Vernieuwde Mercurs terug in 2024

Dit jaar zijn de traditionele Mercurs prijzen, die sinds 1998 jaarlijks in december worden toegekend aan de Nederlandse magazinebranche, niet uitgereikt. Volgens brancheorganisatie Magazine Media Associatie (MMA) vragen de ontwikkelingen in de sector om andere vakprijzen. Magazines bouwen zich uit tot mediamerken, zo blijkt tijdens het MMA MAG DINER.

Erwin van Luit, voorzitter van de MMA: "De magazinebranche transformeert en daar horen nieuwe prijzen en uitreikingen bij. We moeten als sector de koers voor vernieuwing uitstippelen om zo een toekomstbestendige sector te creëren. Daarbij is innovatie de kern: digitalisering en nieuwe verdienmodellen. De strategie van de MMA is gericht op samenwerking tussen onze leden. Wij geloven niet in concurrentie.

Digitale kansen en bedreigingen

Juan Señor, president van de Innovation Media Consulting Group in Londen: "Print maakt een comeback." ELLE magazine komt na jaren in Australië weer uit in print en het fameuze Britse muziektijdschrift NME verschijnt weer op papier. Señor waarschuwt de uitgevers ervoor zich niet te veel te richten op de digitale kanalen. De twee grootste trends: sociale media en AI, brengen zowel bedreigingen als kansen voor de branche. Juan Señor: "De echte waarde wordt gecreëerd waar het artikel gepubliceerd wordt, namelijk in het magazine zelf. Ik roep de branche op om de waarde van magazines als storytellers van unieke en relevante content te herontdekken. Daarin zal AI ons nooit vervangen."

Meebewegen met de tijd

Het culinaire magazine van Miljuschka Witzenhausen illustreert de concrete uitwerking van veranderingen binnen de magazinebranche. In 2021 lanceerde zij een advertentievrij magazine dat alleen op bestelling wordt geleverd en inmiddels het grootste Nederlandse magazine op Instagram en TikTok is. Miljuschka Witzenhausen: "Ik geloof in de kracht van print, maar probeer ook altijd mee te bewegen met de tijd. Voor mij draait sociale media om het leveren van waardevolle, authentieke en consistente content. Ik zie het als een uitdagend spel; er is geen vast recept voor succes, het is een voortdurend proces van leren en aanpassen. Mijn grootste uitdaging blijft het vinden van nieuwe invalshoeken en manieren om het nieuws te presenteren. Ik sluit niet uit dat ik ooit wel in de winkels kom te liggen."

www.mma.nl

www.mercurs.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




Lees ook:

Inschrijving Mercurs 2025 magazine mediabranche van start

01-07-2025 | 07:00:00
De inschrijving voor de 26ste editie van de Mercurs, de vakprijzen voor de Nederlandse magazine mediabranche, is geopend.

MMA en Bakkie Media presenteren podcast met magazinemakers

23-06-2025 | 17:30:00
De serie biedt een inkijk in de drijfveren en uitdagingen van prominente gezichten uit de magazinewereld.

Jubileumfilm Human First, Human Last wint Gouden Reiger

14-03-2025 | 15:55:00
Mercurs jubileumfilm Human First, Human Last wint Gouden Reiger voor beste opdrachtfilm van het jaar.

Twee jury's Mercurs 2024

30-07-2024 | 09:51:00
Zij stellen de nominaties en de winnaars vast van in totaal vijf categorieën. De jury onder leiding van media ondernemer Derk Sauer, buigt zich over drie categorieën, de jury onder leiding van Maiko Valentijn (GroupM), beoordeelt er twee.

[Onderzoek] MMA: Tijdschriften blijven populair, vooral op papier

27-06-2024 | 09:47:00
Lezen is de favoriete bezigheid van een kwart van de Nederlandse bevolking en krijgt de voorkeur boven onder andere sport, winkelen, eten, koken, seks en radio luisteren


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Fightclub geeft ticket weg voor BAM Congress 2025

25-11-2025 | 16:35:00
Fightclub organiseert een actie waarbij deelnemers kans maken op een ticket voor het BAM Congress 2025.

Smirnoff start wereldwijde Why Change a Good Thing-campagne

25-11-2025 | 14:28:26
De campagne richt zich op de culturele positie van het merk en de nadruk op constante smaak en kwaliteit.

Dirk van den Bosch: iO is agency, tech én consultancy

25-11-2025 | 12:04:00
In een gesprek met Bas Vlugt vertelt Dirk van den Bosch hoe iO werkt op het snijvlak van technologie, creatie, marketing en consultancy

Rick Franx: Social-first en bewijslast bij Abovo Maxlead

25-11-2025 | 11:31:00
In een gesprek met Marketing Report vertelt Rick Franx hoe de verschuiving van creatie naar bewijslast het werk fundamenteel verandert

Hotel L’Amour ontwikkelt derde hoofdstuk in ANWB-serie

25-11-2025 | 10:10:00
Het is het derde hoofdstuk in de serie ANWB helpt Nederland op weg, waarin de organisatie laat zien dat ondersteuning verder gaat dan pech onderweg.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Lieselot Berentzen

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.