[Column] Michiel Marsman: Te langzaam, precies goed of te snel? Bijblijven met de pitch shifting-hype van TikTok

Laatst zag ik de nieuwste release van The Weekend op Spotify en wat mij onmiddellijk opviel, is dat er naast de originele radio single er ook een versnelde, een vertraagde en een instrumentale versie tegelijkertijd worden uitgebracht. Zoals we vroeger de club remixen hadden, hebben we nu de versnelde en vertraagde versies. Deze alternatieve versies zijn speciaal bedoeld voor digitale platforms zoals Tik Tok. Vanwege het snelle en energieke karakter van Tik Tok, moet je vaak gelijk de aandacht van de gebruiker trekken. De spanningsboog is kort, ongeduldig, en er is geen tijd voor een lang intro.

Snellere versies van oude nummers is dan ook al een tijd een trend op Tik Tok. Marvin Gay op speed, of Ferrari Horses met driedubbele DRS.

Generation Z kent vaak alleen nog de snelle versies van de nummers die rondvliegen op TikTok. Menig ouder krijgt dan ook vaak een verbaasde blik en een gefronste wenkbrauw bij het laten horen van de originele slome versie.

Maar waarom vinden mensen sneller vaak leuker en beter?

Als je een geluid sneller afspeelt, krijgt het meer vaart. Ook wordt het hoger en dus lichter. In plaats van PAAAAK wordt het pak, BOOOOOEEEEEM wordt boem. Het moment van impact wordt korter en feller. Versnelde versies van muziek krijgen daardoor meer energie en worden lekker puntig. Zodoende grijpen ze sneller je aandacht, nodigen ze meer uit tot bewegen en maken ze je vrolijk. De zang die net wat hoger klinkt, een flitsende trompetlijn. Een kleine glimlach dient zich vaak bij de luisteraar aan.

Langzamere versies van nummers worden veel gebruikt op platforms als Youtube, Instagram en SoundCloud. Ook in kunstprojecten en films worden af en toe vertraagde versies van muziek gebruikt. Als je een geluid langzamer afspeelt wordt het stroperiger. Het wordt het lager en zwaarder. De felle geluiden worden worden zachter en ronder. De muziek wordt daardoor vaak meer dromerig en abstract. Even een moment van bezinning met de ogen dicht.

Met Sizzer hebben we besloten om, naast de gebriefde originele muziek, ook een versnelde, vertraagde en een instrumentale versie te maken voor elk project. Dus vanaf nu zien onze leveringen er als volgt uit: Original - Sped Up - Slowed Down - Instrumental. Dit zodat onze klanten alternatieve versies tot hun beschikking hebben voor toepassingen op de diverse digitale platforms.

Is sneller beter? Trager mooier? Of toch de originele versie? Of zijn ze gewoon anders, maar net zo goed. “Wat denk je zelf, pa?” vroeg mijn dochter Rosa. Ik fronste mijn wenkbrauw, hahahaha, mmmm het hangt ervan af.

Michiel Marsman is ECD bij music agency Sizzer

www.sizzer.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

Dion Holla: Muziek is een strategisch wapen voor merken

28-10-2025 | 09:15:00
Hij vertelde over de manier waarop Sizzer merken helpt om muziek strategisch in te zetten, de rol van AI binnen de industrie

Cannes 2025: Natascha Chamuleau over Snapchat Benelux

17-06-2025 | 08:58:00
New Business Radio zendt een week lang uit vanaf Cannes Lions - het grootste reclamefestival op aarde. Iedere dag ontvangen we toonaangevende gasten uit de wereld van media en marketingcommunicatie.

Cannes 2025: Dion Holla over muziekstrategie bij Sizzer

17-06-2025 | 08:46:00
New Business Radio zendt een week lang uit vanaf Cannes Lions - het grootste reclamefestival op aarde. Iedere dag ontvangen we toonaangevende gasten uit de wereld van media en marketingcommunicatie.

AKQA en TBWA winnen meeste Lampen bij ADCN Awards

18-04-2025 | 12:41:00
Tijdens de 59e editie van de ADCN Awards zijn in Theater Amsterdam de meest opvallende campagnes en concepten uit het afgelopen jaar bekroond

MIMA’s 2025: prijzen voor Dentsu, LePub, Sizzer en oeuvreprijs voor Loek Dikker 

17-04-2025 | 10:10:00
De Music In Media Awards 2025 vormden een feestelijk event, waar componist (en muzikant) Loek Dikker in het zonnetje werd gezet met een Oeuvre MIMA.
 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Joe Public ontwikkel kerstcommercial ALDI met Andy van der Meijde

06-12-2025 | 20:00:00
De door Joe Public ontwikkelde kerstcommercial van ALDI brengt met Andy van der Meijde brengt dit jaar de boodschap Bij ALDI kan je meer kerst vieren.

Hotel L’Amour ontwikelt Jumbo-kerstcommercial a la Dickens

06-12-2025 | 07:45:00
Hotel L’Amour heeft de Jumbo-kerstcommercial ontwikkeld onder de noemer a la Dickens. De boodschap is dat de mooiste kerst die je kunt wensen, met elkaar is en dat kerst niet helemaal perfect hoeft te zijn

TBWA\NEBOKO ontwikkelt kerstwereld-campagne Albert Heijn

06-12-2025 | 05:45:00
TBWA\NEBOKO heeft de kerstcampagne van Albert Heijn ontwikkeld waarin emotie, inspiratie, productaanbod, winkelcommunicatie en digital samenkomen in één herkenbare wereld

Natwerk ontwikkelt campagne ‘t Feest begint bij Gall & Gall

06-12-2025 | 02:08:00
Natwerk heeft de feestdagencampagne van Gall & Gall ontwikkeld onder de noemer ’t Feest begint bij Gall & Gall

TBWA\NEBOKO ontwikkelt Staatsloterij-kerstcommercial: Geef elkaar een beetje geluk

06-12-2025 | 01:52:21
TBWA\NEBOKO heeft de kerstcommercial Geef elkaar een beetje geluk voor de Staatsloterij ontwikkelt. Daarmee wil de Staatsloterij uitstralen dat echt geluk niet in het winnen van grote prijzen zit, maar in de warmte en aandacht die we elkaar geven
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Daan Dekkers

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.