
Yune verdiept #MourningRoutines-campagne met DELA
Socialmedia-initiatief over rouw onder jongvolwassenen breidt uit naar Spotify en podcastapps
Coöperatie DELA lanceert een serie podcasts als uitbreiding op de lopende campagne #MourningRoutines. De campagne, ontwikkeld door contentbureau Yune, richt zich op het bespreekbaar maken van rouw onder jongvolwassenen en krijgt nu een verdiepende laag in audioformaat.
De oorspronkelijke campagne maakt rouw zichtbaar via persoonlijke routines die helpen omgaan met verlies. Bekende creators als Niek Roozen, Niels Oosthoek en Lieke Augustijn deelden op TikTok en Instagram hun eigen ervaringen. De oproep om mourning routines te delen leidde tot duizenden reacties en gedeelde verhalen.
Rouw krijgt plek in populaire podcastformats
Vanaf 7 mei verschijnen drie afleveringen op platforms als Spotify. Bekende formats als Borrelpraat, Drie Kwartjes en De Grote Gwen en Geraldine Show staan in het teken van rouw. De gesprekken gaan in op de invloed van verlies op vriendschappen, werk en identiteit.
Nienke van den Nieuwenhof, manager merk en communicatie DELA: "Met de social campagne hebben we het gesprek over rouw onder jongvolwassenen geopend. We willen laten zien dat er geen goed of fout is bij het verwerken van verlies. En dat erover praten helpt, ook op plekken waar je het misschien niet verwacht zoals social media of podcasts."
Inzicht: jongeren zoeken geen hulp, maar wel herkenning
Uit onderzoek van DELA blijkt dat twee op de drie jongvolwassenen geen hulp zoeken na verlies. De campagne speelt hierop in door rouw te koppelen aan herkenbare dagelijkse routines, zoals het dragen van een kledingstuk van een overledene of het luisteren naar een dierbaar liedje.
Thijs Jaski, managing director bij Yune: "We zagen hoe groot de afstand is tussen hoe jongeren zich online uiten en de rauwe werkelijkheid van rouw. Door mourning routines te koppelen aan vertrouwde formats en gezichten, ontstaat ruimte voor openheid, troost én herkenning."
Start podcastreeks
- 7 mei: Drie Kwartjes
- 10 mei: De Grote Gwen en Geraldine Show
- 14 mei: Borrelpraat
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
Fernandes kiest voor Yune als nieuw social agency
[Vacatures] Mediabrands zoekt een Senior Video Producer - Yune
Dawn verzorgt outdoor-gedeelte Zilveren Kruis-campagne
Yune ontwikkelt campagne Slim in Crypto voor Ministerie van Financiën
NS kiest Yune als social media bureau
Gepubliceerd door: Saskia van Weert