[Column] Paola Cassone: Ongevraagd advies aan John de Mol

Het is goed dat Bas Vlugt de oproep heeft gedaan aan ons allemaal om ongevraagd advies aan John de Mol te geven. Maar wie ben ik eigenlijk om advies te geven – en dan nog ook ongevraagd – aan de meest succesvolle tv-producent van Nederland en wellicht Europa?

De man die Big Brother heeft bedacht en daarmee televisie voorgoed heeft veranderd? De man wiens programma’s ik jarenlang met veel plezier heb gekeken, toen ik nog televisie keek.

Maar ik wil wel wat zeggen, en niet alleen aan John de Mol. Hoe goed en revolutionair de (tele)visie van John de Mol ook is geweest, het is nu verleden tijd. Ik denk dat het alleen maar goed is dat de fusie met RTL niet door is gegaan. Want het issue ligt niet bij de schaal, maar bij vernieuwende, goede ideeën. En wat ik nu op RTL zie, is precies hetzelfde als bij Talpa. Dezelfde programma’s van tien of zelfs twintig jaren geleden. Een totaal gebrek aan vernieuwende, goede ideeën.

En fusie tussen twee partijen zonder ideeën, die alleen maar herhalingen van hetzelfde blijven bieden en voortdurend kijkers verliezen aan de globale streamingdiensten, dat biedt echt geen perspectief.

En je hoeft niet per se een fusie aan te gaan om goede ideeën te financieren. Er zijn alternatieven. Start-ups, joint ventures, crowdfunding. Ik ben geen financieel expert, maar als consument weet ik dat goede ideeën altijd worden beloond. Kijk wat Arjen Lubach in zijn eentje (nou, bijna dan) heeft bereikt. Daar was zelfs geen fusie van zuilen voor nodig. Netflix is ook begonnen met een goed idee en een zeer bescheiden financiering. TikTok, nou, of dat een goed idee is moet ik nog bepalen – het is in ieder geval als kool gegroeid op een heel simpel maar blijkbaar razend populair idee. De financiële backing? Ja, daar zitten een paar miljardairs achter. Maar het punt is - het idee komt eerst, dan volgt de financiering.

Jong bloed

Waarom is de meest succesvolle tv-producent van Nederland niet meer in staat om goede ideeën te produceren? Is hij – zoals iemand anders al heeft gesuggereerd – te oud geworden? Wellicht is het echt tijd voor vers bloed aan het roer. En dan ook niet in je gezin, John (als ik je zo mag noemen). Durf ook buiten de clan te kijken. Ik zeg maar iets echt revolutionairs: jonge vrouwen hebben ook goede ideeën. Content creators die nu door Google worden gelokt met beloftes van instant geld en roem. Dat kun je ook doen, toch? Op de juiste manier dan, want met de traditionele manier krijg je echt niemand meer.

Het voordeel van jong bloed is dat zij risico’s durven te nemen. Zij kunnen vallen en opstaan, pleister erop en weer rennen. Dat kunnen wij oudjes niet meer. We durven bijvoorbeeld niet te constateren dat er geen markt is voor het enorme aantal tv-zenders dat we hebben, die steeds meer geld kosten en steeds minder worden bekeken. We denken in schaal boven kwaliteit. Jonge creators denken alleen in kwaliteit want schaal zit helemaal niet in de weg van hun verbeeldingskracht.

En dus, mijn ongevraagde advies aan John de Mol is: stop met cashen van je oude koeien, verkoop een zender, creëer een denktank van jonge content creators en ga vol op hun ideeën varen. Het geld heb je, maak er iets moois van. Wie weet, ga je je ook nog vermaken. En kun je daarmee televisie eindelijk naar de next level brengen.

---

Paola Cassone is Performance Strategy Director bij Initiative.


www.initiative.nl
@InitiativeNL


Deze column is een bijdrage aan [Forum] Ongevraagd advies aan John de Mol

 

Lees ook:

[Column] Paola Cassone: Hoe uniek is Gen Z eigenlijk?

[Column] Paola Cassone: Tunnelvisie

[Column] Paola Cassone: Leven zonder lineaire televisie

[Column] Paola Cassone: Inflatie voor marketeers - zo ga je ermee om

[Column] Paola Cassone: Terug naar normaal?


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Eye Wish zet vakmanschap centraal in merkcampagne

08-09-2025 | 17:15:00
Eye Wish Opticiens is gestart met de merkcampagne Vaktermen, ontwikkeld in samenwerking met The USP Agency en Abovo Maxlead.

Roularta en Zeeman lanceren diamant met virtuele influencer

08-09-2025 | 16:59:02
Tijdens de lancering van de labgrown diamant van Zeeman in Amsterdam maakte virtuele influencer Sassy Soeki haar eerste live optreden.

Higuita en Ocean Outdoor maken campagne Het Nationale Ballet

08-09-2025 | 14:46:17
Voorbijgangers konden afgelopen week zelf balletdansers in beweging zetten tijdens een interactieve campagne van Het Nationale Ballet.

Peter Jan de Werk en Matthijs Haagsman over campagnes Maritiem Museum

08-09-2025 | 12:23:00
XYZ Creative Agency ontwikkelde een aantal campagnes voor het Maritiem Museum in Rotterdam. We spreken hierover met Peter Jan de Werk, medewerker Marketing & Communicatie bij het Maritiem Museum en Matthijs Haagsman, Creative bij XYZ Creative Agency

DOOH x Social - succesvolle crossmedia-campagnes

08-09-2025 | 12:09:00
Ola wist wel raad met de hitte, tijdens de heetste weken hingen de posters in bushokjes
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Saskia van Weert

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.