[Dutch PR Awards 2024] ACE: Missjourney.ai

Naam Case: Missjourney.ai | Inzender: ACE | Categorie: Non-Profit

Kun jij jouw bureau introduceren?

ACE is een netwerk voor de young & savvy, werkzaam op het snijvlak van cultuur en technologie. De bureaugroep werkt voortdurend aan een geïntegreerd aanbod voor merken, om aansluiting te houden met de hedendaagse cultuur en voorop te lopen in de snel veranderende wereld. ACE is werkzaam vanuit kantoren in Amsterdam, Rotterdam en Utrecht. Merken als ABN Amro, Unilever, Porsche, Samsung en Young Capital, behoren tot het portfolio. 

Wie was de opdrachtgever?

TEDxAmsterdam Women is een krachtig non-profit platform dat de stemmen en verhalen van vrouwen uitlicht en vecht voor een inclusieve en rechtvaardige wereld. En de digitale wereld is hierop geen uitzondering.

Missjourney.ai markeert het begin van het jaarlijkse TEDxWomen-programma dat vrouwen in de technologie een podium biedt, middels talks, workshops, mentorprogramma’s en panels met het thema ‘Decoding the Future’. Dit jaarprogramma streeft naar gelijkheid door het doorbreken van sociale codes.

De briefing en de doelstellingen

Missjourney.ai is gecreëerd als reactie op de groeiende zorgen over bias in AI. De ontwikkelingen gaan ontzettend snel, dus het is tijd om nu in actie te komen en deze nieuwe digitale wereld op de juiste manier vorm te geven. Ons team speelde met de mogelijkheden van bestaande AI platformen en ondervonden dat er vooral stereotiepe witte mannelijke beelden werden gegenereerd bij een CEO, dokter en atleet. Dit werd nóg duidelijk toen dat niet alleen voor professies maar ook voor rollen bleek te gelden als leider, winnaar, mentor en superheld. De doelstelling van de campagne was om het bewustzijn te vergroten voor de gender bias in AI gegenereerde visuals bij AI bouwers en gebruikers.

Inzichten en strategie

We hebben onderzoek uitgevoerd (N=2000) op basis van rollen als leider, superheld, CEO en wetenschapper, met behulp van de 3 belangrijkste AI-generatoren, als DALL-E en Midjourney. Dit toonde aan dat minder dan 20 procent van de output vrouwelijk was. Dit inzicht was het startpunt van Missjourney.ai. We hebben bewust samengewerkt met een divers team, bestaande uit individuen uit verschillende leeftijdsgroepen, disciplines, genders en culturele achtergronden. Dit zorgde voor diversiteit in ons resultaat. We zijn zeer bewust omgegaan met de training van de database, met als doel beelden te genereren die zo inclusief mogelijk waren op basis van geslacht, culturele achtergrond, leeftijd, lichaamstype en huidskleur.

De case

Het project van onderzoek tot eindproduct werd uitgevoerd binnen drie maanden. We hebben een algoritme vertaald naar een gebruiksvriendelijke website-tool waarmee mensen over de hele wereld de-biasing afbeeldingen van krachtige vrouwen kunnen genereren en verspreiden om bij te dragen aan het gesprek. Met een mediabudget van €0 en autoriteit op het thema dankzij partner TEDxAmsterdam Women, hebben we gebruikgemaakt van organisch bereik en momentum van Internationale Vrouwendag.
Met Missjourney.ai hebben we een balans bereikt tussen vorm en functie. We hebben gekozen voor een krachtige vrouwelijke vorm, door middel van kleur, personages en de nadruk op diversiteit, en een hoge functionaliteit. De beelden zijn kwalitatief hoogstaand en we zijn erin geslaagd om een complex thema te vertalen naar een strak ontwerp met de nadruk op interactie met de gebruiker.

www.ace.nl

www.missjourney.ai

Dit is een inzending voor de Dutch PR Awards 2024.

Lees alles over de Dutch PR Awards 2024 en hoe in te sturen hier

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

AI van vandaag is de slechtste van je leven

07-11-2025 | 13:15:00
Tijdens de Dutch PR Awards 2025 houdt Bart Meerdink, directeur bij Beeckestijn Business School, een voordracht over de razendsnelle ontwikkeling van AI

Maarten Molenbeek (Douane Nederland) Woordvoerder van het jaar bij Dutch PR Awards 2025

28-10-2025 | 08:30:00
Maarten Molenbeek is uitgeroepen tot Woordvoerder van het Jaar bij de Dutch PR Awards 2025

Brand Potential wint ZILVER tijdens Dutch PR Awards

24-10-2025 | 09:19:00
Dutch PR Awards 2025 - Brand Potential. Become a Lord or Lady with DFDS

TEAM LEWIS wint ZILVER tijdens Dutch PR Awards

24-10-2025 | 09:15:00
Niets zo mooi als speelgoed van een ander

RAI wint ZILVER tijdens Dutch PR Awards

24-10-2025 | 09:00:00
Van 7 tot en 11 mei vond in RAI Amsterdam het EASL-congres (European Association for the Study of the Liver) plaats
 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

SEA Water positioneert Santa als waterambassadeur

23-12-2025 | 10:55:00
Na jarenlange samenwerking met een wereldwijd frisdrankmerk verruilt Santa Claus zijn vertrouwde rol voor een positie bij SEA Water.

Philips en Prusa lanceren Gen Fix in Praag

22-12-2025 | 15:08:00
Philips heeft samen met Prusa Gen Fix gelanceerd Met het programma leren kinderen en gezinnen praktische reparatievaardigheden via 3D-printen

Rodger Werkhoven: Schadenfreudevrije kerst gewenst, allemaal!

22-12-2025 | 11:54:00
Beeld- en mediatechnoloog Rodger Werkhoven droeg op uitnodiging van OpenAI vanaf ’21 bij aan de ontwikkeling van DALL·E en ’t inbouwen ervan in ChatGPT.

[Vacatures] DPG Media zoekt een Accountmanager Vtwonen

22-12-2025 | 08:16:00
DPG Media is per direct op zoek naar Accountmanager Vtwonen - Amsterdam

Bob Koigi: De ontwikkelingen die 2025 hebben gedefinieerd

19-12-2025 | 12:46:00
AI wordt in rap tempo de bepalende kracht achter de transformatie van marketing­leadership en prioriteiten voor 2026.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Daan Dekkers

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.