[Column] Jerome Kuijken: Is humor meetbaar?

Humor is weer terug in de reclame. Je kunt niet om de woordgrappen heen op de socials. En in Cannes gingen de prijzen weer vaker naar grappige commercials. Is de purposewind een beetje gaan liggen? Of vraagt het politieke klimaat om wat relativering? Het lijkt erop dat er behoefte is om lekker te lachen. En dat komt ons, bij De Speld, goed uit. Humor is tenslotte onze core business. Om onze satire nog beter te maken schakelden we eerder dit jaar het bekende onderzoeksbureau Motivaction in. Over eyeopeners gesproken. Maar daarover later meer. 

Geen wonder dat merken de positieve effecten van humor graag inzetten om hun producten te verkopen. Er zijn zat onderzoeken te vinden die aantonen dat commercials met humor beter blijven hangen. En merken die humor inzetten beter scoren op populariteit en koopintentie. Ook zonder onderzoek te doen kun je stellen dat een reclameblok met een paar hilarische filmpjes erin prettiger is om naar te kijken dan naar een zouteloze opsomming van producteigenschappen of - nog erger - slechte grappen.

Lachen is ook nog eens gezond. Door te lachen komt er endorfine, serotonine en dopamine in de hersenen vrij. Die hebben een kalmerend en pijnstillend effect en zorgen voor een ontspannen houding en een zorgeloos en opgewekt gevoel. En dat schijnt ook nog eens een positief effect op je immuunsysteem te hebben. Daarnaast is samen lachen ook fijn. Het verbindt. Humor, met andere woorden, is XTC zonder de kater. 

Hoewel? Want wat vond jij van de sterblokken tijdens het EK en de Olympische Spelen? Ze werden gedomineerd door Beau van Erven Dorens als mislukte stuntman, een bijdehante dochter met een loserige vader op een all-inclusive resort en een hyperactieve scheidsrechter. Niet alleen op X maar ook in Het Parool werd geklaagd over het niveau: bloedirritant en niet leuk. Zouden de grapjes in deze commercials door AI zijn bedacht? Je hoopt het maar je weet dat het niet zo is. Natuurlijk, sommige dingen worden beter als je ze maar vaak genoeg herhaalt (that’s what she said!). Maar helaas voor Beau is dat niet altijd het geval. 

Maar is humor te meten? En moet je dat eigenlijk wel willen? Een mop uitleggen leverde nog nooit meer lachers op. Humor is een onbewuste reactie op een onverwachte gebeurtenis. Het is authentiek. Persoonlijk. Je vindt iets grappig of niet. Je schiet in de lach of je kijkt meewarig om je heen. Je kunt het niet faken. 

Of iets een slechte of een goede grap is, is moeilijk te onderzoeken. Toen we besloten met Motivaction in zee te gaan was dat ook niet de insteek. Waar we samen wel naar op zoek zijn gegaan is wat het publiek vindt van verschillende vormen van humor. Als je Motivaction een beetje kent, zal het je niet verbazen dat we met hun Mentality model aan de slag zijn gegaan. We gingen zelfs een stap verder. Ben je benieuwd naar wat een sensatiezoeker leuk vindt? Mail me op [email protected] en ik vertel je er alles over.

www.despeld-partners.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

De Speld & Partners sluiten zich aan bij de ElevatorBrief van Closed on Monday

02-10-2025 | 07:42:00
De Speld & Partners, het satirische mediaplatform dat dagelijks 12 procent van alle Nederlanders bereikt, bundelt de krachten met Closed on Monday voor de ElevatorBrief

Cannes 2025: Jerome Kuijken & Xumi Heijn

20-06-2025 | 09:06:00
New Business Radio zendt deze week live uit vanaf het Cannes Lions International Festival of Creativity. Iedere dag spreken Bas Vlugt en Peter Wybenga met toonaangevende professionals uit media en marketingcommunicatie.

10 redenen waarom je wél of juist niét naar Cannes moet gaan

16-05-2025 | 12:56:00
De M100: Sommige vakgenoten doen er een beetje ongemakkelijk over, maar ik vind het geweldig dat ik ervoor genomineerd word en in die lijst sta.

AI kan geen grappen maken, dat is technisch onmogelijk

02-04-2025 | 23:16:00
Marketing Report is op bezoek bij De Speld & Partners. We spreken met managing director Jerome Kuijken

Global | De Speld | DEPT | Somention | TBWA | Abovo Maxlead

16-02-2025 | 22:41:00
Marketing Report maakt ieder weekend een selectie van de interessante LinkedIn posts van afgelopen week
 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

ARTIS werkt met UNLIKE aan TikTok-strategie

15-10-2025 | 12:35:54
Met deze samenwerking wil het dierenpark zich duurzaam positioneren op het platform, met content die aansluit bij de leefwereld van jongeren.

Havas Lemz ontwikkelt Doe je Updates-campagne voor EZ

15-10-2025 | 10:02:00
Cybercrime treft inmiddels bijna iedereen. Driekwart van de Nederlanders kreeg het afgelopen jaar te maken met online criminaliteit.

Initiative en Yune winnen geïntegreerde pitch van Makro

14-10-2025 | 17:39:00
Beide bureaus, onderdeel van IPG Mediabrands, worden verantwoordelijk voor het ontwikkelen en uitvoeren van een gezamenlijke media- en creatiestrategie.

The Family ontwikkelt ledenwervingscampagne Follow The Money

14-10-2025 | 17:25:00
De campagne vormt het begin van een grotere serie gericht op ledenwerving en benadrukt dat het platform streeft naar 100.000 leden, het aantal dat nodig is om een krachtig tegenwicht te vormen tegen invloedrijke machtsposities in Nederland.

Dawn maakt merkcampagne voor Exact

14-10-2025 | 10:10:00
In de uitrol positioneert Exact zijn bedrijfssoftware als rustpunt in de hectiek van alledaags werk.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Saskia van Weert

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.