[Audify] maandrapport NMO Luisteronderzoek augustus 2024

Audify heeft de augustus-maandcijfers bekendgemaakt aan de hand van cijfers uit het NMO Luisteronderzoek. Daaruit blijkt dat de luistertijd van radioluisteraars met 124,7 minuten per dag ondanks een minuut daling, stabiel is (2,7 minuut minder dan in juni 2024).

Qmusic, NPO Radio 2 en NPO Radio 1

Qmusic is marktleider in alle doelgroepen ondanks marktaandeeldalingen, versloeg opnieuw het radiostation NPO Radio 2. In de doelgroep 13+ bedroeg het marktaandeel 12,1 procent (was 12,3 procent in juli); in de doelgroep 20-49 daalde het marktaandeel naar 20,8 procent (was 20,9 procent in juli) en in de doelgroep 25-67 jarigen daaldehet marktaandeel naar 15,9 procent (was 16,1 procent).

NPO Radio 2 daalde in de doelgroep 13+ naar 11,0 (was 12,1 procent) en in de doelgroep 20-49 daalde het marktaandeel naar 9,7 procent (was 10,2 procent) waarmee de zender op de derde plek blijft. Een vertrek van dj's en de sportzomer is te merken in het resultaat. In de doelgroep 25-67 jarigen daalde het martaandeel fors, naar 12,8 procent (was 14,6 procent), maar blijft wel in deze doelgroep op de tweede plek staan.

Vermeldenswaardig zijn ook de stijgende cijfers van NPO Radio 1 met name dankzij de sportverslaggeving via Radio Tour de France en RadiOlympia. In augustus steeg het 13+ marktaandeel naar 8,9 procent (was 8,6 procent) waarbij deze in de doelgroep 20-49 daalde naar 2,7 procent (was 2,9 procent). Bij de doelgroep 25-67 jarigen was het marktaandeel 6,4 procent (was 6,3 procent) waarmee opnieuw bevestigd is dat de radiozender vooral 50+-ers trekt.

Radio 538 en Radio 10

Radio 538 (van Talpa Network) stijgt in augustus naar 9,5 procent marktaandeel in de doelgroep 13+ (was 9,2 procent en is daarmee opnieuw het derde radiostation van Nederland. In de belangrijke commerciële doelgroep 20-49 jarigen blijft de radiozender met 15,0 procent (was 14,9 procent) op de tweede plek staan. Ook in de doelgroep 25-67 jarigen stijgt Radio 538 met 0,4 procent naar 11,4 procent.

Voor Radio 10 (ook van Talpa Network) gaat de daling door na het vertrek van Gerard Ekdom en Rob van Someren. 7,0 procent haalt de radiozender terwijl het in juli 2024 nog 7,2 procent behaalde. In de doelgroep 20-49 daalde de zender ook met een procent naar 8,3 procent (-0,3 procent). De doelgroep 26-67 luistert net iets meer: 7,0 procent (was 6,8 procent) waarmee didelijk is dat de winst bij de oudere luisteraars te vinden is.

JOE en Radio Veronica

Verder valt op dat JOE (DPG Media) nog steeds door blijft stijgen in marktaandeel: 6,0 procent (was 5,6 procent) bij 13+.  De doelgroep 20-49 stijgt weer met 0,4 procent naar 6,8 procent  en de doelgroep 25-67 6,8 (was 6,4 procent).

Radio Veronica blijft opvallend genoeg stabiel met 3,5 procent 13+-marktaandeel (was 3,4 procent)en bij de doelgroep 20-49 3,1 procent (Was 3,8 procent) is een opvallende daling waarneembaar.  De doelgroep 25-67 is stabiel met 4,2 procent marktaandeel (was 4,1 procent). Mediahuis Radio heeft alles gezet op de komst van Gerard Ekdom, waarvan de maandresultaten in de september-metingen te zien zullen zijn. 

FM opnieuw meest gebruikte medium

FM blijft het best beluisterde medium en daalt naar 33,1 procent (0,3 procent minder). Online beluistering daalt iets aan populariteit naar 29,4 procent Kabel/iptv en dergelijke is gedaald naar 13,0 procent (14,0 procent) en DAB+-beluistering is met 18,1 procent (was 18,0 procent). Overige beluistering waaronder visual radio is gestegen naar 6,5 procent (was 4,4 procent)

Het volledige Audify maandrapport juni 2024 is hier te vinden.

www.audify.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

Dit zijn de genomineerden voor de Audify Awards 2025

30-09-2025 | 09:34:00
De jury keek naar de kracht van geluid, auditieve originaliteit en de manier waarop merk en boodschap elkaar versterken.

Nederlandse mediasector komt met gezamenlijke aanpak politieke reclames

18-09-2025 | 05:00:00
De grote Nederlandse uitgevers, tv- en radiozenders en buitenreclame-exploitanten verenigd in Audify, Magazine Media Associatie (MMA), NDP Nieuwsmedia, Outreach en Screenforce hebben onder de naam politiekereclame.nl een gezamenlijk platform gelanceerd

Audify Awards uitgereikt tijdens Dag van de Audio

05-09-2025 | 09:58:00
Deze prijzen belonen de beste audiocommercials, de meest impactvolle non-spot audioreclames en de audio-ambassadeur van het jaar.

NMO Luistercijfers augustus 2025: NPO Radio 2 13+ marktleider; Qmusic 20-49 en 25-67

03-09-2025 | 23:59:00
Marketing Report heeft de augustus 2025-maandcijfers verkregen uit het NMO Luisteronderzoek. Marketing Report heeft de augustus 2025-maandcijfers verkregen uit het NMO Luisteronderzoek. Hieruit blijkt dat Qmusic in de doelgroepen 20-49 en 25-67 marktleider blijft, maar dat NPO Radio 2 ondanks dalende cijfers in de doelgroep 13+ weer marktleider is

Audify rapporteert 118,0 miljoen euro audioreclame in H1, 2025

28-08-2025 | 16:12:00
De branches Retail, Transport en Telecom & ICT voeren de top drie aan en zijn samen goed voor de helft van de radioreclamebestedingen
 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

ESN en Megawatt zetten in op wereldrecordpoging in Rotterdam

02-10-2025 | 15:44:00
De poging maakt deel uit van de campagne Push Forward en brengt honderd sporters samen voor een gezamenlijke fysieke en mentale uitdaging.

Dentsu lanceert LEGO Party! via SMG Studio

02-10-2025 | 10:56:27
Het project markeert een volgende stap in Dentsu’s investering in gaming als platform waar merken verbinding kunnen maken met een wereldwijd publiek.

ACE maakt AI-campagne voor IAMTORO Amsterdam Boxxxer

02-10-2025 | 09:37:37
De campagne is volledig ontwikkeld met AI in samenwerking met bureau ACE, dat de visuals en video’s realiseerde.

Zuivelhoeve kiest Creative Media Network als bureau

01-10-2025 | 11:24:00
Zuivelhoeve heeft na een bureaukeuze Creative Media Network (CMN) aangesteld voor de ontwikkeling en productie van marketingcampagnes.

Wehkamp kiest na pitch voor Dawn

01-10-2025 | 10:00:00
Wehkamp heeft na een landelijke pitch gekozen voor bureau Dawn. Het resultaat is een merkplatform met de pay-off Altijd Wehkamp. Sinds 1952.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.