Thomas Rabe (RTL Group): Ster/NPO lastig voor RTL Nederland

Thomas Rabe, CEO van RTL Group, vindt dat de aanwezigheid van Ster-reclame bij de NPO, in combinatie met een sterke sportprogrammering, het voor commerciële omroepen moeilijk maakt om te concurreren. Dit zei de topman van RTL Group in antwoord op vragen van Marketing Report als verklaring voor de ondermaatse prestaties van RTL Nederland (Ad Alliance) op de Nederlandse tv-reclamemarkt in 2024. Tegelijkertijd noemde hij de algehele prestaties van RTL Nederland excellent.

De topman van zowel Bertelsmann als RTL Group vergelijkt de situatie met Duitsland, waar bij de publieke omroepen ARD en ZDF wel reclamebeperkingen bestaan.

Sven Sauvé, CEO van RTL Nederland, pleitte de afgelopen jaren herhaaldelijk voor het afschaffen van reclame bij de NPO en daarmee de Ster.

Voor januari en februari 2025 boekte RTL Nederland volgens de RTL Group-topman goede reclame-inkomsten. De maand maart zou iets minder sterk zijn, maar toch een beter resultaat laten zien dan de Duitse markt.

De winstgevende resultaten van Videoland zorgden ervoor dat de jaarresultaten van RTL Nederland in 2024 zowel in omzet als in winst stegen.

ACM: Overname in tweede kwartaal

Over de verkoop van RTL Nederland aan DPG Media gaf Thomas Rabe toe dat het proces langer duurt dan verwacht. Toch stelt hij dat het is zoals het is. Volgens hem gaat RTL Group ervan uit dat de overname door DPG Media in het tweede kwartaal van 2025 zal worden afgerond. Hij benadrukt dat er alle reden is om aan te nemen dat de transactie doorgaat, omdat de gesprekken in die richting vorderen.

In de laatste prognose verwachtten RTL Group en DPG Media dat de overname in het eerste kwartaal van 2025 (maart) zou worden afgerond. DPG Media diende op 17 juli 2024 de aanvraag in om RTL Nederland te mogen overnemen.

www.rtl.com

www.rtl.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

Ad Alliance en RTL Nederland testen split screen-reclames

07-10-2025 | 16:51:00
Van begin juni tot half juli 2025 hebben Ad Alliance en RTL Nederland het fenomeen split screen-reclames getest tijdens reclameblokken van RTL Boulevard

DPG Media richt Stichting Nu.nl en Stichting RTL Nieuws op

07-10-2025 | 08:08:00
DPG Media heeft op 29 september 2025 de stichting NU.nl opgericht en op 1 oktober de stichting RTL Nieuws. Deze stichtingen dienen de identiteit en continuïteit van NU.nl en RTL Nieuws te waarborgen en zijn als voorwaarde opgelegd aan DPG Media door de ACM

[DutchMedia Podcast] met Michel van der Voort (Screenforce) over de tv-disruptie

19-09-2025 | 16:10:50
David de Jong en Taco Jelgersma maken in samenwerking met Audiohuis de tweewekelijkse DutchMedia Podcast. In deze podcast gaan zij in op actuele onderwerpen uit de wereld van media, marketing en telecom. Feiten en een mening met een bite

RTL Nederland in H1, 2025: omzetstijging en resultaatdaling

08-08-2025 | 10:15:00
In het eerste half jaar van 2025 heeft RTL Nederland een omzet van 307 miljoen euro behaald, een stijging van 2 procent, vooral dankzij de resultaten van streamingdienst Videoland. De aangepaste ebita daalde met 5 procent naar 78 miljoen

NPO Start en Videoland doen mee aan NMO Kijkonderzoek

24-07-2025 | 13:45:00
NPO Start en Videoland doen vanaf de lancering van fase 2 van het NMO Kijkonderzoek mee aan de meting van de streamingdiensten
 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Bekende Nederlandse vrouwen delen ervaringen in TENA-campagne

17-10-2025 | 12:37:27
Rond Wereld Menopauze Dag lanceert TENA de campagne Het is stil voor de overgang, ontwikkeld in samenwerking met Publicis Groupe Nederland en Boomerang.

Diggy Dex en nabestaanden brengen herinneringslied uit voor Monuta

17-10-2025 | 11:30:46
Monuta lanceert dit jaar de vierde editie van de campagne November 2 Remember met een bijzonder initiatief: een nieuw lied van Diggy Dex

[Vacatures] Mediahuis zoekt een Projectmanager

17-10-2025 | 09:20:00
Mediahuis is per direct op zoek naar Projectmanager - Amsterdam

Intertoys lanceert Speelboek 2025 op kinderinitiatief

16-10-2025 | 18:14:00
Het jaarlijkse Speelboek geldt al decennialang als het startsein van het speelgoedseizoen richting de feestdagen en het samenstellen van verlanglijstjes voor Sinterklaas en kerst.

Tijjani Reijnders wordt gezicht van Rexona in Nederland

16-10-2025 | 17:53:00
Rexona kondigt een samenwerking aan met profvoetballer Tijjani Reijnders, middenvelder van het Nederlands Elftal en Manchester City.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.