
[Audify] NMO Luisteronderzoek december 2024: NPO Radio 2 met Top 2000 onverslaanbare marktleider
Audify heeft de december-maandcijfers bekendgemaakt aan de hand van gegevens uit het NMO Luisteronderzoek. Hieruit blijkt dat de luistertijd van radioluisteraars gemiddeld 140,1 minuten per dag bedraagt, een stijging van 9,3 minuten ten opzichte van november 2024 (en bijna 6 minuten meer dan december 2023).
Qmusic en NPO Radio 2
NPO Radio 2 was in december 2024, net als voorgaande jaren, marktleider in alle doelgroepen dankzij de NPO Radio 2 Top 2000. Op 31 december behaalde de zender net geen 50 procent marktaandeel; vanaf 25 december lag het marktaandeel constant boven de 40 procent.
- Doelgroep 13+: 21,1 procent (12,0 procent in november 2024 en 20,3 procent in december 2023).
- Doelgroep 20-49: 23,4 procent (10,4 procent in november 2024 en 22,6 procent in december 2023).
- Doelgroep 25-67: 25,3 procent (14,5 procent in november 2024 en 22,7 procent in december 2023).
Qmusic werd nummer 2 in de commercieel relevante doelgroep 20-49 met 15,1 procent (was 19,5 procent), ondanks programma’s zoals de terugkeer van Marieke Elsinga, Qmusic Fout & Nieuw en Qmusic Het Verboden Woord. In de doelgroep 13+ daalde Qmusic naar 9,5 procent (was 11,6 procent in november 2024). In de doelgroep 25-67 bleef Qmusic stabiel op de derde plek met 11,5 procent (was 11,6 procent in november 2024).
Radio 10 en Radio 538
Radio 10 (Talpa Network) behaalde met de Top 4000 de tweede plek in de doelgroepen 13+ en 25-67.
- Doelgroep 13+: 12,5 procent (6,4 procent in november 2024).
- Doelgroep 20-49: 13,0 procent (8,0 procent in november 2024).
- Doelgroep 25-67: 13,2 procent (6,3 procent in november 2024).
Radio 538 (Talpa Network) daalde naar de zesde plek in de doelgroep 13+ met 6,6 procent (9,5 procent in november 2024).
- Doelgroep 20-49: 9,4 procent (16,5 procent in november 2024).
- Doelgroep 25-67: 7,5 procent (11,1 procent in november 2024).
Sky Radio
Sky Radio The Christmas Station behaalde tijdens de kerstdagen net geen 18 procent marktaandeel, lager dan in 2023.
- Doelgroep 13+: 9,2 procent (7,1 procent in november 2024).
- Doelgroep 20-49: 10,8 procent (7,2 procent in november 2024).
- Doelgroep 25-67: 9,8 procent (7,0 procent in november 2024).
JOE, Radio Veronica, 100% NL en NPO 3FM
- Radio Veronica: 2,5 procent in 13+ (4,5 procent in november 2024).
- JOE: 3,5 procent in 13+ (5,3 procent in november 2024).
- 100% NL: 2,8 procent in 13+ (3,7 procent in november 2024).
- NPO 3FM: 2,6 procent in 13+ (2,0 procent in november 2024).
Online meest gebruikte medium
In december was online luisteren het meest gebruikte medium met 34,2 procent (3,2 procent meer dan november 2024).
- FM: 27,4 procent (-2,5 procent).
- Kabel/IPTV: 15,3 procent (+1,1 procent).
- DAB+: 15,5 procent (-1,8 procent).
Het volledige Audify-maandrapport december 2024 is beschikbaar via de website.
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
Lees ook:
NMO Luistercijfers mei 2025: Qmusic overal marktleider
NMO Luistercijfers april 2025: Qmusic wint opnieuw
[Vacatures] Screenforce en Audify zoeken een Junior Marketing Executive
Audify: 51,1 miljoen euro omzet in Q1 van 2025
Luistertijd stabiel, marktaandelen verschuiven
Gepubliceerd door: David de Jong