[Column] Michiel Marsman: Te langzaam, precies goed of te snel? Bijblijven met de pitch shifting-hype van TikTok

Laatst zag ik de nieuwste release van The Weekend op Spotify en wat mij onmiddellijk opviel, is dat er naast de originele radio single er ook een versnelde, een vertraagde en een instrumentale versie tegelijkertijd worden uitgebracht. Zoals we vroeger de club remixen hadden, hebben we nu de versnelde en vertraagde versies. Deze alternatieve versies zijn speciaal bedoeld voor digitale platforms zoals Tik Tok. Vanwege het snelle en energieke karakter van Tik Tok, moet je vaak gelijk de aandacht van de gebruiker trekken. De spanningsboog is kort, ongeduldig, en er is geen tijd voor een lang intro.

Snellere versies van oude nummers is dan ook al een tijd een trend op Tik Tok. Marvin Gay op speed, of Ferrari Horses met driedubbele DRS.

Generation Z kent vaak alleen nog de snelle versies van de nummers die rondvliegen op TikTok. Menig ouder krijgt dan ook vaak een verbaasde blik en een gefronste wenkbrauw bij het laten horen van de originele slome versie.

Maar waarom vinden mensen sneller vaak leuker en beter?

Als je een geluid sneller afspeelt, krijgt het meer vaart. Ook wordt het hoger en dus lichter. In plaats van PAAAAK wordt het pak, BOOOOOEEEEEM wordt boem. Het moment van impact wordt korter en feller. Versnelde versies van muziek krijgen daardoor meer energie en worden lekker puntig. Zodoende grijpen ze sneller je aandacht, nodigen ze meer uit tot bewegen en maken ze je vrolijk. De zang die net wat hoger klinkt, een flitsende trompetlijn. Een kleine glimlach dient zich vaak bij de luisteraar aan.

Langzamere versies van nummers worden veel gebruikt op platforms als Youtube, Instagram en SoundCloud. Ook in kunstprojecten en films worden af en toe vertraagde versies van muziek gebruikt. Als je een geluid langzamer afspeelt wordt het stroperiger. Het wordt het lager en zwaarder. De felle geluiden worden worden zachter en ronder. De muziek wordt daardoor vaak meer dromerig en abstract. Even een moment van bezinning met de ogen dicht.

Met Sizzer hebben we besloten om, naast de gebriefde originele muziek, ook een versnelde, vertraagde en een instrumentale versie te maken voor elk project. Dus vanaf nu zien onze leveringen er als volgt uit: Original - Sped Up - Slowed Down - Instrumental. Dit zodat onze klanten alternatieve versies tot hun beschikking hebben voor toepassingen op de diverse digitale platforms.

Is sneller beter? Trager mooier? Of toch de originele versie? Of zijn ze gewoon anders, maar net zo goed. “Wat denk je zelf, pa?” vroeg mijn dochter Rosa. Ik fronste mijn wenkbrauw, hahahaha, mmmm het hangt ervan af.

Michiel Marsman is ECD bij music agency Sizzer

www.sizzer.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

 

Lees ook:

AKQA en TBWA winnen meeste Lampen bij ADCN Awards

18-04-2025 | 12:41:00
Tijdens de 59e editie van de ADCN Awards zijn in Theater Amsterdam de meest opvallende campagnes en concepten uit het afgelopen jaar bekroond

MIMA’s 2025: prijzen voor Dentsu, LePub, Sizzer en oeuvreprijs voor Loek Dikker 

17-04-2025 | 10:10:00
De Music In Media Awards 2025 vormden een feestelijk event, waar componist (en muzikant) Loek Dikker in het zonnetje werd gezet met een Oeuvre MIMA.

Maak een hit van je sonic branding, vergeet de gimmicks

20-02-2025 | 10:51:00
Sander van Maarschalkerweerd (Sizzer), schrijft in deze column over de impact van sonic branding.

Sizzer analyseert de muziektrends in 2025

05-02-2025 | 10:39:00
Sizzer heeft de voorspelling van de muziektrend in 2025 geanalyseerd en één ding valt volgens de researchers op: authenticiteit is de sleutel.

[Column] Mai Jammeh (Sizzer): Changing the Tune, The Power of Female Musicians in Advertising

06-01-2025 | 14:07:00
The more I glanced across the rest of the industry, the harder it was to ignore the scarcity of female voices in music production
 

Gepubliceerd door: Daan Dekkers

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.