[Column] Jerome Kuijken: Is humor meetbaar?

Humor is weer terug in de reclame. Je kunt niet om de woordgrappen heen op de socials. En in Cannes gingen de prijzen weer vaker naar grappige commercials. Is de purposewind een beetje gaan liggen? Of vraagt het politieke klimaat om wat relativering? Het lijkt erop dat er behoefte is om lekker te lachen. En dat komt ons, bij De Speld, goed uit. Humor is tenslotte onze core business. Om onze satire nog beter te maken schakelden we eerder dit jaar het bekende onderzoeksbureau Motivaction in. Over eyeopeners gesproken. Maar daarover later meer. 

Geen wonder dat merken de positieve effecten van humor graag inzetten om hun producten te verkopen. Er zijn zat onderzoeken te vinden die aantonen dat commercials met humor beter blijven hangen. En merken die humor inzetten beter scoren op populariteit en koopintentie. Ook zonder onderzoek te doen kun je stellen dat een reclameblok met een paar hilarische filmpjes erin prettiger is om naar te kijken dan naar een zouteloze opsomming van producteigenschappen of - nog erger - slechte grappen.

Lachen is ook nog eens gezond. Door te lachen komt er endorfine, serotonine en dopamine in de hersenen vrij. Die hebben een kalmerend en pijnstillend effect en zorgen voor een ontspannen houding en een zorgeloos en opgewekt gevoel. En dat schijnt ook nog eens een positief effect op je immuunsysteem te hebben. Daarnaast is samen lachen ook fijn. Het verbindt. Humor, met andere woorden, is XTC zonder de kater. 

Hoewel? Want wat vond jij van de sterblokken tijdens het EK en de Olympische Spelen? Ze werden gedomineerd door Beau van Erven Dorens als mislukte stuntman, een bijdehante dochter met een loserige vader op een all-inclusive resort en een hyperactieve scheidsrechter. Niet alleen op X maar ook in Het Parool werd geklaagd over het niveau: bloedirritant en niet leuk. Zouden de grapjes in deze commercials door AI zijn bedacht? Je hoopt het maar je weet dat het niet zo is. Natuurlijk, sommige dingen worden beter als je ze maar vaak genoeg herhaalt (that’s what she said!). Maar helaas voor Beau is dat niet altijd het geval. 

Maar is humor te meten? En moet je dat eigenlijk wel willen? Een mop uitleggen leverde nog nooit meer lachers op. Humor is een onbewuste reactie op een onverwachte gebeurtenis. Het is authentiek. Persoonlijk. Je vindt iets grappig of niet. Je schiet in de lach of je kijkt meewarig om je heen. Je kunt het niet faken. 

Of iets een slechte of een goede grap is, is moeilijk te onderzoeken. Toen we besloten met Motivaction in zee te gaan was dat ook niet de insteek. Waar we samen wel naar op zoek zijn gegaan is wat het publiek vindt van verschillende vormen van humor. Als je Motivaction een beetje kent, zal het je niet verbazen dat we met hun Mentality model aan de slag zijn gegaan. We gingen zelfs een stap verder. Ben je benieuwd naar wat een sensatiezoeker leuk vindt? Mail me op [email protected] en ik vertel je er alles over.

www.despeld-partners.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

Jerome Kuijken: Bureaucultuur, wat wás je mooi

27-11-2025 | 14:32:00
Ik hoor vakgenoten steeds vaker klagen over een tanende bureaucultuur. Waarom lijkt het zo moeilijk om in deze tijd een hechte club te bouwen? Was dat vroeger anders?

Jerome Kuijken: 5 redenen om te stoppen met haten op awards

04-11-2025 | 09:52:00
Ons vak kent al genoeg mensen die middelmatigheid verdedigen. Laten wij tenminste vieren dat iets een keertje wel goed gelukt is.

Jerome Kuijken: Minder kunst, meer reclame

17-10-2025 | 13:01:00
We zien meer reclame dan ooit, maar steeds minder raakt iets. Geen wonder dat de marges onder druk staan.

De Speld & Partners sluiten zich aan bij de ElevatorBrief van Closed on Monday

02-10-2025 | 07:42:00
De Speld & Partners, het satirische mediaplatform dat dagelijks 12 procent van alle Nederlanders bereikt, bundelt de krachten met Closed on Monday voor de ElevatorBrief

Cannes 2025: Jerome Kuijken & Xumi Heijn

20-06-2025 | 09:06:00
New Business Radio zendt deze week live uit vanaf het Cannes Lions International Festival of Creativity. Iedere dag spreken Bas Vlugt en Peter Wybenga met toonaangevende professionals uit media en marketingcommunicatie.
 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

The Fat Lady Agency of the Year op de BOCA’s 2025

27-11-2025 | 14:17:00
The Fat Lady heeft de titel Agency of the Year gewonnen bij de Belgische BOCA’s 2025. Bij de vierde editie van de BORAs, de Best of Reputations Awards won Whyte Corporate Affairs de titel Agency of the Year. Bij de 34° editie van de BOA’s, de Best of Activation Awards won Happiness Brussels de Agency of the Year Award

Sanne Houterman: Zo bouwt Cheil aan Nongshim in Europa

27-11-2025 | 14:01:23
In dit interview spreken we Sanne Houterman, Strategy Director van Cheil Benelux, over de keuzes achter die samenwerking.

Filmha.ai brengt kerstcommercial volledig tot leven met AI

27-11-2025 | 12:55:00
De studio wil met deze productie laten zien dat technologie een rol kan spelen in het ondersteunen van menselijkheid en emotie.

Anja Froeling: Selmore werkt aan bureau van de toekomst

27-11-2025 | 12:19:00
Froeling vertelt hoe Selmore zijn creatieve fundament behoudt, waarom guiding ideas belangrijker zijn dan ooit en hoe de samenwerking met DotControl moet leiden tot een bureau dat in Nederland nog niet bestaat.

Tien jaar awesome.: creativiteit blijft sterker dan algoritmes

27-11-2025 | 10:31:00
Inmiddels werkt awesome. voor organisaties als ANWB, BOVAG, Picnic, bol. en KNGF.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Saskia van Weert

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.