Bob Goulooze schrijft meest gelezen Marketing Report-column van 2024

In 2024 publiceerde Marketing Report 204 columns. De column Warmte van Bob Goulooze was de meest gelezen.

Bob is een onafhankelijk communicatieconsultant voor creatieve oplossingen.

Top 25 meest gelezencolumns op Marketing Report in 2024

1 | Bob Goulooze: Warmte

Bob Goulooze schrijft meest gelezen Marketing Report column in 20245 februari. We hebben allemaal warmte nodig, zeker in de winter. We weten dat het klimaat sterk verandert en dat we daar gezamenlijk iets aan kunnen doen. Dat vindt de overheid ook. Dus die wil de transitie naar nieuwe schone energie versnellen. Mooi, maar hoe vertel je dat aan de mensen? Al jarenlang horen we: verduurzamen, vergroenen, isoleren, elektrisch rijden. Fossiele brandstoffen uitbannen. Kortom, allemaal zaken die de meesten ook wel willen. Maar hoe... lees verder

2 | Ernst Jan Smids: De oerkracht van ons vak

[Column] Ernst Jan Smids: De oerkracht van ons vak7 februari. Een momentopname van het jaar. En wat voor jaar? Of moet ik zeggen: In wat voor turbulente jaren bewegen we ons al even? Saai is het niet. De Raad Nederlandse Detailhandel zette het op een rijtje. Geopolitiek met de oprukkende Russen, come-back van Trump, haperend China, onzekerheid chip-hofleverancier Taiwan, brandhaard Midden-Oosten en het nieuwe wapenarsenaal in de vorm van grondstoffen, economie en desinformatie... lees verder

3 | Mo Walhof: Perceptie van AI in Marketing door een toekomstig marketeer - een strandbedje

[Column] Mo Walhof: Perceptie van AI in Marketing door een toekomstig marketeer -  een strandbedje1 mei. Ik zit nog aan het begin van mijn marketingcarrière, sterker nog, ik ben nog aan het studeren. Als tweedejaars student Commerciële Economie loop ik momenteel stage bij Incentro Africa in Kenia, waar ik full time mijn hobby van dingetjes mooi verwoorden kan toepassen en ik de fijne kneepjes van het vak marketing kan leren. De eerste twee maanden zitten erop. Ontzettend leuk natuurlijk, ik leer onder andere wat jargon, blogs schrijven, content maken en evenementen organiseren en nog andere dingen op het gebied van marketing en persoonlijke ontwikkeling... lees verder

4 | Jerome Kuijken: In memoriam: Hank Dussen

Jerome Kuijken: In memoriam: Hank Dussen13 februari. Als je maar ver genoeg over de A27 naar het zuiden rijdt zie je het blauwe ANWB-bord vanzelf verschijnen. Afrit 21, direct na het Shell station: Hank Dussen. Toen ik nog bij een middelgroot activatiebureau werkte in Amsterdam-Zuidoost, bedachten een collega - die later een wereldwijde bestseller zou schrijven over een bromvlieg - en ik, een personage met deze naam. We werkten hard en we hadden iets nodig om stoom af te blazen wanneer we een briefing ruk vonden. Tim was copy, dus die had recht van spreken, maar ik was account. Het was mijn taak om ervoor te zorgen dat briefings voldoende inspirerend waren... lees verder

5 | [Budi & Thijs] Reclame is een grote placebo-pil

[Budi & Thijs] Reclame is een grote placebo-pil29 februari. Ha Thijs, als jij een mooi glas rode wijn drinkt, ga jij dan wel eens in een hersenscanner liggen? Alles voor de wetenschap, Thijs. Phil Barden beschrijft in zijn briljante boek Decoded een onderzoek waarbij twee groepen proefpersonen wijn drinken terwijl ze in een hersenscanner lagen. Beide groepen dronken dezelfde wijn, alleen de eerste groep kreeg te horen dat de wijn 10 euro per fles kost. De tweede groep kreeg te horen dat de wijn 80 euro per fles kostte... lees verder 

6 | Bas Vlugt: Agency at Night 2024 Report!

[Column] Bas Vlugt: Agency at Night 2024 Report!17 maart. Op vrijdag 15 maart was de eerste editie van Agency at Night, een feestelijke avond in Rotterdam tijdens welke deelnemende reclamebureaus de deuren openen, geïnspireerd door het al jaren succesvolle AdNight in Amsterdam. Aan deze eerste editie van Agency at Night deden 46 bureaus mee. Marketing Report reisde af naar Rotterdam en bezocht er vier... lees verder

7 | Michiel Frackers: Nvidia gaat Google en Amazon voorbij, uitgerekend in een week vol AI blunders

[Column] Michiel Frackers: Nvidia gaat Google en Amazon voorbij, uitgerekend in een week vol AI blunders25 februari. In de week dat het vlaggenschip van AI, Nvidia, een verdrievoudiging van de omzet bekend maakte en binnen een paar dagen meer waard werd dan Amazon en Google, werden ook de tekortkomingen van AI zichtbaarder dan ooit. Google Gemini bleek bij opvraging van foto’s van een historisch relevante blanke man, onverwacht en ongevraagd een zwarte of Aziatische persoon te genereren. Denk aan Einstein met een afro-kapsel. Helaas verzandde deze blunder snel in een voorspelbare discussie over ongepaste politieke correctheid... lees verder

8 | Sanne Demir (DCVF): Als Mad Men kunnen veranderen, kunnen normale mensen het ook

[Column] Sanne Demir (DCVF): Als Mad Men kunnen veranderen, kunnen normale mensen het ook15 februari. Mijn wat grijzere collega’s komen nog wel eens met verhalen uit die Goede Oude Tijd. Creatieve hoogtijden waarin de marketingbudgetten niet op konden, innovaties die tegenwoordig klassiekers zijn en tomeloze energie waardoor lange werkdagen opgevolgd werden door feesten die nog steeds legendarisch zijn. De tijd die de jongere collega’s slechts uit de serie Mad Men kennen. Ik betrapte mezelf erop dat ik soms kon balen, dat ik die tijd heb gemist. Wat een thrill moet het geweest zijn om die energie mee te maken... lees verder

9 | David de Jong: VodafoneZiggo, KPN, Odido en Delta Fiber zijn blaffende honden die niet bijten

[Column] David de Jong: VodafoneZiggo, KPN, Odido en Delta Fiber zijn blaffende honden die niet bijten23 februari. De telecombedrijven VodafoneZiggo, KPN, Odido en Delta Fiber probeerden een transparante biedingsprocedure voor elkaar te krijgen voor onder meer de live rechten van het Eredivisievoetbal. Ze wilden verhinderen dat opnieuw een langdurig exclusief contract onderhands werd afgesloten tussen The Walt Disney Company en Eredivisie cv. Op zich een begrijpelijk idee. Aangezien er ingewikkelde onderlinge contracten bestaan tussen The Walt Disney Company en Eredivisie cv is het niet simpel daar tussen te komen... lees verder

10 | Christiaan van Betuw en Tom Huijgen (Serviceplan Group): Social Media of Things

[Column] Christiaan van Betuw en Tom Huijgen (Serviceplan Group): Social Media of Things25 maart. Wat als... je koelkast je beter kent dan jij jezelf? Omdat het gegevens verzamelt over de boodschappen die je koopt, de houdbaarheidsdatums bijhoudt, recepten voorstelt op basis van de ingrediënten die je hebt, en zelfs socialemediaberichten creëert over je culinaire avonturen. Zou dat niet handig zijn? Christiaan van Betuw, CEO van Serviceplan Group Netherlands en Tom Huijgen, Social Strategy Director bij Serviceplan Netherlands gingen in gesprek over hoe merken zich kunnen voorbereiden op deze toekomst... lees verder

11| Samuel Borst: Google AI in actie met Search Generative Experience

[Column] Samuel Borst: Google AI in actie met Search Generative Experience26 maart. De enige constante factor binnen SEO is verandering. Het is al lang niet meer hetzelfde acquisitiekanaal, wat het ooit was. SGE gaat onder invloed van AI, de manier waarop we met de Google zoekmachine omgaan onherroepelijk veranderen. Het vergroten van organische zichtbaarheid, websiteverkeer en conversie zoals we het kennen staat aan de vooravond van een ware AI-revolutie met Search Generative Experience (SGE). En ik hoor je denken, Search Generative wat... lees verder

12 | Alfred Verhoeven (Marketing the Rainbow 5) HEMA en de regenboogtompouce

[Column] Alfred Verhoeven (Marketing the Rainbow 5) HEMA en de regenboogtompouce2 augustus. Het is weer Pride-seizoen, wat voor sommige retailers aanleiding is voor Marketing the Rainbow. Wat doen Nederlandse retailers op dit gebied? HEMA doet al sinds 2016 ieder jaar mee met een originele campagne, vaak rondom hun iconische producten en Hollandse imago. Het begon met de inmiddels befaamde rookworst- en tompouce-T-shirts. Dit jaar worden de tompoucen ook weer versierd, terwijl er ook een T-shirt is uitgebracht... lees verder

13 | Somention: #humancore, of hoe het perfecte plaatje op social media verdween

[Buzz] Somention: #humancore, of hoe het perfecte plaatje op social media verdween30 juli. Onder de hashtag #humanbeinghumans #peoplebeingpeople en #humancore op TikTok zijn veel video’s te vinden die echte mensen in hun dagelijks leven laten zien. Humancore is een culturele trend die zich richt op het omarmen van de alledaagse en menselijke aspecten van het leven. Het draait om authenticiteit, eenvoud en een zekere rauwheid van het leven. Het laat de schoonheid zien in gewone, dagelijkse momenten en brengt een gevoel van echtheid en menselijkheid over... lees verder

14 | Bas Vlugt: Dutch Ad Men, het zinkende schip van Fred Kolsteeg

[Recensie] Bas Vlugt: Dutch Ad Men, het zinkende schip van Fred Kolsteeg5 april. Geweldig! Sinds enige tijd ben ik aan het recenseren. Dat is dubbel leuk: je leest relevante boeken over ons vak wat mij als professional verrijkt en ik deel mijn bevindingen op het Marketing Report platform. Wat het effect van dat laatste is, is niet altijd helemaal duidelijk. Na recensies over De Belg van Mark Koster - zowel het boek als de recensie deden stof opwaaien - en Bergen liegen niet van Dorkas Koenen, nu dan Dutch Ad Men van Fred Kolsteeg... lees verder

15 | Alfred Verhoeven (Marketing the Rainbow 11): Het respect van sTarbucks voor de T

[Column] Alfred Verhoeven (Marketing the Rainbow 11): Het respect van sTarbucks voor de T18 november. Op 20 november is het Internationale Transgender Gedenkdag. En dat is ook voor marketeers een punt van aandacht. Ik ontwikkelde binnen mijn onderzoek de klantreis: Representatie –> zichtbaarheid –> normalisering –> tolerantie –> acceptatie –> respect. In de VS gaat de discussie vooral om het gebruik van toiletten, en zien we de laatste tijd een golf van discriminerende, haatgevende wetsvoorstellen opduiken. Én jaarlijks worden een paar honderd transgender personen vermoord. We zijn in Nederland weliswaar een paar stappen verder, maar nog lang niet aangeland bij Respect. Hier kunnen marketing, communicatie en reclame een belangrijke rol spelen... lees verder

16 | Christien van de Sande: Waarom staat digitale inclusie nog niet op de roadmap van 2025!?

[Column]  Christien van de Sande: Waarom staat digitale inclusie nog niet op de roadmap van 2025!?10 december. Vorige week bracht Marketing Report de marketing-top van Nederland samen tijdens het M100-event waar bureaus en grote merken worden geroemd. Een topavond vol met inspirerende ontmoetingen en met voor mij persoonlijk een verrassende plek op #66 in de DigitalAgency100. Geopolitieke en AI-ontwikkelingen domineerden de conversaties. Maar een week later spookt één vraag nog door mijn hoofd: waarom moest ik in elk gesprek nog uitleggen wat digitale toegankelijkheid is... lees verder

17 | Bas Vlugt: Charelle Akihary wint Koffiedik Kijken 2024 met twee vingers in de neus

[Column] Bas Vlugt: Charelle Akihary wint Koffiedik Kijken 2024 met twee vingers in de neus12 januari. Jahoor! Marketing Report is overal en gisteren waren we bij Koffiedik Kijken! Een geweldig event - voor de goede orde; niet door onszelf georganiseerd - op een geweldig moment in het jaar op een geweldige locatie. Hulde en complimenten aan de organisatie van dit monument op de eventkalender. Iedereen was er. Ik zat vooraan, toen ik me omdraaide zag ik dit... lees verder

18 | Rodger Werkhoven: KUNSTRAI 2024 ook een beetje KUNSTR-AI

[Column] Rodger Werkhoven: KUNSTRAI 2024 ook een beetje KUNSTR-AI30 maart. Bezoek je dit weekend de 39ste editie van de Amsterdamse KunstRAI, dan voelt dat helemaal niet zo anders aan als eerdere edities. Toch is deze editie wel degelijk bijzonder. En om meerdere redenen de moeite waard. Zo is er heel bijzonder werk te zien van grote namen die wat mij betreft hun eigen musea verdienen maar die geheel onterecht nog niet hebben... lees verder

19 | Michel van Velde: De kracht van branding - Holland vs The Netherlands in Parijs

[Column] Michel van Velde: De kracht van branding - Holland vs The Netherlands in Parijs13 augustus. Als je de Olympische Spelen in Parijs of recentelijk de UEFA Eurocup hebt bekeken, kun je waarschijnlijk niet anders dan de zee van oranje opmerken. De Nederlandse fans zwaaien trots met hun vlaggen en zingen in koor Holland, Holland! En hier wordt het interessant: hoewel Holland en The Netherlands vaak door zowel Nederlanders als buitenlanders door elkaar worden gebruikt, betekenen ze niet precies hetzelfde... lees verder

20 | Thijs Muller (Havas Media): Het vertrouwen in merken staat op een all time low

[Column] Thijs Muller (Havas Media): Het vertrouwen in merken staat op een all time low18 oktober. Thijs Muller reageert op [Forum] De moderniteit van vandaag zet bureaus onder druk. Hoe nu verder?

Het diepste probleem zit niet zozeer in alle ontwikkelingen maar het feit dat ze nú allemaal samenkomen. Ze versterken elkaar. Negatief. De wereld staat op een kantelpunt die de mensheid in de geschiedenis vaker heeft meegemaakt: kiezen we voor controle, of laten we elkaar meer los en vertrouwen we elkaar? Of net anders: durven we de culturele connectie aan te blijven gaan, over alle leefwerelden heen... lees verder

21 | Christian van Santen: Herstructureert de bureauwereld zichzelf op tijd om te overleven?

[Column] Christian van Santen: Herstructureert de bureauwereld zichzelf op tijd om te overleven?9 april. Wieden+Kennedy Portland, de flagship-vestiging van een van de meest toonaangevende bureaus in de creatieve industrie, heeft recentelijk 20 procent van haar personeel ontslagen in een grote herstructurering. Dat zijn maar liefst 90 personeelsleden op een workforce van 440. Het lijkt duidelijk dat het bureau deze stap heeft genomen om zijn activiteiten af te stemmen op de veranderende behoeften van klanten... lees verder

22 | Bas Vlugt: De Belg van Mark Koster; een juice show

[Recensie] Bas Vlugt: De Belg van Mark Koster; een juice show8 februari. Voor ik deze recensie begin eerst een disclaimer. Marketing Report werkt met tal van sponsors - die noemen wij partners. Mediabedrijven die in het boek De Belg worden beschreven, zoals DPG Media en Mediahuis zijn beide partner van Marketing Report. Dat neemt niet weg dat wij als vakblad voor de media en marketing professionals vrijuit ons journalistieke vak uitoefenen en dat is bij het schrijven van deze recensie niet anders... lees verder

23 | Michiel Frackers: Slimme tips, trucs en hacks voor een beter leven

[Column] Michiel Frackers: Slimme tips, trucs en hacks voor een beter leven8 april. Het is verleidelijk om meegesleurd te worden in nieuws over gadgets, trucs en foefjes die de technologiesector dagelijks over ons uitstort. Daarom richten we onze blik dit keer voorbij de waan van de dag, op zoek naar inzichten die ons leven kunnen verbeteren. Met minder links, maar wel verwijzingen naar langere artikelen, video’s en podcasts: kortom, minder naar meer. Te beginnen met het belangrijkste probleem: hoe besteden we meer tijd aan de belangrijke zaken en spenderen we minder tijd aan onzin... lees verder

24 | RA*W: Als we zo doorgaan, hebben we straks geen creative industrie meer over

[Column] RA*W: Als we zo doorgaan, hebben we straks geen creative industrie meer over14 augustus. Jong talent zorgt ervoor dat de motor van de creatieve industrie kan blijven draaien, dat weet eigenlijk iedereen. Maar wat gebeurt er als er zand in die motor komt? Het antwoord op die vraag ligt helaas voor het oprapen. Dan krijg je namelijk een creatieve industrie waar we op het moment steeds sneller naartoe bewegen. Een creatieve industrie die langzaam afglijdt en waar een vraag ontstaat naar een steeds meer uitstervende functie, een functie die elke zelf-respecterende industrie nodig heeft en aflevert, maar bij ons kennelijk niemand wilt opleiden... lees verder

25 | [AI & Marketing door Patrick Petersen] AI in marketing draait niet om tooltjes

[AI & Marketing door Patrick Petersen] AI in marketing draait niet om tooltjes16 april. De AI-experts vliegen ons om de oren. In veel gevallen zijn het kenners van tools. We zagen een soortgelijk verschijnsel ook bij de opkomst van tools op gebied van sociale media en content marketing. Voor veel digitale marketeers van vandaag wordt Generatieve AI gebruikt om marketingteams aan te vullen of om meer tactische taken uit te voeren die minder menselijke nuance vereisen... lees verder

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

Gepubliceerd door: Bas Vlugt

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.