Airborne produceert podcastreeks over roofkunst voor Nationaal Holocaustmuseum

Op 31 mei 2024 opent het Joods Cultureel Kwartier de tentoonstelling Beroofd, die ingaat op de onteigening van Joodse eigendommen tijdens de Tweede Wereldoorlog. Centraal in de tentoonstelling staan persoonlijke verhalen, waaronder dat van Max Amichai Heppner. Zijn verhaal vormt de basis voor de vierdelige podcastserie De verdwenen collectie Heppner, die tegelijkertijd met de tentoonstelling verschijnt.

Als 7-jarig jongetje is de Joodse Max getuige van hoe de Duitsers tijdens de bezetting kunstwerken roven van zijn vader, die zijn brood verdient als kunsthandelaar in Amsterdam. Tijdens de oorlog duikt Max samen met zijn ouders onder, en weet zo de oorlog te overleven. Na de oorlog begint een lange zoektocht naar de verdwenen schilderijen, een zoektocht die voor de inmiddels 90-jarige Max nog altijd niet is afgesloten. Het gaat daarbij in de eerste plaats om morele genoegdoening.  

Kil en weinig begripvol

In de vierdelige serie probeert podcastmaker Marieke de Veer een spoor van de werken te vinden. Haar zoektocht schetst het decor waartegen de roof zich afspeelt en de systematische wijze waarop de nazi’s te werk gaan. Daarbij maakt de reeks inzichtelijk hoe er in naoorlogs Nederland wordt omgegaan met geroofd kunstbezit: veelal kil en weinig begripvol. 

Tijdens haar zoektocht leert Marieke ook Max zelf steeds beter kennen. Ze belt veelvuldig met deze inmiddels 90-jarige, die vanaf zijn tienerjaren in de Verenigde Staten woont. Welke herinneringen heeft hij aan de periode van de roof? Welke betekenis heeft De verdwenen collectie Heppner in zijn leven? 

Nieuw perspectief

Deze onderhoudende reeks geeft een nieuw perspectief op kunstroof en laat zien hoe dit doorwerkt in de levens van nu. De verdwenen collectie Heppner is een zoektocht naar geroofde schilderijen, maar vooral een zoektocht naar gerechtigheid. 

De verdwenen collectie Heppner is een podcast van het Joods Cultureel Kwartier, in samenwerking met het Expertisecentrum Restitutie van het NIOD Instituut voor Oorlogs-, Holocaust- en Genocidestudies. De reeks wordt geproduceerd door audio agency Airborne, dat voor het JCK eerder de podcasts De man met de rammelaars en Vergeet me niet maakte. 

De tentoonstelling Beroofd is een samenwerking tussen het Rijksmuseum en het Joods Cultureel Kwartier en is van 31 mei tot en met 27 oktober 2024 te zien in het Joods Museum en het Nationaal Holocaustmuseum in Amsterdam

De eerste twee afleveringen van de podcast zijn inmiddels te beluisteren via alle reguliere podcastkanalen, waaronder Spotify. 

www.airborne.audio

www.holocaustmuseum.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

Dit zijn de genomineerden voor de Audify Awards 2025

30-09-2025 | 09:34:00
De jury keek naar de kracht van geluid, auditieve originaliteit en de manier waarop merk en boodschap elkaar versterken.

Airborne maakt podcast voor Joods Cultureel Kwartier

25-09-2025 | 11:09:00
De reeks neemt de gebeurtenissen rond Ajax – Maccabi Tel Aviv in november 2024 als startpunt, waarbij Israëlische fans werden mishandeld en bedreigd

Marvin Jacobs: Is AI-slop de toekomst van podcasting?

24-09-2025 | 10:13:00
Liefdeloze content of een slimme innovatie die laat zien hoe de podcastwereld zich ontwikkelt?

Mediahuis NRC en Airborne ontwikkelen podcastserie Achmea

22-09-2025 | 13:37:00
De reeks richt zich op maatschappelijke thema’s als duurzaamheid en toekomstbestendig werken.

Sanne Kanis en Airborne Network lanceren Made in Europe

17-09-2025 | 16:56:00
Wekelijks spreken zij wetenschappers, ondernemers, investeerders en beleidsmakers over de vraag hoe Europa digitaal soeverein kan worden.
 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

The Fat Lady Agency of the Year op de BOCA’s 2025

27-11-2025 | 14:17:00
The Fat Lady heeft de titel Agency of the Year gewonnen bij de Belgische BOCA’s 2025. Bij de vierde editie van de BORAs, de Best of Reputations Awards won Whyte Corporate Affairs de titel Agency of the Year. Bij de 34° editie van de BOA’s, de Best of Activation Awards won Happiness Brussels de Agency of the Year Award

Sanne Houterman: Zo bouwt Cheil aan Nongshim in Europa

27-11-2025 | 14:01:23
In dit interview spreken we Sanne Houterman, Strategy Director van Cheil Benelux, over de keuzes achter die samenwerking.

Filmha.ai brengt kerstcommercial volledig tot leven met AI

27-11-2025 | 12:55:00
De studio wil met deze productie laten zien dat technologie een rol kan spelen in het ondersteunen van menselijkheid en emotie.

Anja Froeling: Selmore werkt aan bureau van de toekomst

27-11-2025 | 12:19:00
Froeling vertelt hoe Selmore zijn creatieve fundament behoudt, waarom guiding ideas belangrijker zijn dan ooit en hoe de samenwerking met DotControl moet leiden tot een bureau dat in Nederland nog niet bestaat.

Tien jaar awesome.: creativiteit blijft sterker dan algoritmes

27-11-2025 | 10:31:00
Inmiddels werkt awesome. voor organisaties als ANWB, BOVAG, Picnic, bol. en KNGF.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Lieselot Berentzen

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.