Arjan Leest: Cogonez groeit met AI zonder team uit te breiden

[Interview] Hoe Cogonez AI inzet voor contentcreatie, campagnes en duurzame groei

Marketing Report ging op bezoek bij Cogonez in Amsterdam-Noord. Partner en strateeg Arjan Leest vertelde over de toepassing van AI in contentproductie, de samenwerking met Port of Amsterdam en de creatieve kracht van avatars.

In het kantoor van Cogonez, met uitzicht op het IJ, spreekt Arjan Leest open over hoe AI inmiddels een vast onderdeel is van hun creatieve processen. “We gebruiken het niet alleen voor tekst, maar ook voor bewegend beeld, voice-overs, vertalingen en avatars.” Die laatste toepassing – een digitale kloon van jezelf laten praten – is volgens Leest geen toekomstmuziek meer. “Met betaalbare software kun je al een avatar van jezelf maken. Je schrijft een script met behulp van ChatGPT, voert dat in en de avatar presenteert het verhaal alsof jij het bent.”

Leest geeft ook les over AI op hogescholen en merkt daarbij dat studenten vaak denken dat één prompt genoeg is om een goede tekst te genereren. “Ze gebruiken het vooral voor huiswerk, maar begrijpen nog weinig van hoe je er echt iets creatiefs mee maakt. Dat is waar wij ze in meenemen.”

Campagne voor Port of Amsterdam tijdens SAIL

Een recent project waar Cogonez aan werkt, is een campagne voor Port of Amsterdam rondom SAIL, het nautische evenement dat dit jaar in augustus terugkeert. Arjan Leest: “We maken de campagne niet voor SAIL zelf, maar voor Port of Amsterdam, dat als gastheer optreedt. Ze willen laten zien wat hun rol is in de stad en in de haven tijdens het evenement.”

Als creatieve knipoog wordt het logo tijdelijk aangepast. “We voegen het woord SAIL toe aan het bestaande logo, zodat overal – op vlaggen, uitingen en online – zichtbaar is dat de haven zich actief verbindt aan het evenement. Het is een kleine ingreep, maar het geeft een krachtig signaal.”

Slimme inzet van AI geeft ruimte

Hoewel het jaar volgens Leest wat traag op gang kwam, is 2025 goed begonnen. Cogonez werkt met een groeiend aantal klanten en zet sterk in op AI om die groei te faciliteren. Arjan Leest: “Het mooie is dat we kunnen opschalen zonder dat we meteen nieuwe mensen hoeven aan te nemen. Dat geeft veel flexibiliteit en ruimte voor innovatie.”

De inzet van AI betekent niet dat het persoonlijke contact verloren gaat. Integendeel, zegt Leest: “Natuurlijk zouden we dit gesprek ook via avatars kunnen voeren, maar het is veel leuker dat je hier bent. Technologie moet ons werk ondersteunen, niet vervangen.”

Werken in bijzondere tijden

Tot slot reflecteert Leest op de tijdgeest waarin Cogonez opereert. “We zitten midden in een AI-revolutie, tegelijk met een grote duurzaamheidsverschuiving. Het zijn bijzondere tijden – vol uitdagingen, maar ook vol kansen.”

www.cogonez.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




Lees ook:

Cogonez versterkt rol Port of Amsterdam tijdens SAIL 2025

17-09-2025 | 16:31:00
Tijdens SAIL 2025 trok Amsterdam ruim twee en een half miljoen bezoekers en meer dan 10 duizend boten.

Guerrilla-actie van Cogonez zet haven centraal tijdens SAIL

27-08-2025 | 17:26:56
Tijdens de SAIL-in van SAIL Amsterdam 2025 werden bezoekers verrast met een opvallende campagne van Werkenindehaven.amsterdam.

[Forum] Sydney Sweeney has great jeans

07-08-2025 | 13:08:00
Met regelmaat vragen wij bepalende spelers in ons vak in de rubriek [Forum] naar hun mening over actuele onderwerpen. Vandaag is de vraag: Wat vind jij van (de ophef over) de Sydney Sweeney has great jeans campagne Sydney Sweeney has great jeans campagne

Cogonez aan de slag voor Biota Nutri

04-07-2025 | 12:31:00
Biota Nutri heeft communicatiebureau Cogonez geselecteerd als strategisch partner.

Cogonez rebranded Port of Amsterdam voor SAIL Amsterdam

23-06-2025 | 17:28:00
Onder de noemer Port of SAIL Amsterdam laat het havenbedrijf zien hoe het gastvrijheid en betrokkenheid met de stad wil uitdragen.


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Mediahuis Nederland en ANWB lanceren campagne met radiospel voor Wegenwacht

14-11-2025 | 14:12:00
Mediahuis Nederland en de Wegenwacht van de ANWB zijn een samenwerking gestart ten behoeve van de campagne Je hebt pas echt pech als je geen Wegenwacht hebt

Bob Koigi: De opmars van de B2B-influencer

14-11-2025 | 12:32:20
In een gefragmenteerde digitale wereld nemen de pogingen om de aandacht van invloedrijke trendsetters te trekken snel toe.

[Vacatures] Serviceplan Amsterdam zoekt een Customer Journey Director bij Plan.Net

14-11-2025 | 08:36:00
Serviceplan Amsterdam is per direct op zoek naar een Customer Journey Director bij Plan.Net - Amsterdam

TBWA\NEBOKO maakt Sinterklaas-commercial voor Albert Heijn

13-11-2025 | 14:00:00
Albert Heijn bereidt zich voor op het jaarlijkse Sinterklaasfeest en richt zich dit jaar sterk op de traditie van het schoentje zetten.

Inter lanceert INTERISTA met DEPT

13-11-2025 | 11:00:23
Het Nederlandse verfmerk Histor is gestart met Geef kleur aan jouw verhaal, een social-first campagne waarin persoonlijkheid en verhalen worden vertaald naar een eigen verfkleur.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Saskia van Weert

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.