
Aldo Breed (Kiesjefolders) over 2024, 2025 en verwachtingen
We hebben in december maar liefst 200.000 pakketten per week verstuurd en hebben over 2024 voor het eerst winst geboekt
Aldo Breed is oprichter/eigenaar van Kiesjefolders, een concept waarbij consumenten hun eigen interesses voor folders kunnen opgeven om die te ontvangen. We spreken hem over het afgelopen jaar, ontwikkelingen en zijn verwachtingen voor 2025.
Hoe ging het jaar 2024?
We hebben vorig jaar een uitstekend jaar gehad. We hebben in december maar liefst 200.000 pakketten per week verstuurd en hebben over 2024 voor het eerst winst geboekt.
Welke plannen heb je voor 2025?
Natuurlijk zullen we ons weer verder ontwikkelen. De volgende stap voor ons is om met retailers en mediapartijen meer met onze data te gaan doen. Wij kennen de voorkeuren van een grote groep consumenten. In een cookieloze wereld en bij de inzet van retail media is dat dus erg interessant.
Hoe ver wil je nog groeien?
We zien mogelijkheden voor een groei naar 500.000 huishoudens per week. Uiteraard is het belangrijk dat we onze groeiambities goed afstemmen met onze retailers. Voor onze partners PostNL en Nic Oud is een flinke groei geen probleem, zij hebben nu al de capaciteit en zien graag dat we onze ambitie snel gaan realiseren.
Welke innovatieve initiatieven hebben jullie afgelopen jaar ontwikkeld?
Onze papieren folderlezers beseffen zich terdege dat ze ook online moeten kijken om geen aanbieding van hun favoriete retailers te missen. We zijn daarom begin vorig jaar gestart met onze hybride aanpak. Naast dat onze deelnemers wekelijks een papieren folderpakket ontvangen, ontvangen zij ook een digitaal folderpakket met de actuele folders van onze deelnemende retailers. Wij zorgen dus dat ze op zondagmorgen in één keer de digitale folders van al hun favoriete retailers in de mailbox krijgen.
Ons digitale folderpakket is erg populair; er zijn nauwelijks uitschrijvingen en de openingsratio is 40 procent. Al deze data die dit genereert geeft retailers ook weer extra kansen bijvoorbeeld voor hun retail media bereik.
Hoe belangrijk zijn partners voor je?
We vormen met onze partners een coalitie om het folderbereik te innoveren en te verduurzamen.
Onze partner PostNL zorgt ervoor dat iedere folder wordt bezorgd en dus wordt gelezen. Wij hebben geen waste. Veel retailers kijken wel naar de kosten van de drukwerkoplage en van de huis-aan-huis verspreiding maar doordat wij geen waste hebben zijn de werkelijke kosten voor effectief folderbereik bij ons dus veel lager.
Ook bij onze inschrijvingen merken we dat de kwaliteit van de bezorging van PostNL voor veel consumenten het verschil maakt. Het overgrote deel van onze inschrijvers (60 procent) geeft aan alleen via PostNL folders te kunnen ontvangen om dat er lokaal nauwelijks folderbezorging is. PostNL ziet de markt van geadresseerde folderpakketten als een voor hen interessante groeimogelijkheid.
Graag willen we van de plastic verpakking af. Met onze verpakker Nic Oud streven we er naar om de folders in de bedrukte Biosiel te gaan verpakken om het pakket zo ook nog persoonlijker en actueler te maken Biosiel is een100 procent papieren verpakking. Nic Oud is voorloper met dit product en heeft inmiddels de grootste papierverpakkingscapaciteit van Europa.
Je hebt concurrentie van Spotta, een activiteit van Arcis waar ook de huis-aan-huis kranten van Em. De Jong (inclusief BDU) onder vallen. Hoe kijk je aan tegen deze concurrent?
Net als hen zijn we gek op folders dus dat is ons gezamenlijke belang in een steeds digitalere wereld.
Wij richten ons op het effectief bereiken van consumenten met een voorkeur voor papieren folders en ondersteunen de transitie naar online.
Belangrijke ontwikkeling afgelopen jaar was dat de ACM er mee akkoord is gegaan dat Spotta hun geadresseerde folderpakket Folderkiezer met hun eigen netwerk mag bezorgen. Voor folderliefhebbers waar de standaard folderbezorging niet goed functioneert zijn wij nu veelal de enige optie door onze bezorging met PostNL.
Mediahuis Groep is ook actief in jouw segment. Hoe kijk je tegen hun aan?
Mediahuis is voor ons geen concurrent maar een partner. Ook het afgelopen jaar hebben we in een aantal projecten succesvol samengewerkt. Op het gebied van data zijn er voor beide partijen interessante kansen.
Door de samenwerking met onze partners blijven we het folderbereik verder innoveren. In plaats van met hagel schieten willen we graag dat folderaars consumenten persoonlijker, hybride en goedkoper bereiken.
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
Lees ook:
Kiesjefolders: profiteer van hybride aanpak, combineer papier en digitaal
[Column] Aldo Breed: De onweerstaanbare aantrekkingskracht van het woud aan aanbiedingen
Wavemaker wint Cross Media Innovatie 2022 met Awareness Impact Tool
Consumenten willen geen ongerichte verspreiding reclamedrukwerk, gerichte reclame wel welkom
[Interview] Aldo Breed: Kiesjefolders combineert data en media om consumenten gerichter te bereiken
Gepubliceerd door: David de Jong