[De Winkel] Bas Vlugt: Karwei, Kleverpark Haarlem

De foto waarmee dit stuk opent, is niet genomen Oekraïne maar in Kleverpark in Haarlem, de stad waar ik woon en werk.

Niemand hoeft medelijden met mij te hebben, Kleverpark is een prima wijk. Als je op Funda kijkt voor een huis in onze buurt dan wordt Kleverpark steevast voorafgegaan door een bijvoeglijk naamwoord als geliefde, prachtige, gewilde.

Veel huizen onze wijk zijn gebouwd aan het begin van de 20ste eeuw dus valt er altijd wel wat te klussen. 

Karwei gaf in 2023 18,2 miljoen euro uit aan reclame, minder dan Hornbach (27,7) en Praxis (23,3) maar meer dan Gamma (18,0) - cijfers bruto reclamebestedingen, bron Nielsen.

Die 18,2 miljoen heeft Karwei zo te zien niet gestoken in de aankleding van het terrein waar de doe-het-zelf-winkel staat in mijn buurtje.

Wel een opmerkelijke marketing innovatie; Karwei geeft een geheel nieuwe invulling van het begrip verborgen boodschap. Maar dat terzijde.

Je zou kunnen zeggen dat de Karwei minachting heeft voor de klanten - zo ongeveer het allerergste wat je als retailer kunt doen. Want als je jezelf niet serieus neemt, kunnen jouw klanten jou natuurlijk ook niet serieus nemen.

Aan de andere kant hebben retailers als bouwmarkten een significant locatievoordeel. Zolang ze niet naast elkaar staan natuurlijk en met uitzondering van de doelgroep die in geografische zin gelijke toegang heeft tot meerdere winkels.

Ergo: hoe Karwei zich ook presenteert, ik ga er toch wel naartoe omdat het voor mij op loopafstand is. Alternatief is met de auto naar de Gamma in de Waarderpolder. Ik weet dat ie er zit maar ik kom er nooit.

Voordat je bij ons de Karwei binnenstapt, zie je een gigantisch reclamedoek waarop verf wordt aangeprezen. Dit zou wel eens de reden kunnen zijn dat ik altijd Histor koop en nooit Karwei huismerk verf.

Je zou hier een briljante stuk marketing in kunnen zien natuurlijk maar ik zie er toch vanaf.

Afgelopen zondag kwam ik niet voor verf, ik kwam voor een hele grote gloeilamp. Die had ik eerder bij Karwei gezien. Heel groot, heel mooi en ook heel duur - dat is; 60 piek.

Even op de Karwei website gekeken en ja hoor, daar stond ie, in volle glorie; de Handson LED Giant druppel E27 7W=32W 350LM dimbaar.

En ook nog eens met 30 euro korting. OP = OP.

Dat betekende wel dat nu de lamp minder kostte dan 50 euro de gratis bezorging wegviel. Dus 4,95 euro erbij.

Maar niet als ik de lamp zelf ging halen.

Dus naar de Karwei en daar stond mijn Handson LED Giant druppel E27 7W=32W 350LM dimbaar.

Voor 59,99 euro. 

Wat is dat? Moet ik wel bijzeggen dat deze prijs op een groen stickertje stond geprint, andere lampen hadden overwegend een wit stickertje.

Wat wilde Karwei hier met mij communiceren? De mogelijke antwoorden stapelden zich in rap tempo op:

  • Verrassing! Groen betekent korting maar we zeggen niet hoeveel. Ga snel naar de kassa!
  • Groen! Kijk snel op we website of de app voor de korting!
  • Groen! Scan snel de sticker en zie wat jouw voordeel is!
  • Groen! Koop dit product alleen online met 50% korting! Wil je het dubbele betalen, ga dan door naar de kassa!
  • Groen! Altijd 50% korting. Als je hier vaker komt dan leer je onze codekleuren vanzelf en weet je wat we allemaal voor hoeveel in de aanbieding hebben. Je bent welkom!
  • Groen! Als je op je knieën voor dit product gaat zitten en je neus tegen het stickertje duwt en desnoods jouw leesbril opzet, kun je lezen hoeveel korting we geven!
  • Niets

Ik met de lamp naar de kassa, waar ik zonder zelfs maar mijn ledenpas te laten zien 30 euro korting kreeg. Hoera!

Net voordat ik wil afrekenen, zie ik vanuit mijn ooghoek in 1 van de aanbiedingsbakken een enorme stapel zakken Klusdrop liggen.

Dat vind ik dan heel leuk. Tagline: De beste drop voor elke job!

Dat vind ik dan weer zo goed, daar word ik helemaal blij van.

Bleek thuis tijdens het ophangen van de lamp dat de Klusdrop dropjes ook nog eens in de vorm van hamers, zagen en nijptangen komen. Briljant!

Maar Karwei, laat je niet in slaap sussen door deze vrolijkheid.

Snel naar het Kleverpark; werk aan de winkel! 

www.karwei.nl

Bas Vlugt is oprichter van Marketing Report

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

 

Lees ook:
 

 

Gepubliceerd door: Bas Vlugt

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.