschaffing van de trans-Atlantische slavernij werd herdacht en gevierd en markeerde de start van het herdenkingsjaar. In het kader van 150 jaar afschaffing, heeft Koning Willem-Alexander de keuken van het Koninklijk Paleis Amsterdam beschikbaar gesteld voor Free Heri Heri For All, waarin 7,000 heri heri gerechten zijn bereid door 16 topchefs van Afro-Caribische en Surinaamse komaf. Kult&Ace heeft verschillende mediarelaties uitgenodigd om de bereiding van de gerechten in het Koninklijk Paleis Amsterdam vast te leggen. Daarnaast is relevante media opgevolgd naar het uitsturen van een long lead en short lead persbericht. Met onze PR efforts heeft Kult&Ace o.a. exposure kunnen genereren via Hart van Nederland, RTL nieuws, NOS, AD, Harper’s Bazaar, Goedemorgen Nederland, Culy, Trouw en meer landelijke, regionale en lifestyle print en online media titels en radiostations. Door onze PR activiteiten hebben we een totaal bereik van 169M weten te genereren voor Free Heri Heri For All.

www.kultandace.com

www.dutchpr-awards.nl

Dit is een inzending voor de Dutch PR Awards 2024.

Lees alles over de Dutch PR Awards 2024 hier

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

Nominaties Dutch PR Awards 2025

30-08-2025 | 11:14:00
Op deze plaats gaan we alle nominaties voor de Dutch PR Awards 2025 bekendmaken. De namen van de personen en inzendingen linken door naar de ingezonden cases

Dutch PR Awards 2025 - Nee tegen Vapen

11-08-2025 | 09:00:00
Aan HAGENS PR de vraag om een PR-aanpak te creëren die bijdraagt aan de ambitie van de Rijksoverheid om een rook- en nicotinevrije generatie te bereiken

Dutch PR Awards 2025 - Dezelfde pin, niet zo slim

08-08-2025 | 13:44:00
ABN AMRO heeft HAGENS PR gevraagd om een PR-strategie te ontwikkelen die mensen motiveert de code voor hun bankapp (regelmatig) te veranderen

Dutch PR Awards 2025 - STAAT-E-LEKKER

04-08-2025 | 14:49:00
Vraag: hoe zorgen we ervoor dat Nederlanders hun e-bike beter beschermen?

Dutch PR Awards 2025 - easyJet x The Flying Cake

01-08-2025 | 14:10:00
easyJet gave The Romans the assignement to secure an earned editorial coverage for easyJet in Dutch lifestyle media
 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Bata Industrials presenteert internationale merkstrategie

26-09-2025 | 10:03:44
Bata Industrials heeft een wereldwijde merkpositionering gelanceerd onder de slogan Work safe. Live great.

ING start campagne rond verduurzamen woning

26-09-2025 | 09:21:36
De bank wil hiermee laten zien dat energiebesparende maatregelen niet alleen goed zijn voor het milieu, maar ook financieel voordeel kunnen opleveren.

Heinz introduceert Mr. Ridiculously Good in pastasauzecampagne

26-09-2025 | 09:07:00
Samen met VML The Cocktail en het merk Mr. Men Little Miss werd personage Mr. Ridiculously Good bedacht

[Vacatures] Springbok zoekt een Projectmanager Digital Marketing

26-09-2025 | 08:53:00
Springbok is per direct op zoek naar een Projectmanager Digital Marketing - Den Bosch

Bob Koigi: Techreuzen versterken greep op advertentiemarkt

26-09-2025 | 08:51:00
Nieuwe data tonen een industrie die zich concentreert rond drie techgiganten
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Bas Vlugt

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.