
AKQA en TBWA winnen meeste Lampen bij ADCN Awards
Tijdens de 59e editie van de ADCN Awards zijn in Theater Amsterdam de meest opvallende campagnes en concepten uit het afgelopen jaar bekroond. AKQA en TBWA gingen ieder met vijf Lampen naar huis. De Grand Prix werd toegekend aan AKQA voor Pink Chip, een campagne voor DEGIRO en UN Women NL. De Members Award ging naar Happiness Amsterdam voor het werk Niets zo leuk als speelgoed van een ander voor Marktplaats.
De prijsuitreiking werd gepresenteerd door Quinty Misiedjan en Stijn de Vries. In totaal werden er 63 Lampen uitgereikt, verdeeld over Advertising, Craft, Design en Next.
Campagnes met maatschappelijke en creatieve insteek
TBWA\NEBOKO won drie van zijn vijf Lampen met de campagne Het Telefoonboekje voor Odido, waarin kinderen worden aangespoord om meer te lezen. Het project kreeg onder meer erkenning in de categorieën Activations & Brand PR en Entertainment.
ACE viel op met BOOMER Energy Drink, een fictieve energiedrank voor YoungCapital. Deze campagne werd beloond met tweemaal goud en een zilveren Lamp.
Grand Prix voor Pink Chip van AKQA
De hoogste onderscheiding, de Grand Prix, ging naar Pink Chip van AKQA. Deze beursindex volgt de prestaties van bedrijven met vrouwelijk leiderschap en werd bekroond in vier verschillende categorieën, waaronder Strategie en Social Design.
De Members Award ging naar Niets zo leuk als speelgoed van een ander, dat zilver won in de categorie Integrated en brons in Film.
Lars Evers, medeoprichter van Happiness Amsterdam: “Dit werk is een bewijs van hoe een simpel inzicht, goed gebracht, impact kan hebben."
Jong talent en bijzondere producties beloond
De Future Student Award ging naar het project Kijk Vooruit, gemaakt door studenten van Fontys Eindhoven. Zij ontvingen een bronzen Lamp voor hun maatschappelijk gerichte werk.
Het project Driving Round Looking for Unknown van regisseursduo Simon Becks en Folkert Verdoorn viel op in meerdere disciplines, met goud in de categorieën Cinematografie, Passion Project en Production Design (Talent).
Selectie uit 560 inzendingen
Uit in totaal 560 inzendingen werden 200 finalisten geselecteerd. Hiervan ontvingen 63 inzendingen een Lamp: 33 brons, 21 zilver en 8 goud. Opvallend was de hoge score in de discipline Next, waarin toekomstgerichte creativiteit centraal staat.
Winnaars ADCN Awards 2025
Grand Prix
- Pink Chip – DEGIRO & UN Women NL – AKQA Amsterdam
Members Award
- Niets zo leuk als speelgoed van een ander – Marktplaats – Happiness Amsterdam
Advertising
Activations & Brand PR
- Bronze: Het Telefoonboekje – Odido – TBWA\NEBOKO
- Bronze: Smells Like McDonald’s – McDonald’s Nederland – TBWA\NEBOKO
Digital
- Bronze: Racing Offers – ANWB – Fitzroy
- Bronze: ShotControl – Samsung – Cheil Benelux
Direct
- Silver: Het Telefoonboekje – Odido – TBWA\NEBOKO
Entertainment
- Silver: #ModTheVeg – Knorr – The Invaders
- Silver: Eerlijk Waar?! – Consumentenbond – N=5
- Bronze: Het Telefoonboekje – Odido – TBWA\NEBOKO
- Bronze: Polaroid 101 – Polaroid – rubenpaulruben
Film
- Gold: BOOMER Energy Drink – YoungCapital – ACE
- Silver: Made for more – Hennessy – Wieden+Kennedy
- Bronze: Niets zo leuk als speelgoed van een ander – Marktplaats – Happiness Amsterdam
Influencer & Brand Partnerships
- Silver: Droomruil - Porsche - Dentsu Creative
Integrated
- Gold: BOOMER Energy Drink – YoungCapital – ACE
- Silver: Niets zo leuk als speelgoed van een ander – Marktplaats – Happiness Amsterdam
- Bronze: Bonvol geefredenen – Nationale Bioscoopbon – Selmore
Outdoor
- Bronze: Student - Ben - TBWA\NEBOKO
Radio
- Silver: Voor je het weet ben je op vakantie - de VakantieDiscounter - INDIE Amsterdam
Social Content
- Bronze: Kill de Smaak - STËLZ
- Bronze: Sappige Tijden - HEMA - GoSpooky
Strategy
- Silver: Pink Chip - DEGIRO & UN Women NL - AKQA Amsterdam
Craft
Animation & Motion Design
- Bronze: Laat de natuur leven - Natuurmonumenten - ACE, Jasper Kuipers, Fleur Sophie de Boer, Zaou Vaughn
- Bronze: Whamster - Albert Heijn - Ambassadors
Art Direction
- Silver: Too Many - Vinted - Wolfstreet MassiveMusic
Audio Editing & Sound Design
- Bronze: Kuipers en de Kosmos - BNR Nieuwsradio / Quest - Gijs Friesen, Connor Clerx
Cinematography
- Gold: Driving Round Looking for Unknown – Cero Ismael – 100%
- Silver: Moves You – Rijksmuseum – Bonkers United
Copy
- Silver: Nooit meer gewoon - Jean Bâton - Wilbert Leering & Paul Bakker, Howdy Amsterdam x All Heads on Deck
- Bronze: CobraCode - NVVH & NVPC - Dobuntu
- Bronze: Zullen we iets leukers gaan doen met die ton op de bank? - BridgeFund - Ceci n’est pas un bureau
Film Direction
- Silver: Big Spender - ABN AMRO - Sharif Abd el Mawla, Bonkers United
Illustration & Typography
- Bronze: Eerlijk Waar?! Episode 3 – Locksmith - Consumentenbond - N=5, Illustration Zone
- Bronze: Wet seksuele misdrijven - Ministerie van Justitie & Veiligheid - Nipples’ Paradise, Artbox, Havas Lemz
Music
- Silver: Bloed, Zweet en Tranen – WOMEN Inc. – The Family Amsterdam
- Silver: BOOMER Energy Drink – YoungCapital – ACE
- Bronze: Typical German – adidas – Sizzer
Production Design
- Silver: Group Session - OFFF Festival - Studio Mals
Synthography
- Bronze: Beauty - Dove - Monks
Visual Effects
- Bronze: Whamster - Albert Heijn - Ambassadors
Design
Branding
- Silver: Branding a meditative innovation - INTO - Studio Dumbar/DEPT
- Silver: MSI 24, League of Legends - Riot Games - Studio Dumbar/DEPT
- Bronze: Jeugdtheater Hofplein - Jeugdtheater Hofplein - studio de Ronners
Graphic
- Bronze: Alles außer flach - Nederlands Letterenfonds en Flanders Literature - studio de Ronners
- Bronze: Manifiesto Del Agua - Sanne Derks - Studio another Day
Packaging & Product
- Silver - Etched Denim - G-STAR - Longstoryshort
Social Design
- Gold: Pink Chip – DEGIRO & UN Women NL – AKQA Amsterdam
- Silver: Sitdown Café – HandicapNL – Buutvrij for life
- Bronze: Op Die Fiets – de plannenmannen
UI/UX & Gaming
- Bronze: Collection Online - Rijksmuseum - Fabrique
Next
Impact
- Gold: Pink Chip – DEGIRO & UN Women NL – AKQA Amsterdam
- Bronze: Beauty - Dove - Monks
- Bronze: Zonnebrandcrème op de kaart - Zilveren Kruis - Natwerk
Innovation
- Silver: Pink Chip - DEGIRO & UN Women NL - AKQA Amsterdam
- Bronze: ShotControl - Samsung Electronics Benelux - Cheil Benelux
Passion Project
- Gold: Driving Round Looking for Unknown – Cero Ismael - Simon Becks & Folkert Verdoorn – 100%
- Bronze: Allez Hop - Teddy Cherim, Pink Rabbit Graniet Film
- Bronze: Group Session - OFFF Festival - Studio Mals
Student
- Bronze: Kijk Vooruit – Cheyenna Op ’t Root, Mayke Verberne, Jop Nijsen, Evi Vereijken – Fontys Eindhoven
Talent - Production Design
- Gold: DRIVING ROUND LOOKING FOR UNKNOWN - Cero Ismael - Kino Haverkorn
Talent - Young Directors
- Silver: Fathers Are Sons Too - Sammy Shefa Idris - Lisa Hagenbeek, Jip Schutte, Soda Films
- Bronze: DRIVING ROUND LOOKING FOR UNKNOWN - Cero Ismael - Simon Becks & Folkert Verdoorn – 100%
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
Esther Overmars neemt plaats in hoofdjury Effie Awards
Winnaars SMA Awards bekendgemaakt
Dentsu Creative, Hotel L’Amour en TBWA\NEBOKO op shortlist SAN Bureau van het Jaar 2024
Cannes Lions maakt samenstelling jury 2025 bekend
Finalisten SMA Awards 2024 bekendgemaakt
Gepubliceerd door: Daan Dekkers