WPP Media stelt marktverwachtingen naar beneden bij

Op basis van trends, gesprekken en de (nog niet) gepubliceerde resultaten van het eerste halfjaar vanuit verschillende brancheorganisaties heeft WPP Media de verwachtingen van de mediabestedingen naar beneden bijgesteld. Met name de lineaire spotbestedingen in het eerste halfjaar bij video en audio zijn lager dan verwacht.

Ook OOH (zowel analoog als digitaal) groeit minder hard ten opzichte van vorige jaren en onze forecast. Binnen video ziet WPP Media wel een forse groei in Connected tv-bestedingen; de grootste absolute groei wordt gerealiseerd door social media, die vooral wordt gedreven door social commerce en social video.

Oorzaken zijn het dalende consumentenvertrouwen, lagere inflatiepercentages, onzekerheid in verband met lokale en geopolitieke spanningen en de focus op de kortere termijn (commerce- en conversiegedreven). Dit terwijl de economische groei stagneert.

Voor dit najaar is de voorspelling wel positiever bijgesteld. Opvallend is dat de digitale groei in audio in het eerste halfjaar is gestagneerd door een daling in het tweede kwartaal. Dit is ten opzichte van een enorm goed tweede kwartaal in 2024.

WPP Media ziet bij audio een enorme uplift in groei van de podcastbestedingen. Ook ziet WPP Media een lichte daling in de groei van retail media, die er nog niet volledig in slaagt non-endemic adverteerders aan zich te binden.

Overall daalt de forecast door deze ontwikkeling van 4 tot 7 procent naar 3,5 tot 6,5 procent. De balans tussen analoge spends en digitale spends is schever dan verwacht. Exclusief retail media gaat op basis van onze verwachting in 2025 26 procent van de bestedingen naar analoog en 74 procent naar digitaal. 

Digitale video

Ontwikkelingen in bestedingen en kijktijd binnen lineaire televisie geven volgens WPP Media de noodzaak aan voor lokale partijen om in digitale video te investeren. Het is duidelijk dat het lineaire businessmodel voor televisie nu structureel onder druk komt te staan.

RTL Nederland en DPG Media

WPP Media is nu de ACM goedkeuring heeft gegeven voor de overname van RTL Nederland door DPG Media positief daarover.

WPP Media stelt dat DPG Media met de overname van RTL Nederland mogelijke synergievoordelen in de samenwerking kan behalen, onder andere op het gebied van content en data.

DPG Media heeft aangegeven in digitale video (lees: Videoland) te willen investeren en synergetisch voordeel te willen halen uit hun Benelux-investeringen. Dit is volgens WPP Media van belang om de transitie van de afhankelijkheid van een analoog tv-businessmodel om te bouwen naar een succesvol businessmodel in een digitale omgeving.

Ook is dit volgens WPP Media noodzakelijk om binnen het digitale tv-speelveld (streamingpartijen) een sterk lokaal blok te bouwen, daar waar de dominantie van internationale partijen toeneemt.

WPP Media is van mening dat een goede balans tussen globale en lokale partners de beste manier is om communicatie-investeringen voor onze adverteerders in de toekomst te waarborgen en te optimaliseren.

WPP Media is niet bang voor korte termijn prijsverhogingen, zowel binnen analoge als digitale televisie, gegeven de afnemende vraag naar analoge televisie en de concurrentiestrijd die DPG Media/RTL Nederland ondervindt binnen het digitale televisiedomein.

De toekomst zal volgens WPP Media leren of DPG Media erin zal slagen om deze transitie te doorstaan, waarbij videospecialisten van WPP Media video veel meer zullen benaderen als de optelsom van het lineaire videoresultaat en het digitale videoresultaat. Oftewel: het optimaliseren van het video totaalresultaat.

WPP Media staat ook positief tegenover de lancering van de volgende fase van het NMO Kijkonderzoek, die in september gepland staat.

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

Ruud Verheijen verlaat Wavemaker en WPP Media

25-11-2025 | 22:46:00
Ruud Verheijen heeft aangekondigd na 15 jaar WPP Media en Wavemaker te verlaten. In februari 2024 werd hij nog benoemd tot CEO van Wavemaker

Sunday Times: Havas heeft interesse in WPP Media

17-11-2025 | 12:33:00
De Britse krant The Sunday Times heeft dit weekend bericht over mogelijke interesse vanuit Havas om WPP over te nemens

WPP Media: This Year, Next Year over (mede)menselijkheid en AI - een verslag

11-11-2025 | 23:52:00
WPP Media organiseerde op donderdag 6 november 2025 in de Amsterdamse Houthavens voor de 14e keer zijn symposium This Year, Next Year onder de noemer Limitless

WPP Media presenteert Benelux-leiding

07-11-2025 | 10:53:00
WPP Media heeft bekend gemaakt dat Maiko Valentijn (CEO), Atva van Zanten (COO), Lisette Doodeheefver-Otten (Chief People Officer) en Matthijs Brouwer (CFO) voortaan de leiding vormen in de zogeheten ExCo Benelux

EssenceMediacom en StudioM ontwikkelen Dr. Oetker-campagne Willie’s Bakfeest

04-11-2025 | 17:01:00
Dr. Oetker en Stichting Jarige Job slaan opnieuw de handen ineen voor een campagne die draait om geven, samen bakken en het vieren van ieder kind.
 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

The Fat Lady Agency of the Year op de BOCA’s 2025

27-11-2025 | 14:17:00
The Fat Lady heeft de titel Agency of the Year gewonnen bij de Belgische BOCA’s 2025. Bij de vierde editie van de BORAs, de Best of Reputations Awards won Whyte Corporate Affairs de titel Agency of the Year. Bij de 34° editie van de BOA’s, de Best of Activation Awards won Happiness Brussels de Agency of the Year Award

Sanne Houterman: Zo bouwt Cheil aan Nongshim in Europa

27-11-2025 | 14:01:23
In dit interview spreken we Sanne Houterman, Strategy Director van Cheil Benelux, over de keuzes achter die samenwerking.

Filmha.ai brengt kerstcommercial volledig tot leven met AI

27-11-2025 | 12:55:00
De studio wil met deze productie laten zien dat technologie een rol kan spelen in het ondersteunen van menselijkheid en emotie.

Anja Froeling: Selmore werkt aan bureau van de toekomst

27-11-2025 | 12:19:00
Froeling vertelt hoe Selmore zijn creatieve fundament behoudt, waarom guiding ideas belangrijker zijn dan ooit en hoe de samenwerking met DotControl moet leiden tot een bureau dat in Nederland nog niet bestaat.

Tien jaar awesome.: creativiteit blijft sterker dan algoritmes

27-11-2025 | 10:31:00
Inmiddels werkt awesome. voor organisaties als ANWB, BOVAG, Picnic, bol. en KNGF.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.