De tijd van gescheiden werelden in marketing is voorbij

Erwin Hendriks (Springbok): Creativiteit zonder technologie is ruis, technologie zonder creativiteit is zielloos

Erwin Hendriks is Technology Director bij Springbok. Hij schrijft een column naar aanleiding van zijn presentatie tijdens de WhitePapers Sessions op het M100 Event op 4 december 2024 in Spant! in Bussum.

Wake up and smell the roses! De tijd van gescheiden werelden in marketing is voorbij. Creatieve teams kunnen zich niet langer verschuilen achter de grote ideeën en digitale marketeers lopen vast op oppervlakkige statistieken. Het lijkt niet langer te sporen en wel hierom: Wie bewust een kunstmatige scheiding tussen creativiteit en technologie in stand houdt, simpelweg omdat het vroeger zo werkte, zet zichzelf buitenspel.

Wake-up call

Dit is geen geleidelijke aanpassing, maar een wake-up call. Kijk naar de wereld, kijk echt, en besef dat consumenten in het wild altijd en overal in contact staan met content, constant scrollend, streamend, en klikkend. 
De crafted printadvertentie of 'spontane' reels verzuipen in een eindeloze stroom van ruis. Veranderen is geen optie meer, maar een noodzaak.

Chaotische stroom van prikkels

Het speelveld is een eindeloze, chaotische stroom van prikkels, waar merken wanhopig schreeuwen om aandacht in een landschap zonder houvast. Alleen bureaus die technologie, data en creativiteit als één geheel benaderen, zullen nog hun weg vinden naar die consument. Wie dat machtig is kan dan weer werken aan het verleiden van deze consument. En dan gaat het niet over eindeloos veel plaatjes maken.

LoRA-modellen en predictive AI

De inzet van generatieve technologieën zoals LoRA-modellen en predictive AI verhogen niet alleen de efficiëntie in de productieketen van marketing, maar leiden ook naar hyper-personalisatie, betere kanaalkeuze met de schaalbaarheid die nodig is om uit de achtergrond te komen.

Geen keuze voor de moderne marketeer

En, laten we nu niet net doen of er ook een keuze is voor de moderne marketeer. Dit is geen kwestie van kiezen tussen vernieuwing en trouw blijven aan de eigen identiteit. Het is het harde onderscheid tussen overleven en irrelevant worden. De wereld zit niet te wachten op complexe transformaties of eindeloze strategische sessies die nergens toe leiden.

It is not the strongest of the species that survives

Nor the most intelligent

It is the one most adaptable to change - Charles Darwin

Merken eisen partners die in actie komen en doorschakelen. Doeners die technologie niet als een lastige, vreemde eend zien, maar als een hefboom naar betere prestaties, snellere uitvoering en samen meer impact maken. De inzet van technologie zoals AI is geen toekomstmuziek meer, het is hier en nu. De vraag is niet óf je het moet inzetten, maar hoe slim je het gebruikt om op te vallen in een verzadigde markt.

Maar laten we één ding helder houden: technologie is nooit een doel op zich. Het is een middel, maar wel een middel dat, mits goed ingezet, de spelregels herschrijft en bepaalt wie relevant blijft en wie verdwijnt in de ruis.

www.springbokagency.com

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

 

Lees ook:

Gepubliceerd door: Bas Vlugt

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.