AKQA en TBWA winnen meeste Lampen bij ADCN Awards

Tijdens de 59e editie van de ADCN Awards zijn in Theater Amsterdam de meest opvallende campagnes en concepten uit het afgelopen jaar bekroond. AKQA en TBWA gingen ieder met vijf Lampen naar huis. De Grand Prix werd toegekend aan AKQA voor Pink Chip, een campagne voor DEGIRO en UN Women NL. De Members Award ging naar Happiness Amsterdam voor het werk Niets zo leuk als speelgoed van een ander voor Marktplaats.

De prijsuitreiking werd gepresenteerd door Quinty Misiedjan en Stijn de Vries. In totaal werden er 63 Lampen uitgereikt, verdeeld over Advertising, Craft, Design en Next.

Campagnes met maatschappelijke en creatieve insteek

TBWA\NEBOKO won drie van zijn vijf Lampen met de campagne Het Telefoonboekje voor Odido, waarin kinderen worden aangespoord om meer te lezen. Het project kreeg onder meer erkenning in de categorieën Activations & Brand PR en Entertainment.

ACE viel op met BOOMER Energy Drink, een fictieve energiedrank voor YoungCapital. Deze campagne werd beloond met tweemaal goud en een zilveren Lamp.

Grand Prix voor Pink Chip van AKQA

De hoogste onderscheiding, de Grand Prix, ging naar Pink Chip van AKQA. Deze beursindex volgt de prestaties van bedrijven met vrouwelijk leiderschap en werd bekroond in vier verschillende categorieën, waaronder Strategie en Social Design.

De Members Award ging naar Niets zo leuk als speelgoed van een ander, dat zilver won in de categorie Integrated en brons in Film.

Lars Evers, medeoprichter van Happiness Amsterdam: “Dit werk is een bewijs van hoe een simpel inzicht, goed gebracht, impact kan hebben."

Jong talent en bijzondere producties beloond

De Future Student Award ging naar het project Kijk Vooruit, gemaakt door studenten van Fontys Eindhoven. Zij ontvingen een bronzen Lamp voor hun maatschappelijk gerichte werk.

Het project Driving Round Looking for Unknown van regisseursduo Simon Becks en Folkert Verdoorn viel op in meerdere disciplines, met goud in de categorieën Cinematografie, Passion Project en Production Design (Talent).

Selectie uit 560 inzendingen

Uit in totaal 560 inzendingen werden 200 finalisten geselecteerd. Hiervan ontvingen 63 inzendingen een Lamp: 33 brons, 21 zilver en 8 goud. Opvallend was de hoge score in de discipline Next, waarin toekomstgerichte creativiteit centraal staat.

Winnaars ADCN Awards 2025

Grand Prix

  • Pink Chip – DEGIRO & UN Women NL – AKQA Amsterdam

Members Award

  • Niets zo leuk als speelgoed van een ander – Marktplaats – Happiness Amsterdam

Advertising

Activations & Brand PR

  • Bronze: Het Telefoonboekje – Odido – TBWA\NEBOKO
  • Bronze: Smells Like McDonald’s – McDonald’s Nederland – TBWA\NEBOKO

Digital

  • Bronze: Racing Offers – ANWB – Fitzroy
  • Bronze: ShotControl – Samsung – Cheil Benelux

Direct

  • Silver: Het Telefoonboekje – Odido – TBWA\NEBOKO

Entertainment

  • Silver: #ModTheVeg – Knorr – The Invaders
  • Silver: Eerlijk Waar?! – Consumentenbond – N=5
  • Bronze: Het Telefoonboekje – Odido – TBWA\NEBOKO
  • Bronze: Polaroid 101 – Polaroid – rubenpaulruben

Film

  • Gold: BOOMER Energy Drink – YoungCapital – ACE
  • Silver: Made for more – Hennessy – Wieden+Kennedy
  • Bronze: Niets zo leuk als speelgoed van een ander – Marktplaats – Happiness Amsterdam

Influencer & Brand Partnerships

  • Silver: Droomruil - Porsche - Dentsu Creative

Integrated

  • Gold: BOOMER Energy Drink – YoungCapital – ACE
  • Silver: Niets zo leuk als speelgoed van een ander – Marktplaats – Happiness Amsterdam
  • Bronze: Bonvol geefredenen – Nationale Bioscoopbon – Selmore

Outdoor

  • Bronze: Student - Ben - TBWA\NEBOKO

Radio

  • Silver: Voor je het weet ben je op vakantie - de VakantieDiscounter - INDIE Amsterdam

Social Content

  • Bronze: Kill de Smaak - STËLZ   
  • Bronze: Sappige Tijden - HEMA - GoSpooky

Strategy

  • Silver: Pink Chip - DEGIRO & UN Women NL - AKQA Amsterdam

Craft

Animation & Motion Design

  • Bronze: Laat de natuur leven - Natuurmonumenten - ACE, Jasper Kuipers, Fleur Sophie de Boer, Zaou Vaughn
  • Bronze: Whamster - Albert Heijn - Ambassadors

Art Direction

  • Silver: Too Many - Vinted - Wolfstreet MassiveMusic

Audio Editing & Sound Design

  • Bronze: Kuipers en de Kosmos - BNR Nieuwsradio / Quest - Gijs Friesen, Connor Clerx

Cinematography

  • Gold: Driving Round Looking for Unknown – Cero Ismael – 100%
  • Silver: Moves You – Rijksmuseum – Bonkers United

Copy

  • Silver: Nooit meer gewoon - Jean Bâton - Wilbert Leering & Paul Bakker, Howdy Amsterdam x All Heads on Deck
  • Bronze: CobraCode - NVVH & NVPC - Dobuntu
  • Bronze: Zullen we iets leukers gaan doen met die ton op de bank? - BridgeFund - Ceci n’est pas un bureau

Film Direction

  • Silver: Big Spender - ABN AMRO - Sharif Abd el Mawla, Bonkers United

Illustration & Typography

  • Bronze: Eerlijk Waar?! Episode 3 – Locksmith - Consumentenbond - N=5, Illustration Zone
  • Bronze: Wet seksuele misdrijven - Ministerie van Justitie & Veiligheid - Nipples’ Paradise, Artbox, Havas Lemz

Music

  • Silver: Bloed, Zweet en Tranen – WOMEN Inc. – The Family Amsterdam
  • Silver: BOOMER Energy Drink – YoungCapital – ACE
  • Bronze: Typical German – adidas – Sizzer

Production Design

  • Silver: Group Session - OFFF Festival - Studio Mals

Synthography

  • Bronze: Beauty - Dove - Monks

Visual Effects

  • Bronze: Whamster - Albert Heijn - Ambassadors

Design

Branding

  • Silver: Branding a meditative innovation - INTO - Studio Dumbar/DEPT
  • Silver: MSI 24, League of Legends - Riot Games - Studio Dumbar/DEPT
  • Bronze: Jeugdtheater Hofplein - Jeugdtheater Hofplein - studio de Ronners

Graphic

  • Bronze: Alles außer flach - Nederlands Letterenfonds en Flanders Literature - studio de Ronners
  • Bronze: Manifiesto Del Agua - Sanne Derks - Studio another Day

Packaging & Product

  • Silver - Etched Denim - G-STAR - Longstoryshort

Social Design

  • Gold: Pink Chip – DEGIRO & UN Women NL – AKQA Amsterdam
  • Silver: Sitdown Café – HandicapNL – Buutvrij for life
  • Bronze: Op Die Fiets – de plannenmannen

UI/UX & Gaming

  • Bronze: Collection Online - Rijksmuseum - Fabrique

Next

Impact

  • Gold: Pink Chip – DEGIRO & UN Women NL – AKQA Amsterdam
  • Bronze: Beauty - Dove - Monks
  • Bronze: Zonnebrandcrème op de kaart - Zilveren Kruis - Natwerk

Innovation

  • Silver: Pink Chip - DEGIRO & UN Women NL - AKQA Amsterdam
  • Bronze: ShotControl - Samsung Electronics Benelux - Cheil Benelux

Passion Project

  • Gold: Driving Round Looking for Unknown – Cero Ismael - Simon Becks & Folkert Verdoorn – 100%
  • Bronze: Allez Hop - Teddy Cherim, Pink Rabbit Graniet Film
  • Bronze: Group Session - OFFF Festival - Studio Mals

Student

  • Bronze: Kijk Vooruit – Cheyenna Op ’t Root, Mayke Verberne, Jop Nijsen, Evi Vereijken – Fontys Eindhoven

Talent - Production Design

  • Gold: DRIVING ROUND LOOKING FOR UNKNOWN - Cero Ismael - Kino Haverkorn

Talent - Young Directors

  • Silver: Fathers Are Sons Too - Sammy Shefa Idris - Lisa Hagenbeek, Jip Schutte, Soda Films
  • Bronze: DRIVING ROUND LOOKING FOR UNKNOWN - Cero Ismael - Simon Becks & Folkert Verdoorn – 100%

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




Lees ook:

ICMA 2025 - AXE Fine Fragrance

07-10-2025 | 11:39:27
Voor de lancering van AXE Fine Fragrance in Nederland kozen we voor een radicale aanpak: 100% paid, 0% organic.

ICMA 2025 - Melkmeisje tussen de boeken

07-10-2025 | 11:06:40
Voor 1 april 2025 bedacht het Rijksmuseum een online grap die inspeelde op zowel de collectie als de beleving van het museumgebouw.

Stichting ALS, Boldking, Albert Heijn en Michel Tiggelman winnen bij Audify Awards

03-10-2025 | 22:25:00
Stichting ALS, Boldking en Albert Heijn winnen bij Audify Awards; Michel Tiggelman (Randstad) is Audio-ambassadeur 2025

Winnaars DOOH Challenge 2025 bekendgemaakt

03-10-2025 | 09:38:00
RA*W en Bauer Media Outdoor hebben de winnaars van de DOOH Challenge 2025 bekendgemaakt. Onder het thema Unlock the NextGen kregen studenten en starters de opdracht

ICMA 2025 - ABN AMRO | Nu voor later

30-09-2025 | 09:13:09
ABN AMRO vroeg ons om bewustwording te creëren rond de financiële opvoeding van kinderen en ouders te voorzien van praktische tips


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Europese steden decor voor OOH-campagne Lynk & Co 08

07-10-2025 | 16:39:48
Met de 08 wil Lynk & Co het segment van plug-in hybrides verder ontwikkelen

Alfred lanceert campagne met dames van Van Dobben

07-10-2025 | 11:28:00
Alfred en OnSocial hebben een merkcampagne ontwikkeld voor croquetmerk Van Dobben, waarin de dames uit de iconische Amsterdamse Eetsalon centraal staan

Havas Lemz ontwikkelt CHECK-campagne voor Dienst Toeslagen

07-10-2025 | 10:38:00
Dienst Toeslagen start een campagne die mensen aanmoedigt hun toeslagen aan te passen bij veranderingen in hun leven

team5pm en fonQ lanceren campagne rond woonstijl

07-10-2025 | 10:21:00
Online woonwinkel fonQ lanceert een online campagne, ontwikkeld in samenwerking met team5pm, die Nederlanders aanzet hun eigen woonstijl te ontdekken.

Cheil Benelux ontwikkelt campagne voor D66

07-10-2025 | 09:30:00
Centraal staat het thema ruimte: ruimte voor vrijheid, vooruitgang, het klimaat en voor elkaar.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Daan Dekkers

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.