[SWOT24] Radjen van Wilsem: de cookieless future is het eerste waar we ons op moeten richten

In de rubriek [SWOT24] maken bepalende spelers een SWOT analyse van de buitenreclamebranche. Radjen van Wilsem, CEO van CS Digital Media.

Strengths

We kunnen lang en breed discussie voeren, maar stopping power en daarmee impact op de breinpositie is nog steeds de kracht van Out of Home. De banner op een 27inch-pc-scherm versus een scherm op Times Square, Piccadilly Circus of Centraal Station in Amsterdam maakt verschil. 

Toch zitten we als industrie in een David en Goliath-situatie met de online markt. Deze blijft in volume groeien, is tien keer groter in Nederland dan de OOH-markt, omdat het beter bereik kan segmenteren en rapporteren aan de adverteerder. Op dit moment heeft online het profiel van de consument maar mist in mijn ogen de gevoelsmatige context van de reclame, namelijk de omgeving waar de uiting van de adverteerder te zien is. Het wordt tijd dat we dit gaan inzetten als katapult en de manier waarop is het hebben van eigen Data & Advertising Tech in Nederland. 

Weaknesses

Het gefragmenteerde landschap van Out of Home is een barrière voor de gemiddelde adverteerder om erdoorheen te willen wandelen. Tuurlijk zijn er adverteerders die hun weg naar ons vinden. Maar omdat elke exploitant monopolist is van zijn netwerken en de prijs- en datastructuur daardoor varieert, wordt Out of Home als een complexer mediatype ervaren. We zijn hard op weg om ons duidelijker te organiseren met initiatieven vanuit Outreach, BRO, NMO en VIA. Maar we hebben meer behoefte aan begrijpelijke standaarden voor de media buyers om tot nog grotere marktvolumes te komen.

Opportunities

Ja, ik weet het iedereen zal AI noemen. Maar dichterbij huis is de cookieless future toch echt het eerste waar we ons op moeten richten. De marketeer kan niet meer leunen op de cookie tracking data en zal meer mediatypes moeten inzetten om een holistisch beeld te krijgen van de consument. Daarom is het gevolg van cookieless dat omnichannel marketing een grote vlucht zal nemen. News Flash is dat ik als VIA Taskforce-voorzitter overweeg om de taskforce DOOH in 2025 om te vormen tot Omnichannel. 

Threats

Een bedreiging komt meestal van buitenaf en in dit geval is dat net zo. De ontwikkeling in automotive met POI Advertising is een heel grote bedreiging. Autofabrikanten realiseren zich nu de waarde van de data die een auto kan produceren. Logisch dat GM in Amerika geen Apple Car Play en Android Car meer toestaat. POI Advertising gebeurt in het navigatiesysteem en is de ultieme vorm van contextual advertising. Onze reactie hierop is een SSP voor auto's genaamd Flux. Deze is al operationeel en is momenteel aan het leren welk gedrag de automobilist heeft en welke data daarmee worden geproduceerd.

www.csdigitalmedia.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




Lees ook:

Ad the Museum tijdens Museumnacht met CS Digital Media en Marketing Report

03-11-2025 | 23:15:00
Tijdens Museumnacht Amsterdam 2025 is onder de noemer Ad the Museum speciaal door Rodger Werkhoven met AI gecreërde reclamekunst vertoond

CS Digital opent ADE in metrostation Amsterdam CS

23-10-2025 | 11:51:00
OOH-exploitant CS Digital Media opende woensdagavond het Amsterdam Dance Event met een pop-up optreden in metrostation Amsterdam Centraal.

Disney en CS Digital Media lanceren Tron-campagne in metro

20-10-2025 | 14:33:00
The Walt Disney Company Benelux start de lancering van de film Tron: Ares met een grootschalige reclamecampagne in het Rotterdamse metronetwerk.

Museumnacht: Laat jouw AI-kunst zien op groot scherm

13-10-2025 | 22:08:00
CSDM stelt een groot scherm beschikbaar in metrostation Amsterdam CS, waar het winnende werk tijdens Museumnacht wordt vertoond.

Rodger Werkhoven: We maken van Amsterdam CS de grootste gallery van de stad

23-09-2025 | 22:01:00
CSDM en Marketing Report tonen reclame als kunstvorm tijdens Museumnacht, Rodger Werkhoven art director en AI expert


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Wibra en Giesbers Retail lanceren de wiBRA

05-11-2025 | 15:33:00
Wibra heeft de wiBRA geïntroduceerd: een bh van hoge kwaliteit voor €9,99. De lancering gaat gepaard met een campagne ontwikkeld door Giesbers Retail

Makro en Yune lanceren campagne over de hectiek van december

05-11-2025 | 10:43:00
Onder het motto De meest hysterische tijd van het jaar positioneert de groothandel zich als partner voor ondernemend Nederland in een periode vol hectiek

Feestcampagne Coca-Cola combineert creatie en AI

05-11-2025 | 09:15:00
Coca-Cola start de campagne Refresh Your Holidays, waarin de mensen worden geëerd die achter de schermen de magie van de feestdagen mogelijk maken

Stukje Van Mij uitgeroepen tot beste PR-campagne

05-11-2025 | 08:44:00
De KPN-campagne Stukje Van Mij is tijdens de Global SABRE Awards uitgeroepen tot de beste PR-campagne ter wereld.

Melvin Woudenberg lanceert Growth Agency Gangmakers

05-11-2025 | 08:00:00
Het bureau combineert digital marketing, technologie en AI om bedrijven te helpen groeiplafonds te doorbreken.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Bas Vlugt

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.