[Bob's World View] Hoe AI en en algoritmes de mediatoekomst zullen vormen

De snelle integratie van AI in de mediawaardeketen heeft de manier waarop merken met consumenten communiceren getransformeerd en markeert het begin van The Algorithmic Era, waarin waardecreatie in de echte wereld verder gaat dan experimenten. Deze dimensies zullen de media in de komende jaren vormgeven.

Dentsu merkt in zijn mediatrendsrapport op dat AI in het komende jaar zal evolueren van potentieel naar daadwerkelijke impact. Storytelling zal doorbreken uit de algoritmische bubbel, en retail zal het medialandschap hervormen.

Dit komt tegelijk met de aankondiging van Plan.Net Group, onderdeel van Serviceplan Group, over de historische lancering van Agentic Services, waarmee klanten toegang krijgen tot nieuwe diensten waarbij AI-agenten autonoom complexe taken uitvoeren die traditioneel door mensen werden uitgevoerd.

Strategische partnerships

WPP kondigde een wereldwijd partnerschap aan met Roblox. Deze samenwerking bouwt voort op meerdere jaren van samenwerking op het gebied van interactieve 3D-merkcontent en advertenties. Het partnerschap helpt agencies en merken om expertise op te bouwen in het benutten van Roblox als mediakanaal.

Hearst US kondigde een contentpartnerschap aan met OpenAI, waarbij de kranten- en tijdschriftinhoud van Hearst US zal worden geïntegreerd in de producten van OpenAI, waardoor het bereik en de bruikbaarheid van beide bedrijven wordt vergroot.

Just Eat Takeaway.com is een wereldwijd partnerschap aangegaan met Rokt, een e-commercebedrijf dat gebruikmaakt van machine learning en AI om de winkelervaring relevanter te maken voor elke klant.

Nielsen kondigde samen met Allen Media Group (AMG) een meerjarige overeenkomst aan voor de publieksmeting van de netwerken en gesyndiceerde bedrijven van Allen, zowel op kabel als digitale platforms.

De drie grote campagnes van de week

World Wildlife Fund UK lanceerde samen met ITV de campagne A Prescription for Nature, waarin wordt benadrukt hoe het verbinden met de natuur mensen kan helpen gedijen. De campagne omvat een tv-advertentie met Dr. Sara Kayat, en WWF heeft een online hub gecreëerd met adviezen om dagelijks de natuur op te zoeken.

Carrefour herlanceert zijn wereldwijde programma Act For Food, waarmee het zijn leiderschap in de voedseltransitie voor iedereen versterkt. Dit programma heeft als doel toegang te bieden tot gezonder en verantwoorder voedsel en plaatst Carrefour in het hart van de huidige ecologische en maatschappelijke uitdagingen. Voor deze herlancering heeft Carrefour samen met Publicis Conseil een internationale campagne gecreëerd, die zal worden uitgerold in zes landen: Frankrijk, Spanje, Italië, België, Polen en Roemenië.

In samenwerking met het populaire live-action kleutermerk Blippi heeft het Dove Self-Esteem Project een serie inclusieve, interactieve en educatieve content uitgebracht. Deze content stimuleert positieve gesprekken over zelfvertrouwen en lichaamsbeeld bij kinderen van 4-6 jaar.

Nieuws over Accounts

Mediaplus kondigt aan dat hij de internationale pitch van Bosch heeft gewonnen. Mediaplus wordt nu verantwoordelijk voor de mediastrategie, planning en inkoop voor tien verschillende bedrijfseenheden van Bosch, verspreid over 38 landen.

Het onafhankelijke marketing- en communicatiebureau FINN Partners is benoemd tot het bureau voor Extreme Hangout, het communityplatform voor klimaatactie, om de zichtbaarheid en impact van hun COP29 aanwezigheid uit te breiden.

Deze week publiceerde Marketing Report een exclusief interview met Carmen Rodriguez, Global Chief Growth Officer bij GUT, over de drijfveren van het agentschap en haar visie op opkomende trends in de sector.

Ten slotte breidt Somention zijn strategische tak uit met twee nieuwe strategen: Dieuwke de Voogd en Bob Koenderman.

Havas in Frankrijk heeft Havas GenUs opgericht, een netwerk dat communicatie-experts met complementaire benaderingen samenbrengt om bedrijven te ondersteunen in hun modeltransformatie.

--

Bob Koigi is chef redacteur van Marketing Report.One.

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

[Marketing Week] Bob Koigi: Ad-bestedingen schieten door 1 biljoen dollar

05-12-2025 | 09:58:31
Merken die investeren in resultaat, bewust innoveren en ontwerpen vóór het algoritme kunnen cultuur, aandacht en media omzetten in duurzaam voordeel.

Bob Koigi: Van AI-hype naar harde besluiten voor CMO’s

28-11-2025 | 11:51:00
AI wordt in rap tempo de bepalende kracht achter de transformatie van marketing­leadership en prioriteiten voor 2026.

Bob Koigi: De opmars van de B2B-influencer

14-11-2025 | 12:32:20
In een gefragmenteerde digitale wereld nemen de pogingen om de aandacht van invloedrijke trendsetters te trekken snel toe.

Bob Koigi: De toekomst is voor de menselijke merken

07-11-2025 | 11:12:15
De toekomst is niet voor de merken met de slimste technologie, maar voor de merken die drie tijdloze menselijke principes begrijpen

Bob Koigi: PR balanceert tussen AI en authenticiteit

24-10-2025 | 11:48:00
De pr-industrie bevindt zich op een kritiek punt en navigeert in een landschap waarin mediagedrag gefragmenteerd is


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Buutvrij for Life creatief bureau voor Week van het Vergeten Kind

09-12-2025 | 10:29:00
Het Vergeten Kind heeft na een bureau-oriëntatie in de zomer, in oktober Buutvrij for Life gekozen als creatief bureau voor de Week van het Vergeten Kind.

[Vacatures] Hearst Netherlands zoekt een Ad Interim Subscriptions Lead

09-12-2025 | 07:14:00
Hearst Netherlands is per direct op zoek naar Ad Interim Subscriptions Lead

JOE pakt kerststress aan met ludieke themadiners

08-12-2025 | 11:18:00
Uit onderzoek van radiozender JOE komt naar voren dat 1 op de 5 luisteraars stress ervaart over de planning van de feestdagen

DEPT ontwikkelt Bijenkorf-campagne feestdagen

08-12-2025 | 09:34:29
DEPT heeft de feestdagen-campagne van de Bijenkorf ontwikkeld en maakt deel uit van de 155-jarige jubileumviering. Die jubileumviering startte tijdens de herfst/wintercampagne

DEPT ontwikkelt kerstcampagne Bol

07-12-2025 | 22:49:00
Het creatieve digitale bureau DEPT heeft voor internetwinkel Bol de kerstcampagne ontwikkeld. Bol duidt die met de gedachte van betekenisvol geven, met cadeaus die ertoe doen
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Daan Dekkers

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.