Sven Sauvé: Resultaat 2022 niet makkelijk opnieuw te realiseren in komende jaren

Het resultaat dat RTL Nederland in 2022 behaalde, is volgens Sven Sauvé, CEO van RTL Nederland, niet makkelijk om zomaar opnieuw te realiseren in de komende jaren. Dit zei hij bij BM Talk waar hij onlangs een interview gaf aan Joost Koning.

Sven Sauvé: “De advertentiemarkt was bijzonder sterk dankzij de gaming- en bettingmarkt die openging waardoor er veel volume bij kwam. Supermarkten bleven goed investeren, merken als Unilever en Proctor & Gamble bleven goed investeren, er was veel vraag naar GRP's en we hadden een record marktaandeel in de doelgroep 25-54 jarigen (gemiddeld 34,7 procent) wat een gigantische stijging is en een harde stijging van Videoland.”

Het aangepaste ebita-resultaat van RTL Nederland in 2022 bedroeg volgens de beursrapportage van RTL Group 161 miljoen euro op 636 miljoen euro omzet, een resultaatverbetering van 50,5 procent vergeleken met 2021.

Sven Sauve zegt verrast te zijn door het eindresultaat. Sven Sauvé: “Ik wist dat er meer in het vat zat. Ik had altijd het idee dat we als bedrijf in staat zouden moeten zijn met de juiste focus om boven de 100 miljoen ebita-resultaat uit te komen, dat het dit bedrag zou kunnen worden, had ik niet verwacht.”

Lineaire tv

De topman van RTL Nederland is ervan overtuigd dat de relevantie van lineaire televisie en het massabereik dat je daarmee kan bereiken, nog steeds relevant blijft. Er zit volgens hem nog veel goud in de mijn, maar voor adverteerders zijn er in zijn optiek volop andere alternatieven. Tv an sich noemt de CEO nog steeds impactvol, maar niet het enige dat er is, wijzend op legio andere mogelijkheden.

Lokale content

Over de abonneetrouw van de Videoland-abonnees zegt Sven Sauvé dat deze een bijzonder lage churn haalt en groeit. Sven Sauvé: “Als je niet relevant bent, dan zijn abonnees weer weg. Dus je moet ongelofelijk hard je best doen om die consumenten aan je te binden en te behouden. Dat doen we in het ümfeld van 9 streamingdiensten en je ziet dat niet iedereen er geld mee kan verdienen. Het gaat om content en wij zijn in lokale content gespecialiseerd. Wij hebben 65 exclusieve Videoland-titels. Geen andere partij komt daarbij in de buurt. Netflix en dat soort partijen zijn in staat om technische innovatie door te voeren maar wij pakken daar als follower dingen uit die wij ook relevant vinden en implementeren die. Daarnaast draait het om marketing. Wij hebben de mazzel onze lineaire kanalen hebben om de merken die wij relevant vinden onder de aandacht te brengen en hebben daar een interessante mix voor gevonden.

Ik vind niets leuker dan aan de stoelpoten van Netflix te zagen. Ik vind dat wij betere content maken op lokaal niveau. Op internationaal zijn er de andere partijen gigante. Zij maken prachtige content. Wij hebben op lokaal niveau een streepje voor.”

RTL Group belangrijke basis

Sven Sauvé zegt heel veel te hebben aan RTL Group. Sven Sauvé: Het is echt een prettige aandeelhouder en ze laten ons echt ons ding doen, de kaders zijn helder maar daar binnenin kunnen wij echt doen en laten wat we willen, want zij zeggen dat wij daar echt verstand hebben. Als het nodig is, kunnen we bij de groep aankloppen voor investeringen. Zij zijn bereid gebleken vele tientallen en honderden miljoenen te investeren in Videoland, heel vroegtijdig. We kunnen kennis delen en ideeën uitwisselen en delen een technisch platform. Voor ons is de samenwerking op groepsniveau een belangrijke basis om in Nederland succesvol te kunnen opereren.”

Tegengeluid

De topman van RTL Nederland vindt een tegengeluid ten opzichte van internationale spelers nodig. Sven Sauvé: “We werken met alle partijen samen zoals Mediahuis en DPG Media, dat zijn ook partijen waarmee we intensief mee samenwerken. Op die manier probereer je wel vormen te vinden waar je in ieder geval een goed antwoord kan hebben op de Meta's en YouTube's van deze wereld op advertisingvlak of ten opzichte van de streamingpartijen die onze consumenten proberen weg te trekken. Daar zoek je dus en ben je creatief in. We zoeken we naar allerlei mogelijkheden om samen te werken. Dat is niet altijd even makkelijk en je ziet dat je door lokale wetgeving beperkt wordt in de stappen die je zou willen zetten.”

Op termijn wil Sven Sauvé trachten zelfstandig ondernemer te worden, maar voorlopig zegt hij nog niet klaar te zijn bij RTL Nederland.

BM Talk is een online talkshow van het vakblad BM.

Het volledige interview is hieronder te zien.



 www.broadcastmagazine.nl

www.rtlnederland.nl

www.rtl.com

Lees ook:

Ad Alliance breidt Pauze Ad en addressable (DAR) uit

03-11-2025 | 19:18:00
Ad Alliance breidt de Pauze Ad uit op streamingdienst HBO Max, brengt addressable reclame bij RTL4 op Videoland (Dynamic Ad Replacement) en introduceert de Play Ident bij Videoland

Ad Alliance en RTL Nederland testen split screen-reclames

07-10-2025 | 16:51:00
Van begin juni tot half juli 2025 hebben Ad Alliance en RTL Nederland het fenomeen split screen-reclames getest tijdens reclameblokken van RTL Boulevard

DPG Media richt Stichting Nu.nl en Stichting RTL Nieuws op

07-10-2025 | 08:08:00
DPG Media heeft op 29 september 2025 de stichting NU.nl opgericht en op 1 oktober de stichting RTL Nieuws. Deze stichtingen dienen de identiteit en continuïteit van NU.nl en RTL Nieuws te waarborgen en zijn als voorwaarde opgelegd aan DPG Media door de ACM

[DutchMedia Podcast] met Michel van der Voort (Screenforce) over de tv-disruptie

19-09-2025 | 16:10:50
David de Jong en Taco Jelgersma maken in samenwerking met Audiohuis de tweewekelijkse DutchMedia Podcast. In deze podcast gaan zij in op actuele onderwerpen uit de wereld van media, marketing en telecom. Feiten en een mening met een bite

RTL Nederland in H1, 2025: omzetstijging en resultaatdaling

08-08-2025 | 10:15:00
In het eerste half jaar van 2025 heeft RTL Nederland een omzet van 307 miljoen euro behaald, een stijging van 2 procent, vooral dankzij de resultaten van streamingdienst Videoland. De aangepaste ebita daalde met 5 procent naar 78 miljoen
 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Nasser El Kamouchi: De wake-up call voor marketeers

07-11-2025 | 15:20:00
Succes wordt niet langer bepaald door wie het meeste mediabudget heeft, maar door wie het meest consequent zijn merkverhaal weet te vertellen.

Bob Koigi: De toekomst is voor de menselijke merken

07-11-2025 | 11:12:15
De toekomst is niet voor de merken met de slimste technologie, maar voor de merken die drie tijdloze menselijke principes begrijpen

Fightclub en WeCare lanceren Good for you!

07-11-2025 | 09:33:00
Tijdens deze gratis middagsessie krijgen marketeers een praktische toolkit aangereikt om richting 2026 hun positie te versterken.

Studio FIK ontwikkelt campagne rond gezond schermgebruik

06-11-2025 | 12:12:00
Gemeente Haarlem en GGD Kennemerland vragen deze maand aandacht voor beschermtijd, momenten die je bewust vrijhoudt van digitale prikkels.

Havas Lemz ontwikkelt overheidscampagne Man, zeg er wat van!

06-11-2025 | 08:40:00
De campagne speelt in op de maatschappelijke discussies over de veiligheid van vrouwen en de rol die mannen daarin kunnen nemen
 

Dit artikel is gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.