Xebia ontwikkelt AI-systeem voor analyse kijkgedrag AVROTROS

IT-consultancybedrijf Xebia heeft samen met AVROTROS een oplossing ontwikkeld die met behulp van kunstmatige intelligentie inzicht geeft in kijkgedrag. Het systeem analyseert videomateriaal, herkent onderwerpen en personen, en koppelt deze aan kijkcijfers. Daarmee krijgt de omroep beter inzicht in wat kijkers interesseert of juist laat afhaken.

De technologie vervangt het handmatige werk van redacteuren die eerder urenlang uitzendingen moesten bekijken om deze informatie te verzamelen. De oplossing automatiseert dit proces en maakt het mogelijk om de volledige programmering van de omroep te analyseren.

Koppeling AI en kijkcijfers

Het systeem maakt gebruik van spraakherkenning, onderwerpidentificatie en beeldherkenning. Deze onderdelen worden aangestuurd via het Google Cloud Platform, waaronder de Speech API, Gemini en de Video Intelligence API. De verkregen informatie wordt opgeslagen in een vector database, wat snel zoeken in grote hoeveelheden videomateriaal mogelijk maakt.

Redacteuren kunnen de automatisch gegenereerde labels inspecteren en indien nodig aanpassen via een webapplicatie.

Efficiëntie en inzicht voor AVROTROS

Tjitze Zijlstra, Data Analist bij AVROTROS: "Deze labeling-oplossing zet losse data om in een duidelijk en bruikbaar verhaal. Het helpt ons te begrijpen wat de impact is van bepaalde onderwerpen of gasten op kijkcijfers."

De oplossing maakt zichtbaar welke onderdelen van programma’s goed scoren. Hierdoor kan de redactie de programmering beter afstemmen op de voorkeuren van het publiek en wordt inzichtelijker welke onderwerpen bijdragen aan het kijkgedrag.

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




Lees ook:

Screenforce - Les Binet: focus op ROI remt marketinggroei

03-12-2025 | 11:32:19
Uit een analyse van de IPA Databank blijkt dat 89 procent van de variatie in marketingpayback wordt verklaard door budget en slechts 11 procent door ROI.

Tale Meester: Live – van een moment naar een movement

03-12-2025 | 08:53:00
Wist je dat de meeste Gen Z’ers live vooral associeert met livestreams op social media? De traditionele live-tv is allang niet meer het referentiepunt.

Higuita en Lot of Happiness lanceren eindejaarscampagne

02-12-2025 | 09:35:00
Voor bijna de helft van de Nederlanders is samenzijn met familie en vrienden de belangrijkste bron van geluk.

DPG Media wijzigt (directie)structuur in Nederland en België

01-12-2025 | 17:47:00
DPG Media wijzigt zijn structuur en daarmee ook de directiestructuur met onmiddelijke ingang. Daarmee gaat de transformatie van RTL Nederland volgens DPG Media officieel van start. Er zijn voortaan drie businessunits en drie saleshuizen.

Mark Veenman: Metro geeft adverteerders een captive audience

01-12-2025 | 14:56:00
In het gesprek met Bas Vlugt vertelt Mark Veenman over het bereik van de metro’s, de kracht van digitale schermen en het vernieuwde buitenreclameonderzoek

 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

The Family zet muziek en humor in tegen vapen

03-12-2025 | 10:18:00
Centraal staat The Organs, een fictieve band bestaande uit de longen, het hart en de hersenen: de organen die worden getroffen door vapen.

Lukas van de Ven: De stem van Mulisch als statement

03-12-2025 | 08:45:17
Marketing Report sprak met Janneke Bakker, relatiemanager bij Passend Lezen, en Lukas van de Ven, Executive Creative Director bij The Family

[Vacatures] iO zoekt een Projectleider Content

03-12-2025 | 08:30:00
iO is per direct op zoek naar Projectleider Content - Campus Amsterdam

[Vacatures] Bauer Media Outdoor zoekt een Sales Support (Tijdelijk)

03-12-2025 | 08:18:00
Bauer Media Outdoor is per direct op zoek naar Sales Support (Tijdelijk) 

[Vacatures] Channel Factory zoekt een Social (Client) Solutions Manager

03-12-2025 | 07:54:00
Channel Factory is per direct op zoek naar Social (Client) Solutions Manager - Amsterdam (Hybrid)
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Saskia van Weert

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.