[Column] Rodger Werkhoven: Moi? DALL•E? ChatGPT? Nee: m'n collega Brian Hirman. Díe is pas écht invloedrijk.

Ik vind het een hele eer om weer genomineerd te zijn voor die lijst van de 100 meest invloedrijke mensen in de Nederlandse bureauwereld. Vorig jaar viel mij die eer voor het eerst ten deel. Toen was ik ook samen met iO’s Brian Hirman, die al jaren wél echt heel invloedrijk is. Hij kan namelijk zomaar geïnteresseerd zijn in je bureau om het van je over te kopen voor iO... Dát heeft pas grote invloed op jou en je collega’s hun carrières. Zelfs op jullie verdere levens, afhankelijk van het soort deal dat jullie maken natuurlijk.

Maar ik? Invloedrijk?

Ikzelf vermoed dat mensen destijds eigenlijk de Generatieve Artificiële Intelligenties DALL•E 2 en ChatGPT 3.5 bedoelden te nomineren met mijn naam. Op beide modellen had/heb ik dan weer wel mijn bescheiden invloed gehad, dus misschien toch... In het voorjaar van 2022 ben ik via een ex-collega expat vriend door OpenAI uitgenodigd om met hem onderdeel uit te maken van hun pre-selected team internationale creatieven, om OpenAI’s developers te helpen hun AI-modellen te alignen, zoals dat in goed Nederlands heet.

[Vul hier jouw te stigmatiseren groep mensen in]

Ik zat toen dagenlang tot diep in de nacht achter mijn computerscherm om de pre-launch alfa- en later betaversies van DALL•E te testen, om met de developers te overleggen over de bias-issues die ik in het model ontdekte, of wat ik anders had gewild aan de user interfaces, bijvoorbeeld welke functionaliteiten ik miste. Dat DALL•E en ChatGPT zo gebruiksvriendelijk en woke zijn, daar ben ik in bescheiden mate dus mede verantwoordelijk voor. Met trots. Dus in die zin beïnvloed ik hoe uw OpenAI-product zich gedraagt. En als dat product invloed heeft op uw workflow, ja, dan ben ik wellicht inderdaad iets van invloed op onze industrie... Bijvoorbeeld elke keer dat ChatGPT u vermaant: "Het is belangrijk om respectvol te blijven ten opzichte van [vul hier jouw te stigmatiseren groep mensen in]. Ik kan geen moppen vertellen die een specifieke groep mensen, inclusief [de door jou te stigmatiseren doelgroep], als [belediging] bestempelen. Als je een andere mop wilt horen of een vraag hebt over iets anders, laat het me dan weten! Ik ben hier om te helpen.

Was ik maar wat invloedrijker…

Ook heb ik me drukgemaakt over de later ingevoerde verdienmodellen... Niet geheel gespeend van eigenbelang heb ik lang betoogd dat alles van OpenAI gratis moest blijven zolang modellen in onderzoeksfase waren... Hetgeen ze tot op de dag van vandaag nog steeds zijn, maar gratis? Ho maar. Was ik maar wat invloedrijker...

Later besloot OpenAI vanwege te snel verdampende dollars (Microsoft had zijn miljarden nog niet toegezegd) DALL•E 2 (ChatGPT bestond nog niet) gereed te maken voor een publieke lancering. Ik discussieerde mee met de developers over de haalbaarheid en eerlijkheid van diverse betaalmodellen. Dat DALL•E 2 toen de eerste 50 beelden gratis genereerde, hadden wij als research-creatieven zo'n beetje afgedwongen bij OpenAI’s verdiendenkers. Niet iedereen binnen ons team had een goede baan als reclameprofessional.

Het stiekeme bijprompten dat Midjourney doet…

Ik was ook alfa- en betatester van de Plugins. En heb heel wat iteraties van ChatGPT Multi Modal met daarin verschillende DALL•E varianten zien komen en gaan, vergezeld van mijn bevindingen. Ik heb altijd fel geageerd – ook op LinkedIn en zeker in mijn keynote presentaties – tegen latent prompting, het stiekeme bijprompten dat Midjourney doet. ChatGPT 4 doet dat ook in het aansturen van DALL•E 3 in ChatGPT +, maar díe kan je vragen te laten zien wat er bijgeprompt is, zodat je ervan leert. Of je eist dat DALL•E 3 letterlijk jouw prompt gebruikt. Is dat 't typisch Nederlandse 'wij zijn nou eenmaal eerlijk, of je dat nou trekt of niet'? Ik weet het niet, maar het is een mate van eerlijkheid die ook het eveneens Amerikaanse Midjourney nog niet biedt, en het Britse Stability AI (van onder andere Stable Diffusion) ook niet.

Marketing Report was er 2022 vroeg bij

Eric-Jan Vis had gehoord dat ik met iets spannends bezig was. Dat ik voor 'een researchlabje DAILY•TOO genaamd' een beeld genererende Artificiële Intelligentie – Open Eye of zoiets dergelijks – testte… Men haalde destijds nog alles door elkaar, OpenAI was tamelijk onbekend in 2022 (!). Ter illustratie: een belangrijke meneer van een Nederlandse Digitale Ontwerp-club die ik niet meer bij naam zal noemen omdat ik ze al wel genoeg geplaagd heb, vond OpenAI’s DALL•E niet interactief genoeg om er iets mee te gaan doen ????. Maar Marketing Reporters Peter Wybenga en Bas Vlugt tijdens die voornamelijk Metaverse-themed Cannes Lions van '22, dus wel. Én Beppie ten Böhmer, de Sam Altman van iO Amsterdam, waar ik vier dagen per week werk, zodat ik nog steeds één dag per week DALL•E en GPT (5 is in training nu) iteraties kan testen voor OpenAI.

De rest is geschiedenis

Nee, voor 2023 zagen de M100-stemmers niet gebeuren dat mijn AI-inspanningen van enige invloed zouden gaan zijn om ’n plekje tussen al die écht invloedrijke M100-bureaumensen te rechtvaardigen. Die meneer van die Nederlandse Digitale Ontwerp-club die ik niet meer bij naam noem, maar DALL•E niet interactief vond, mocht er wel op. Jaloersmakend inderdaad. Ik ben ook maar mens. Al suggereert mijn LinkedIn-profielfoto wellicht anders. Ik zie op de 7e wel of mijn bescheiden inspanningen om OpenAI’s huidige AI-modellen woke en werkend te helpen maken, voor 2024 als invloedrijk beschouwd worden.

Ondertussen heeft OpenAI’s voortbestaan even aan een zijden draadje gehangen

En werd – over invloedrijk gesproken - medeoprichter CEO Sam Altman ontslagen en vervangen – nee, niet door een AI, wél door iemand using AI – en een paar dagen later weer teruggevraagd en aangesteld als CEO. Ik leg het u graag helemaal uit op 7 december tijdens het M100-event in Club Ace, in de Amsterdamse Houthavens. Ik heb overigens voor de vegan optie gekozen. U toch ook?

Rodger Werkhoven is sinds februari 2023 Executive Creative Director bij iO (campus Amsterdam) en was in 2022 full-time betrokken bij de ontwikkeling van OpenAI’s DALL•E, waarvan de uiteindelijke lancering ook weer model stond voor de lancering van ChatGPT, waarvan hij de code- en beeldgenererende Multi Modal-versie testte die OpenAI onlangs lanceerde.

www.iodigital.com

Lees alles over het M100 Event hier

M100 wordt gesponsord door

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

iO voorspelt halvering zoekverkeer door AI in 2028

25-09-2025 | 09:31:00
De groei van AI-gedreven zoekmachines maakt generative engine optimisation (GEO) essentieel.

Vier iO-webinars over AI, martech, onderwijs en development

24-09-2025 | 09:04:00
Dit najaar organiseert iO vier gratis online webinars rond actuele thema’s in marketing, onderwijs en technologie.

Brian Hirman: AI vereist kritische blik in toezicht

23-09-2025 | 05:45:00
Brian Hirman, Group M&A Director en partner bij digital agency iO is per 17 september 2025 benoemd tot lid van de Raad van Commissarissen bij Rabobank Groep. We spreken hem hierover

Rabobank Groep benoemt Brian Hirman in Raad van Commissarissen

18-09-2025 | 09:51:00
De Algemene Ledenraad van Rabobank Groep heeft Brian Hirman per 17 september 2015  benoemd tot lid van de Raad van Commissarissen

[Vacatures] iO zoekt een Marketing Strateeg

15-09-2025 | 08:50:00
iO is per direct op zoek naar Marketing Strateeg - Campus Den Bosch

VfPf kiest iO als technologiepartner primair onderwijs

11-09-2025 | 08:56:56
De samenwerking heeft een looptijd van acht jaar en moet de digitale dienstverlening aan schoolbesturen in het primair onderwijs versterken.

[Vacatures] iO zoekt een Marketplaces Advertising Specialist

09-09-2025 | 08:50:00
iO is per direct op zoek naar Marketplaces Advertising Specialist - Campus Amsterdam

[Vacatures] iO zoekt een Webredacteur (Rijksoverheid)

09-09-2025 | 08:28:00
iO is per direct op zoek naar Webredacteur (Rijksoverheid) - Campus Amsterdam

[Vacatures] iO zoekt een Head of Marketing Operations

09-09-2025 | 08:12:00
iO is per direct op zoek naar Head of Marketing Operations - Campus Eindhoven

[Vacatures] iO zoekt een Marketing Analytics Engineer

26-08-2025 | 10:07:00
iO is per direct op zoek naar Marketing Analytics Engineer - Campus Den Bosch

[Vacatures] iO zoekt een SEO Specialist

26-08-2025 | 09:54:00
iO is per direct op zoek naar SEO Specialist - Campus Amsterdam

[Vacatures] iO zoekt een Senior SEO Specialist

26-08-2025 | 09:43:00
iO is per direct op zoek naar Senior SEO Specialist - Campus Amsterdam

[Vacatures] iO zoekt een Digital Data&Analytics Consultant

11-08-2025 | 09:21:00
iO is per direct op zoek naar Digital Data&Analytics Consultant - Campus Eindhoven

[Vacatures] iO zoekt een Digitaal Strateeg

11-08-2025 | 09:10:00
iO is per direct op zoek naar Digitaal Strateeg - Campus Rotterdam

[Vacatures] iO zoekt een Digital Marketing Domain Lead – Web & Content Management

05-08-2025 | 10:38:00
iO is per direct op zoek naar Digital Marketing Domain Lead – Web & Content Management - Campus Eindhoven


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

GAMMA en VML Amsterdam lanceren duurzaamheidscampagne

25-09-2025 | 15:45:19
GAMMA werkt samen met VML Amsterdam aan een campagne die laat zien hoe eenvoudige aanpassingen in huis kunnen bijdragen aan het besparen van water, energie en geld.

Havas Lemz lanceert campagne tegen femicide

25-09-2025 | 14:53:15
Elke acht dagen wordt in Nederland een vrouw om het leven gebracht, vaak door haar partner of ex-partner.

INDIE Amsterdam ontwikkelt Vader Aarde-campagne Milieudefensie

25-09-2025 | 14:34:00
Milieudefensie wil dat klimaat en de rol van grote vervuilers nadrukkelijker op de politieke agenda komen.

BUUT ontwikkeld met DEPT: strategie, design, experience

25-09-2025 | 10:49:08
ABN AMRO lanceerde begin september BUUT, een bank voor tieners en hun ouders die is ontwikkeld door Tikkie in samenwerking met DEPT.

Joe Public lanceert introductiecampagne voor BUUT

24-09-2025 | 11:24:36
Centraal staat het werken met potjes, waarmee gebruikers eenvoudig budgetten kunnen maken en inzicht krijgen in inkomsten en uitgaven.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Lieselot Berentzen

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.