WPP Media stelt marktverwachtingen naar beneden bij

Op basis van trends, gesprekken en de (nog niet) gepubliceerde resultaten van het eerste halfjaar vanuit verschillende brancheorganisaties heeft WPP Media de verwachtingen van de mediabestedingen naar beneden bijgesteld. Met name de lineaire spotbestedingen in het eerste halfjaar bij video en audio zijn lager dan verwacht.

Ook OOH (zowel analoog als digitaal) groeit minder hard ten opzichte van vorige jaren en onze forecast. Binnen video ziet WPP Media wel een forse groei in Connected tv-bestedingen; de grootste absolute groei wordt gerealiseerd door social media, die vooral wordt gedreven door social commerce en social video.

Oorzaken zijn het dalende consumentenvertrouwen, lagere inflatiepercentages, onzekerheid in verband met lokale en geopolitieke spanningen en de focus op de kortere termijn (commerce- en conversiegedreven). Dit terwijl de economische groei stagneert.

Voor dit najaar is de voorspelling wel positiever bijgesteld. Opvallend is dat de digitale groei in audio in het eerste halfjaar is gestagneerd door een daling in het tweede kwartaal. Dit is ten opzichte van een enorm goed tweede kwartaal in 2024.

WPP Media ziet bij audio een enorme uplift in groei van de podcastbestedingen. Ook ziet WPP Media een lichte daling in de groei van retail media, die er nog niet volledig in slaagt non-endemic adverteerders aan zich te binden.

Overall daalt de forecast door deze ontwikkeling van 4 tot 7 procent naar 3,5 tot 6,5 procent. De balans tussen analoge spends en digitale spends is schever dan verwacht. Exclusief retail media gaat op basis van onze verwachting in 2025 26 procent van de bestedingen naar analoog en 74 procent naar digitaal. 

Digitale video

Ontwikkelingen in bestedingen en kijktijd binnen lineaire televisie geven volgens WPP Media de noodzaak aan voor lokale partijen om in digitale video te investeren. Het is duidelijk dat het lineaire businessmodel voor televisie nu structureel onder druk komt te staan.

RTL Nederland en DPG Media

WPP Media is nu de ACM goedkeuring heeft gegeven voor de overname van RTL Nederland door DPG Media positief daarover.

WPP Media stelt dat DPG Media met de overname van RTL Nederland mogelijke synergievoordelen in de samenwerking kan behalen, onder andere op het gebied van content en data.

DPG Media heeft aangegeven in digitale video (lees: Videoland) te willen investeren en synergetisch voordeel te willen halen uit hun Benelux-investeringen. Dit is volgens WPP Media van belang om de transitie van de afhankelijkheid van een analoog tv-businessmodel om te bouwen naar een succesvol businessmodel in een digitale omgeving.

Ook is dit volgens WPP Media noodzakelijk om binnen het digitale tv-speelveld (streamingpartijen) een sterk lokaal blok te bouwen, daar waar de dominantie van internationale partijen toeneemt.

WPP Media is van mening dat een goede balans tussen globale en lokale partners de beste manier is om communicatie-investeringen voor onze adverteerders in de toekomst te waarborgen en te optimaliseren.

WPP Media is niet bang voor kortetermijnprijsverhogingen, zowel binnen analoge als digitale televisie, gegeven de afnemende vraag naar analoge televisie en de concurrentiestrijd die DPG Media/RTL Nederland ondervindt binnen het digitale televisiedomein.

De toekomst zal volgens WPP Media leren of DPG Media erin zal slagen om deze transitie te doorstaan, waarbij videospecialisten van WPP Media video veel meer zullen benaderen als de optelsom van het lineaire videoresultaat en het digitale videoresultaat. Oftewel: het optimaliseren van het videototaalresultaat.

WPP Media staat ook positief tegenover de lancering van de volgende fase van het NMO Kijkonderzoek, die in september gepland staat.

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

 

Lees ook:

Cindy Rose wordt CEO van WPP per 1 september

10-07-2025 | 12:18:00
Ze beschikt over ruime internationale ervaring in technologie, telecom, media, entertainment en creatieve industrieën.

WPP komt met winstwaarschuwing, lagere omzetten in H1, 2025

09-07-2025 | 13:29:00
WPP heeft een winstwaarschuwing afgegeven middels een tradingupdate over de eerste helft van 2025 en stelt de verwachtingen voor het hele jaar naar beneden bij

Cannes 2025: Eric Kramer over WPP

19-06-2025 | 10:13:00
New Business Radio zendt deze week live uit vanaf het Cannes Lions International Festival of Creativity. Iedere dag spreken Bas Vlugt en Peter Wybenga met toonaangevende professionals uit media en marketingcommunicatie.

WPP-topman Mark Read treedt terug, opvolger nog onbekend

11-06-2025 | 14:42:00
Mark Read stapt eind dit jaar op als CEO van WPP. Daarmee komt na ruim dertig jaar een einde aan zijn loopbaan bij het reclamebedrijf

Display en native effectief bij juiste content en context

03-06-2025 | 09:45:00
De studie, de elfde in een reeks sinds 2019, laat zien dat zowel display- als native-advertenties bijdragen aan online merkbekendheid.
 

Gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.